Sfârșitul scutirilor fiscale: cum vei plăti impozitele pe locuință și mașină
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/08/taxe-tva-bani-impozite-sursa-alba24-e1654847429993.jpg)
Ministerul Finanțelor a prezentat un proiect de act normativ care propune modificări importante în modul în care sunt aplicate impozitele și taxele locale, cu scopul de a crește veniturile bugetelor locale și de a face sistemul fiscal mai echitabil. Propunerile vizează atât impozitarea proprietăților, cât și pe cea a mijloacelor de transport, și se bazează pe recomandările Băncii Mondiale.
Mai puține scutiri fiscale și mai mult control local
Codul fiscal actual prevede o gamă largă de scutiri și reduceri pentru impozitele și taxele locale, multe dintre acestea fiind obligatorii, iar altele acordate discreționar. În practică, acest sistem complex a dus la pierderi semnificative de venit pentru bugetele locale, reducând astfel capacitatea unităților administrativ-teritoriale (UAT) de a finanța servicii publice și investiții în comunitate.
Proiectul Ministerului Finanțelor propune o reorganizare a acestor scutiri. Unele dintre ele, acordate „de drept”, vor fi eliminate, pentru că nu mai sunt justificate economic sau social. Alte scutiri vor putea fi acordate de consiliile locale sau de Consiliul General al Municipiului București, însă doar pe baza unor criterii stricte și în urma unor analize cost-beneficiu. Astfel, autoritățile locale vor putea decide temporar acordarea reducerilor, pentru perioade de până la doi ani, evaluând constant impactul acestora asupra veniturilor și asupra nevoilor comunității.
În plus, proiectul stabilește un plafon clar: totalul reducerilor locale nu va putea depăși 5% din veniturile obținute din impozite și taxe locale în anul precedent. Această limită asigură un echilibru între autonomia locală și stabilitatea financiară, oferind consiliilor locale instrumente pentru susținerea comunităților, fără a compromite bugetul local.
Impozitul pe proprietate: mai aproape de valoarea reală a imobilelor
Una dintre principalele schimbări vizează impozitarea proprietăților. În prezent, valoarea impozabilă a clădirilor și terenurilor nu reflectă întotdeauna prețul real de piață, iar anumite reduceri și coeficienți aplicati în trecut nu mai corespund contextului economic actual.
Proiectul introduce norme intermediare care vor fi aplicate până la implementarea evaluării în masă a proprietăților, folosind un sistem informatic dedicat. Acesta va permite, începând cu anul 2027, ca baza de impozitare să fie calculată mai aproape de valoarea reală de piață a imobilelor. În plus, sunt eliminate scutirile care nu mai au justificare, iar regimul fiscal al clădirilor rezidențiale și nerezidențiale va fi clar diferențiat, pentru a evita discriminările între tipuri de proprietăți.
Un exemplu concret îl reprezintă coeficientul de corecție aplicat apartamentelor din blocuri cu mai mult de trei etaje și opt apartamente. În prezent, acest coeficient poate reduce substanțial impozitul datorat, fără legătură directă cu valoarea reală a locuinței. Modificarea propusă va corecta această situație, astfel încât proprietarii să plătească taxe mai apropiate de valoarea reală a locuințelor lor.
Impozitele pe vehicule: „poluatorul plătește” și taxe mai corecte
Proiectul Ministerului Finanțelor propune și modificări importante în modul de calcul al impozitelor pe mijloacele de transport. Noua abordare introduce norma de poluare ca factor de diferențiere, pe lângă capacitatea cilindrică a motorului, aplicând astfel principiul „poluatorul plătește”. Astfel, vehiculele care emit mai mult CO₂ vor fi impozitate mai sever, în timp ce mașinile mai puțin poluante sau hibride vor beneficia de taxe reduse.
Calculul impozitului va folosi coeficienți de ajustare care țin cont de capacitatea cilindrică și de norma de poluare, cu valori între 0,95 și 1,3. Modelul de calcul este inspirat din practica utilizată în Bulgaria, dar adaptat la nivelul veniturilor și contextul economic din România. De exemplu, autoturismele mai vechi și mai poluante vor plăti impozite mai mari decât cele noi și eficiente din punct de vedere ecologic.
Această modificare are mai multe efecte practice pentru cetățeni:
-
Corectitudine fiscală: Proprietarii de mașini plătesc taxe proporționale cu impactul vehiculului asupra mediului.
-
Stimularea vehiculelor ecologice: Reducerea impozitului pentru mașinile mai puțin poluante poate încuraja trecerea către modele electrice sau hibride.
-
Impact asupra mediului: Prin scumpirea utilizării mașinilor poluante, se poate reduce emisiile de carbon și poluarea locală, în beneficiul comunităților.
Noile reguli vizează în mod direct primele opt categorii de vehicule cu tracțiune mecanică: motociclete, autoturisme de diferite capacități cilindrice, autobuze și alte vehicule de până la 12 tone. Aceasta asigură o abordare echilibrată, care să afecteze în primul rând vehiculele cu cel mai mare impact asupra mediului, fără a împovăra excesiv cetățenii care dețin mașini obișnuite.
Ce spune proiectul:
Pe baza datelor obținute prin intermediul studiului realizat în colaborare cu BM a fost elaborată prezenta propunere, fiind utilizate ipotezele de mai jos pentru identificarea valorii în lei a fiecărei categorii în parte, luându-se în calcul capacitatea cilindrică și norma de poluare, după cum urmează:
a) Formula de calcul se aplică doar primelor opt categorii de mijloace de transport cu tracțiune mecanică:
1) Motociclete, tricicluri, cvadricicluri şi autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cm3, inclusiv;
2) Motociclete, tricicluri şi cvadricicluri cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cm3;
3) Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 1.601 cm3 şi 2.000 cm3 inclusiv;
4) Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.001 cm3 şi 2.600 cm3 inclusiv;
5) Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.601 cm3 şi 3.000 cm3 inclusiv;
6) Autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cm3;
7) Autobuze, autocare, microbuze;
8) Alte vehicule cu tracţiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv.
b) Pentru fiecare categorie de mijloc de transport cu tracțiune mecanică mai sus menționantă se diferențiază un impozit în funcție de două criterii: capacitate cilindrică (așa cum este la momentul prezent calculat impozitul, în lei/200 cm3) și norma de poluare (sunt identificate 8 norme de poluare de la cea mai poluantă, non-euro, la cea mai nepoluantă: E0/Non-euro, E1, E2, E3, E4, E5, E6, Hibride cu nivel de emisii mai mare de 50g CO2/km). 32
c) Metoda de calcul a valorii unitare are la bază modelul Bulgariei, model în cadrul căruia sunt utilizate 3 criterii: puterea autovehicului, vechimea și norma de poluare. Totodată, s-a ținut cont de faptul că valoarea venitului brut per-capita în Bulgaria era, în anul 2022 (data realizării de către BM a studiului ce stă la baza propunerii formulate), cu aprox. 20% mai mică decât valoarea venitului brut per-capita în România.
d) Pentru fiecare dintre cele două criterii (capacitate cilindrică și norma de poluare) se utilizează coeficienți de ajustare cu valori cuprinse între 1,3 și 0,95, coeficienți care se aplică valorilor unitare stabilite pentru fiecare categorie de vehicul în parte.
e) Astfel, aplicând de la coeficientul pentru primele opt categorii de mijloace de transport cu tracțiune mecanică s-a determinat impozitul în lei/200 cm3 sau fracțiune din aceasta și norma de poluare pentru fiecare categorie: Valoare impozit categorie generală (vg) în lei/200 cm3 sau fracțiune din aceasta cu Norma de poluare En = Valoare impozit categorie lei/200 cm3 sau fracțiune din aceasta (vi) x coeficientul aplicat pentru norma de poluare (Cf) a mijlocului de transport pentru care se determină impozitul.
Concomitent, prin acest proiect se reglementează și unele prevederi privind corelări tehnice.
Impact pentru cetățeni și comunități
Propunerile Ministerului Finanțelor vor avea efecte concrete și vizibile atât asupra bugetelor locale, cât și asupra cetățenilor. Prin eliminarea scutirilor fiscale nejustificate și printr-o mai bună gestionare a reducerilor, UAT-urile vor dispune de fonduri suplimentare care pot fi direcționate către investiții prioritare în comunitate. Acestea includ modernizarea infrastructurii locale – drumuri, iluminat public, rețele de apă și canalizare –, dezvoltarea serviciilor sociale, creșterea calității învățământului și susținerea proiectelor culturale și sportive.
Pentru cetățeni, modificările vor aduce mai multă echitate în sistemul fiscal. Proprietarii de clădiri și vehicule vor plăti taxe proporționale cu valoarea reală a bunurilor deținute, astfel încât contribuțiile să reflecte corect capacitatea fiecăruia de plată. În cazul impozitelor pe proprietăți, ajustările vor corecta inechitățile din trecut, în timp ce introducerea criteriului de poluare la impozitul pe vehicule va încuraja utilizarea mijloacelor de transport mai prietenoase cu mediul.
Ministerul Finanțelor subliniază că implementarea acestor schimbări va fi etapizată, pentru a permite adaptarea graduală atât a autorităților locale, cât și a cetățenilor. Aceasta înseamnă că impactul fiscal va fi gestionat cu atenție, evitându-se șocurile economice pentru populație, și asigurând o tranziție către un sistem fiscal mai transparent, mai predictibil și mai eficient.