Se fac primele foraje pentru construirea celui mai lung tunel de autostradă din România. Pe acest lot vor mai fi 65 de viaducte, poduri și pasaje

Publicat: 16 aug. 2025, 17:28, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
Se fac primele foraje pentru construirea celui mai lung tunel de autostradă din România. Pe acest lot vor mai fi 65 de viaducte, poduri și pasaje

S-a făcut un prim pas pentru construirea celui mai lung tunel de autostradă din România, cea mai grea parte a lotului de 41 km dintre Poarta Sălajului și Nușfalău de pe traseul Autostrăzii Transilvania (A3). Consilierii locali din Zalău au aprobat un protocol de colaborare cu asocierea turcă Makyol – Ozaltin, în vederea realizării de prospecțiuni geologice în pădurea proprietate publică a municipiului. Vorbim de Tunelul Meseș, cu două galerii unidirecționale de 2,89 km fiecare.

Primele foraje pentru construirea celui mai lung tunel de autostradă din România

Se fac primele foraje pentru construirea celui mai lung tunel de autostradă din România. Tunelul Meseș, care va fi forat prin masivul cu același nume, va avea în total 5,78 km și este cel mai dificil obiectiv al lotului Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 km) de pe Autostrada Transilvania (A3), lot care va mai avea și 65 de viaducte, poduri și pasaje.

Asocierea Makyol – Ozaltin este constructorul desemnat pentru realizarea investiției de interes public „Proiectarea și Execuția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B3: Poarta Sălajului – Zalău, inclusiv Tunel rutier la profil autostradă în Zona Meseș și Subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău“, unul dintre cele mai scumpe și complexe loturi de autostradă din România.

Cel mai mare contract de infrastructură rutieră din istorie, de 6,62 miliarde de lei (fără TVA) pentru 41 de kilometri din autostrada Transilvania, între Poarta Sălajului și Nușfalău, incluzând Tunelul Meseș, a fost semnat în data de 10 aprilie 2025, la Zalău, de către reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și cei ai asocierii Makyol – Ozaltin.

Turcii încep forajele pentru tunel în pădurea proprietate publică a municipiului Zalău

Consilierii locali din Zalău au aprobat în aceste zile un protocol de colaborare cu asocierea turcă Makyol – Ozaltin, în vederea realizării de prospecțiuni geologice în pădurea deținută de municipiu.

„În pădurea proprietate publică a Municipiului Zalău vor fi executate 11 foraje de mici dimensiuni ca diametru, din care patru în porțiunea de la ieșirea din tunel, porțiune pentru care este depusă deja documentația de scoatere definitivă din fondul forestier, fără compensare și diferența pe traseul tunelului, până la intersecția cu drumul DJ 108R, ce duce spre localitatea Treznea“, se precizează în expunerea de motive a proiectului de hotărâre privind protocolul de colaborare.

Se fac primele foraje pentru construirea celui mai lung tunel de autostradă din România

Potrivit documentului, sondările vor fi executate în proximitatea drumului forestier Meseș II și vor străbate mai multe parcele.

„Transportul utilajelor se va face pe drumul forestier Meseș 2 și pe drumurile de exploatare existente, fără a afecta cu defrișări fondul forestier. Echipamentele și utilajele vor fi depozitate în parcările existente pe drumul forestier Meseș II, astfel încât să nu se obstrucționeze accesul sau exploatările forestiere“, se mai arată în proiectul de hotărâre.

Ce tuneluri de autostradă se construiesc în România

Tunelul Meseș, denumit așa după masivul pe care îl va străpunge, va avea două galerii unidirecționale, de câte 2,89 km, cele mai lungi tuneluri de autostradă din România.

În acest clasament, urmează „tunelurile pentru urși“ de pe secțiunea Margina – Holdea a A1 Lugoj – Deva. Aici, tunelul 1 are pe un sens 415 metri, iar pe celălalt sens – 367 metri (străpuns deja), iar tunelul 2 va avea 1.985 metri pe un sens și 1.825 metri pe celălalt sens.

Tunelul Poiana (1,78 km pe sens), care se construiește pe secțiunea 3 Cornetu – Tigveni a A1 Sibiu – Pitești, este al treilea în acest clasament, urmat de tunelul săpat deja prin Dealul Momaia (1,3 km pe sens), de pe secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș.

Construcția lotului de autostradă de 41 km între Poarta Sălajului și Nușfalău (A3), incluzând și Tunelul Meseș, va trebui finalizată în 78 de luni (18 luni pentru proiectare și 60 de luni pentru execuție).