Singurul submarin al României, Delfinul, dat uitării. Statul nu vrea să cumpere acumulatori noi

Submarinul Delfinul a fost achiziţionat la ordinul specific al lui Nicolae Ceauşescu, recepționat în secret de la aliații ruși, în 1985. Este produs în Rusia şi ar mai funcţiona poate şi azi, dacă statul i-ar fi cumpărat acumulatori noi.

Submarinul are 72 de metri lungime, peste 10 metri lăţime, şi a fost proiectat după modelul picăturii de apă alungite, ceea ce îl face să acţioneze mai rapid în scufundare şi mai greu la revenirea la suprafaţă.





Din păcate, de mai bine de 30 ani, Delfinul este uitat în cheu. Din 1995, armata română nu a mai investit niciun leu în singurul submarin de care dispune țara noastră.  

Cu o viteză la suprafaţă, în medie, de 10 noduri, iar în imersiune de 20 de noduri, ceea ce înseamnă aproximativ 40 de km/h, Delfinul a fost conceput special pentru contraatac în timpul Războiului Rece.

De ce nu e pus în funcțiune?

Deși punerea în funcțiune a unei astfel de nave din proprietatea Marinei Române ar putea însemna o evoluție a infrastructurii române, delfinul este neoperaţional din anul 1996, când bateria de acumulatori a trebuit să fie scoasă din uz şi nu a fost niciodată înlocuită. Au trecut deja peste 24 de ani.

Ultima punere în funcțiune a submarinului a fost în anul 1995, pentru o misiune, la comanda sa aflându-se comandorul în rezervă, Dumitru Pleșca.

De la acea misiune, submarinul Delfinul nu a mai fost utilizat, dar el este complet funcţional, doar că, în absenţa unei baterii noi, nu se poate deplasa în condiţii de siguranţă.

„Nu trebuie să-şi imagineze nimeni că dacă submarinul este neoperaţional, el nu funcţionează. Toate sistemele şi aparatura de la bord sunt funcţionale, sunt verificate săptămânal în cadrul unui execrciţiu general şi de trei ori pe săptămână în exerciţii parţiale”, explică comandantul Daniel Boboc.

Acesta mai adaugă faptul că nu doar bateria este problema, chiar dacă este principala piesă care lipseşte, dar submarinul, pentru a fi operaţional, ar avea nevoie şi de o revizie tehnică meticuloasă.

Reparațiile costă, iar statul român nu are bani

În 1997, în urma evaluării costurilor reparației de către o delegație rusă, s-a estimat faptul că ar trebui să se investească aproximativ 19,5 milioane de dolari, cu tot cu baterie.

Având în vedere că reparaţia nu s-a făcut la timp, costul creşte cu aproximativ 2% pe an. Cam vreo 30, 30 şi ceva de milioane de dolari, evaluez eu, ar costa aducerea în stare de operativitate, cu tot cu baterie”, spune fostul comandant, Dumitru Pleşca.

În 2016, ministrul Apărării de la data respectivă, Mircea Duşa, asigura că va face tot ce îi stă în putinţă pentru ca această navă unicat a Marinei Române să fie reparată şi repusă în uz. Fără urmări, însă.

Din contră, nu doar că Delfinul nu funcționează de ani buni, dar, potrivit unei surse de pe Digi24, România cerea în 2018 un submarin nou.

Ministrul Apărării promitea nu numai un nou submarin, ci şi modernizarea fregatelor şi cumpărarea de noi nave de luptă.

Până în prezent, în 2021, niciuna dintre aceste promisiuni nu a fost respectată.

3 COMENTARII

  1. Furatul este un obicei înnăscut la român…. după care îl veți vinde la fier vechi asa cum ati procedat si cu flota romanească Nastae, Iliescu Băsescu tovarăși mai sunt in viata, întrebați clar care este procedeul de a te debarasa de istorie si a castiga o avere?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...