Simbolul Lisabonei, distrus într-un accident cumplit. 15 morți și 18 răniți după ce funicularul „Gloria” a deraiat

Publicat: 04 sept. 2025, 07:02, de Anamaria Ionel, în Internațional , ? cititori
Simbolul Lisabonei, distrus într-un accident cumplit. 15 morți și 18 răniți după ce funicularul „Gloria” a deraiat
Colaj Puterea. Sursa foto: captura video

Unul dintre simbolurile Lisabonei s-a transformat miercuri seară într-o scenă a groazei. Celebrul funicular „Gloria”, mândria capitalei portugheze și atracție pentru mii de turiști, a deraiat și s-a izbit violent de o clădire, provocând moartea a cel puțin 15 oameni și rănirea altor 18.

15 persoane au fost rănite

Până în prezent, 15 persoane au murit în accidentul funicularului Glória, a declarat reporterilor un oficial al serviciilor de urgenţă, citat de publicaţia locală Observador. Un total de 18 persoane au fost rănite, dintre care cinci grav şi 13 uşor, inclusiv un copil.

Parchetul a deschis o anchetă cu privire la accidentul mortal, iar cauzele deraierii sunt investigate.

Funicularul a fost în întreţinere între 26 august şi 30 septembrie 2024, precizează Observador. Potrivit publicaţiei, angajaţii companiei Carris, care operează funicularul, au raportat anterior probleme cu cablul de tensiune, care cauza dificultăţi de frânare.

La locul accidentului, preşedintele consiliului de administraţie al Carris, Pedro Bogas, a declarat că întreţinerea acestor vehicule este asigurată de un furnizor extern de 14 ani, fără a oferi mai multe explicaţii.

„Programele de întreţinere lunară, săptămânală şi de inspecţie zilnică au fost respectate cu stricteţe”, a asigurat compania, precizând că a deschis o anchetă împreună cu autorităţile pentru a determina cauzele tragediei.

Martori îngroziţi

Telecabina emblematică din Lisabona a deraiat şi s-a izbit de o clădire situată la baza unei pante, o „tragédie fără precedent” potrivit primarului capitalei portugheze. Imaginile difuzate pe reţelele sociale au arătat momentele imediat următoare tragediei: într-un nor de fum şi resturi apare treptat funicularul complet distrus, izbit de un zid, după ce se pare că nu a reuşit să ia virajul de la capătul străzii pe care se afla.

Un martor al accidentului a declarat pentru canalul SIC că a văzut funicularul coborând „cu viteză maximă” pe panta abruptă pe care circulă zilnic, înainte de a se lovi de o clădire.

Toate victimele au fost scoase dintre ruine.

Tiago Augusto, şeful serviciului de urgenţe medicale, a menţionat un bilanţ de 15 morţi şi a adăugat că printre victime se numără şi străini, fără a putea preciza naţionalitatea acestora.

Guvernul a decretat joi zi de doliu naţional.

Funicularul Gloria, unul dintre cele mai renumite obiective turistice şi atracţii din Lisabona

Linia, inaugurată în 1885 şi electrificată trei ani mai târziu, leagă centrul oraşului Lisabona, în apropiere de Piaţa Restauradores, de Bairro Alto (Cartierul de Sus), renumit pentru viaţa sa de noapte vibrantă.

Funicularul Gloria este unul dintre cele mai renumite obiective turistice şi atracţii din Lisabona. Legendarul funicular este o parte esenţială a unui oraş cu teren atât de accidentat precum Lisabona. Acestea îşi croiesc drum pe multe dintre străzile pietruite ale capitalei portugheze. Funicularul care a deraiat îşi făcea cursa în numai trei minute.

Funicularul este operat de compania municipală de transport public Carris.

Cele două vagoane ale sale sunt ataşate la capetele opuse ale unui cablu de transport, tracţiunea fiind asigurată de motoare electrice pe cele două vagoane. Se pare că maşina de la capătul liniei nu a fost avariată, însă CNN Portugal a declarat că pasagerii au fost nevoiţi să sară pe geamuri atunci când s-a produs incidentul.

Potrivit BBC, 43 de persoane se pare că se aflau la bord în momentul accidentului, care a avut loc în apropiere de Avenida da Liberdade în jurul orei locale 18:05 (20:05, ora României).

Ziarul portughez Observador a scris că un cablu s-a desprins pe traseul căii ferate, ceea ce a făcut ca aceasta să se dezechilibreze şi să se izbească de o clădire din apropiere.