Scrisoare deschisă pentru Nicușor Dan, de la profesorii de socio-umane
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/economie.jpg)
Profesorii de științe economice din județul Dolj îi cer președintelui României să oprească o măsură care, în opinia lor, afectează serios educația economică din licee. Aceștia au trimis o scrisoare deschisă, în care critică intenția Ministerului Educației de a uni materiile Economie și Educație antreprenorială într-una singură, predată o oră pe săptămână, doar în clasa a XII-a.
O singură oră în clasa a XII-a, în loc de două materii separate
În prezent, elevii au două materii distincte, în anii de mijloc ai liceului. Educația antreprenorială se predă în clasa a X-a, iar economia în clasa a XI-a. Reforma propusă le combină într-o singură materie, care ar urma să fie predată doar în ultimul an.
Profesorii spun că această decizie îi lasă pe elevi fără timp să înțeleagă cum funcționează banii, resursele sau inițiativa privată. Mai mult, predarea materiei în clasa a XII-a, când elevii sunt concentrați pe materiile pentru BAC riscă să o transforme într-o disciplină marginală.
În plus, reducerea numărului de ore afectează și posturile cadrelor didactice. În cele mai multe școli, un singur profesor predă ambele materii. Dacă orele se înjumătățesc, norma nu mai poate fi acoperită într-o singură unitate de învățământ.
Unii profesori vor fi nevoiți să își împartă programul între patru-cinci licee. Alții își vor pierde complet orele. În aceste condiții, nici opționalele nu mai pot fi susținute, în școlile în care nu ar mai fi profesori.
Apel la președinte printr-o scrisoare deschisă
Scrisoarea deschisă a fost trimisă către Nicușor Dan și către publicația Edupedu. Profesorii cer intervenția președintelui, ca educația economică să rămână o materie importantă în liceu. Ei spun că tinerii trebuie să învețe din timp cum funcționează lumea în care vor trăi ca adulți.
Frustrările profesorilor s-au acumulat după ani întregi în care materiile socio-umane au fost mutate, amânate sau restrânse. Logica, psihologia, sociologia și filosofia au trecut prin modificări repetate și, uneori, lipsite de sens. Acum, cadrele didactice se tem că și educația economică va fi împinsă către margine, într-un moment în care e tot mai necesară.
Această problemă vine în contextul în care România are cei mai mulți analfabeți funcționali din UE. În loc să încurajeze aprofundarea acestor materii extrem de relevante în societate, statul le restrânge. În loc să încurajeze și să susțină cadrele didactice, de care oricum ducem lipsă, sistemul le exploatează și descurajează.