Secuii nu renunță la autonomia teritorială a Ținutului Secuiesc: Ziua Libertății Secuilor se apropie

Publicat: 25 feb. 2024, 07:30, de Radu Caranfil, în POLITICĂ , ? cititori
Secuii nu renunță la autonomia teritorială a Ținutului Secuiesc: Ziua Libertății Secuilor se apropie

Președintele Consiliului Național Secuiesc (CNS), Izsak Balazs, a anunțat organizarea Zilei Libertății Secuilor, pe 10 martie, la Târgu Mureș. Aceasta va include un marș al secuilor prin oraș și depunerea unei petiții la Prefectură privind autonomia teritorială a Ținutului Secuiesc.

Petiția nu este încă formulată, dar este un model clasic. Secuii nu renunță la autonomia teritorială a Ținutului Secuiesc, asta cer constant„, a declarat Izsak Balazs, subliniind hotărârea de a continua lupta chiar și după respingerea proiectului de autonomie în Parlament.

Revoltat de modul în care s-a desfășurat ședința comisiei de avizare a evenimentelor publice din Târgu Mureș, Balazs a acuzat că organizatorii au fost scoși afară la inițiativa unui șef al Jandarmeriei.

Am aflat că nu avem voie să participăm, deși suntem organizatori. În ultimii 30 de ani am participat ca invitați, dar astăzi nu ne-au lăsat. Am solicitat să mi se răspundă în scris, dar mi s-a refuzat accesul„, a declarat Balazs presei, evidențiind o schimbare neașteptată de atitudine față de practicile anterioare.

Primarul din Târgu Mureș, Soos Zoltan, a justificat această acțiune afirmând că membrii comisiei s-au conformat unei solicitări scrise din partea Inspectoratului de Jandarmi Județean Mureș. Totuși, Balazs a subliniat că în ultimii 12 ani nu au fost probleme de acest gen și că participarea organizatorilor la comisii era o practică obișnuită, chiar dacă nu era legală.

În ciuda obstacolelor, manifestarea Ziua Libertății Secuilor va continua, reprezentând un moment pe care localnicii de etnie maghiară îl consideră crucial în lupta pentru recunoașterea autonomiei teritoriale a Ținutului Secuiesc.

De ce autonomie?

Identitate culturală și lingvistică: Secuii sunt o comunitate etnică distinctă în România, având propria lor limbă, tradiții și cultură. Dorința de autonomie derivă din dorința de a-și păstra și promova identitatea culturală și lingvistică în cadrul unei structuri administrative care să le ofere o mai mare libertate în gestionarea propriilor afaceri.

Nevoia de auto-guvernare: Mulți secui cred că prin autonomie teritorială vor putea lua decizii care să răspundă mai bine nevoilor și aspirațiilor comunității lor. Autonomia le-ar permite să-și administreze resursele, să-și dezvolte infrastructura și economia locală într-un mod mai adaptat la specificul lor.

Probleme socio-economice și politice: Anumite regiuni secuiești pot fi afectate de subdezvoltare economică și probleme sociale. Pentru mulți secui, autonomia teritorială ar putea oferi oportunități pentru a aborda aceste probleme și a îmbunătăți calitatea vieții în regiunile lor.

Dorința de control asupra resurselor locale: Unele regiuni secuiești sunt bogate în resurse naturale, cum ar fi pădurile și terenurile agricole. Autonomia le-ar permite comunităților locale să aibă un control mai mare asupra gestionării acestor resurse și asupra beneficiilor economice rezultate.

Aspirații politice și ideologice: Există neapărat și un aspect politic și ideologic în dorința de autonomie. Mulți secui văd autonomia teritorială ca pe o expresie a dreptului la autodeterminare și a valorilor democratice de bază, precum libertatea și egalitatea.

Secuimea: agitație finanțată extern

În mijlocul frământărilor politice din Ținutul Secuiesc, o regiune idilică situată în inima Transilvaniei, se desfășoară o poveste tumultoasă de autonomie și aspirații naționale. Însă, pe măsură ce mișcarea pentru independență teritorială câștigă amploare, se nasc întrebări cu privire la sursele de finanțare și interesele ascunse din spatele acestei lupte, aparent nobile.

La baza acestui spectacol politic stau lideri carismatici, cum ar fi președintele Consiliului Național Secuiesc, Izsak Balazs, care își croiesc drum prin lumea politică cu discursuri pline de pasiune pentru autonomie. Însă, dincolo de declarațiile grandilocvente și marșurile pentru libertate, se ascund întrebări tulburătoare legate de finanțare și sprijin extern.

Peisajul financiar al mișcării pentru autonomie din Secuime pare să fie la fel de misterios precum pădurile de brazi din Munții Carpați. De la contribuții locale și donații până la sprijin politic și finanțare externă, sursele de venit și interesele reale par să fie acoperite într-un văl de secretomanie și ambiguitate.

Și cine stă la umbra acestui tablou politic și financiar? Ungaria, vecinul nostru la vest, pare să fie un jucător important în această piesă de teatru geopolitic. Cu interesele sale în Transilvania și dorința de a-și extinde influența în regiune, Ungaria se află adesea sub lupă atunci când vine vorba de sprijinirea mișcărilor pentru autonomie din Secuime.

Și totuși, în mijlocul acestui carusel al geopoliticii și intrigilor, se ridică întrebarea: cui îi servește cu adevărat această luptă pentru autonomie? Cetățenilor din Ținutul Secuiesc? Sau intereselor ascunse ale unor forțe politice și economice mai mari?

În timp ce liderii mișcării pentru autonomie își prezintă cazul cu patos și pasiune, iar finanțatorii lor rămân în umbra anonimatului, rămâne de văzut cine va câștiga în această bătălie pentru inimile și mințile locuitorilor din Secuime. Oricare ar fi rezultatul, un lucru este sigur: drama politică din această regiune va continua să fie un subiect de interes și speculație pentru mulți ani de acum înainte.

Autonomia: pericol sau model european?

Autonomia Ţinutului Secuiesc poate fi considerată potențial periculoasă pentru România din mai multe motive:

Integritatea teritorială: Acordarea autonomiei unei regiuni în cadrul unei țări poate deschide calea către fragmentarea teritorială și separatism. În cazul Ţinutului Secuiesc, acordarea autonomiei ar putea alimenta dorințele separatiste ale altor grupuri etnice sau regionale din țară.

Stabilitatea politică: Autonomia unei regiuni poate crea tensiuni politice și sociale în interiorul unei țări, ceea ce ar putea afecta stabilitatea politică și coeziunea socială a României. Astfel de tensiuni ar putea împiedica progresul economic și social al întregii țări.

Efecte economice: O autonomie extinsă ar putea avea consecințe economice negative pentru România, deoarece ar putea crea bariere în calea dezvoltării economice și a investițiilor în regiunea respectivă. Instabilitatea politică și incertitudinea ar putea descuraja investitorii străini și ar putea afecta relațiile economice ale României cu alte state.

Reacții regionale și internaționale: Acordarea autonomiei Ţinutului Secuiesc ar putea provoca reacții puternice din partea altor state din regiune, în special din partea Ungariei, care ar putea încerca să-și extindă influența asupra acestei regiuni. Acest lucru ar putea duce la escaladarea tensiunilor regionale și la destabilizarea întregii regiuni.

Această chestiune spinoasă conține, dintotdeauna, germenii conflictuali ai unor mișcări populare greu de controlat. Populația de etnie maghiară din Harghita, Covasna și Mureș își construiește, cu zel alimentat din afară, o imagine de victimă absolută. Se afirmă, în presa decentă, că politica Ungariei pe termen lung este de a-i face pe cetățenii maghiari din Transilvania cât mai dependenți instituțional de Budapesta și cât mai rupți de București.