Se dă lege împotriva urșilor care invadează localitățile: intervenție imediată și reguli noi
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/in-brasov-traiesc-de-trei-ori-mai-multi-ursi-decat-ar-fi-normal-97280.jpg)
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a elaborat un proiect de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 81/2021, act normativ care stabilește metodele de intervenție imediată în cazul atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora.
Situația actuală
Nota de fundamentare arată că legislația existentă „instituțiile statului au obligația de a garanta drepturile constituționale ale persoanelor, cum ar fi dreptul la viață și integritate corporală, precum și dreptul de proprietate”. Ordonanța actuală reglementează intervenția imediată prin „alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare, măsuri care se aplică succesiv în funcție de nivelul de risc”.
Cu toate acestea, documentul subliniază că „măsurile luate până în prezent nu au răspuns eficient problemei atacurilor unor exemplare de urs asupra persoanelor în intravilanul localităților, prezența urșilor pe străzile localităților, în spații publice sau private, producerea de pagube materiale în gospodăriile populației fiind în continuă creștere”.
Directiva 92/43/CEE a Consiliului privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor sălbatic protejate permite statelor membre să intervină asupra efectivelor speciilor strict protejate „în folosul sănătății și siguranței publice sau pentru alte motive cruciale de interes public major, inclusiv din rațiuni de ordin social sau economic și în situații care ar avea efecte benefice de importanță majoră asupra mediului”. Nota subliniază că „statutul actual de conservare a speciei urs în România este favorabil, ceea ce a determinat o creștere a numărului de exemplare ale căror acțiuni în intravilanul localităților pun în pericol siguranța și securitatea persoanelor și a bunurilor acestora”.
Problemele identificate cu procedurile actuale
Documentul atrage atenția că intervențiile existente nu asigură rezultate imediate. Pentru îndepărtarea ursului din intravilan, echipa de intervenție trebuie să parcurgă mai multe etape – alungare, tranchilizare, relocare – ceea ce „de cele mai multe ori au condus la amânarea rezolvării problemei apărute, culminând uneori cu atacuri ale urșilor asupra persoanelor, soldate cu mutilări sau pierderea vieții”.
De asemenea, măsurile preventive implementate, cum ar fi „montarea de garduri electrice, plasarea de tomberoane anti-urs, alungarea, precum și relocarea exemplarelor habituate și-au dovedit ineficiența, astfel că se impune reglementarea unei proceduri de intervenție rapidă în situații de excepție, cu rezultate imediate în reducerea conflictelor om-urs”. În unele localități, acțiunile de alungare a urșilor au fost efectuate zilnic, urșii revenind frecvent în intravilan.
În privința tranchilizării și relocării, nota arată că există dificultăți practice: „relocarea nu poate fi efectuată, întrucât gestionarii fondurilor cinegetice nu își exprimă acordul pentru a primi exemplare de urși” și, în plus, relocarea „reprezintă o mutare a problemelor create de aceștia, nicidecum înlăturarea pericolului”.
Modificările propuse
Proiectul de ordonanță introduce mai multe modificări legislative pentru a accelera intervențiile:
-
Articolul 2 – se introduce un nou alineat, alin. (5):
„Membrii echipei de intervenție pot comunica folosind mijloace electronice de comunicare la distanță, cu înregistrarea și păstrarea comunicărilor purtate la fiecare intervenție.” -
Articolul 4, alineatul (1) – se modifică astfel:
„Intervenția imediată asupra exemplarelor de urs se efectuează gradual prin următoarele metode:
a) alungare prin diverse mijloace;
a1) tranchilizare și mutare;
b) tranchilizare și relocare;
c) extragere prin eutanasiere sau împușcare.” -
Articolul 5, alineatul (6) – se introduce o excepție pentru intervenția rapidă în intravilan:
„Prin excepție de la alin. (1) și alin. (5), în cazul în care prezența exemplarelor de urs este semnalată în intravilanul localităților, intervenția imediată asupra acestora se efectuează prin oricare din metodele prevăzute la art. 4 alin. (1). Această măsură nu se aplică în cazul puilor de urs mai mici de 1 an.” -
Interdicția hrănirii urșilor – completarea Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006:
-
Art. 5 alin. (1) lit. x): „hrănirea sub orice formă a exemplarelor de urs (Ursus arctos L.), în intravilanul și extravilanul localităților, în scopul vizionării, fotografierii sau filmării acestora, cu excepția hrănirii complementare și a celei de abatere realizată de gestionarul fondului cinegetic în condițiile legii.”
-
Art. 48 alin. (1) lit. d1): „încălcarea dispozițiilor prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. x), cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei.”
-
Scopul proiectului
Potrivit notei de fundamentare, scopul principal al proiectului este „ocrotirea unor valori esențiale: viața și integritatea corporală a persoanei, sănătatea și securitatea publică, bunurile de orice fel aflate în proprietatea publică și privată a persoanelor juridice și fizice, fără a afecta starea de conservare favorabilă a ursului brun”.