Senatul respinge moțiunea simplă împotriva ministrului Educației, Daniel David: coaliția se arată unită în Parlament
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/08/daniel-david.png)
Senatul României a respins luni moțiunea simplă inițiată de opoziție împotriva ministrului Educației, Daniel David. Votul final a fost de 82 de senatori „contra”, 40 „pentru” și o abținere, semnalând un bloc unit al coaliției de guvernare, în ciuda tensiunilor și divergențelor interne.
Premierul Ilie Bolojan, prezent în Senat pentru a-și arăta susținerea față de ministrul Educației, a subliniat necesitatea menținerii coeziunii în guvern, în contextul ajustărilor bugetare și reformelor implementate în sistemul educațional. Senatorii PSD au ales să nu ia cuvântul în timpul dezbaterilor, dar la vot au susținut coaliția.
Inițiatorii moțiunii, conduși de liderul grupului AUR, Petrișor Peiu, au criticat activitatea ministrului, evidențiind rezultatele slabe ale examenului de Bacalaureat de toamnă 2025, cu o rată de promovare de doar 31,9%, cel mai scăzut nivel din 2019, și cel mai mic număr de înscriși din ultimii 21 de ani. De asemenea, opoziția a atras atenția asupra nivelului ridicat al analfabetismului funcțional și asupra inegalităților dintre mediul urban și rural.
Parlamentarii de opoziție au acuzat că ministrul David acționează mai mult ca un „executor bugetar” decât ca un lider al educației, punând în pericol viitorul sistemului educațional și al societății. Aceștia au cerut redefinirea politicilor publice în educație, finanțare adecvată (minimum 6% din PIB pentru educație și 1% pentru cercetare), reconstrucția statutului profesorului, reformarea curriculei și stoparea derapajelor ideologice.
Potrivit opoziției, măsurile guvernamentale recente, inclusiv majorarea normei didactice și comasarea haotică a școlilor, riscă să adâncească inegalitățile, să crească abandonul școlar și să afecteze capacitatea României de a forma cetățeni competenți. De asemenea, aceștia subliniază importanța investițiilor în programe de sprijin pentru elevi, precum „școala de după școală” sau masa caldă, și în condiții decente de muncă pentru profesori.