Situația devine critică: angajații celui mai mare producător auto din Rusia sunt concediați în masă

Publicat: 01 oct. 2025, 20:47, de Nitulescu Gabriel, în ECONOMIE , ? cititori
Situația devine critică: angajații celui mai mare producător auto din Rusia sunt concediați în masă

Criza economică lovește puternic cel mai mare producător auto din Rusia, AvtoVAZ, unde angajații se confruntă cu reduceri masive de salarii și valuri de concedieri. Foștii muncitori povestesc că veniturile lor au scăzut dramatic: dacă înainte puteau câștiga între 100.000 și 120.000 de ruble, acum abia ajung la 45.000–50.000.

„Nu mai există iluzii. Este clar că nu va exista nicio îmbunătățire”, a declarat unul dintre angajații disponibilizați, conform relatărilor  The Moscow Times. Reducerea veniturilor este direct legată de trecerea fabricii la o săptămână de lucru mai scurtă, măsură care a eliminat bonusurile și plata orelor suplimentare, transformând realitatea financiară a muncitorilor într-un coșmar.

Sindicatul neagă, muncitorii pleacă

Oficial, conducerea AvtoVAZ și reprezentanții sindicali minimalizează situația. Serghei Zaitsev, liderul sindicatului companiei, a declarat că „nu există concedieri masive”, ci doar o „fluctuație normală de personal”. Totuși, realitatea din fabrică arată altfel: zeci de muncitori au început deja să își depună cererile de plecare, iar vara trecută mulți și-au căutat alternative pe piața muncii.

Potrivit surselor locale, conducerea companiei încearcă să frâneze exodul angajaților prin bariere birocratice, dar nemulțumirea generalizată este greu de ascuns, chiar și în propaganda oficială.

Vânzări prăbușite pentru Lada

Declinul financiar al AvtoVAZ este strâns legat de performanța slabă a pieței auto din Rusia. Între ianuarie și august 2025, vânzările de automobile Lada – marca emblematică a companiei – au scăzut cu aproape 25%, ajungând la doar 211.300 de unități.

Problemele nu se limitează la AvtoVAZ. În primele șase luni ale anului, întreaga piață auto rusă s-a prăbușit cu aproape 30%, ceea ce a determinat analiștii să estimeze că până la sfârșitul lui 2025, unul din cinci dealeri auto ar putea fi forțat să își închidă porțile.

Criza pieței auto din Rusia

Specialiștii din industrie indică mai multe cauze pentru colapsul pieței: scăderea puterii de cumpărare, dobânzile ridicate la creditele auto și costurile mari ale leasingului. Aceste condiții au redus drastic cererea pentru mașini noi, iar producătorii, deja afectați de sancțiuni și lipsa componentelor, se văd acum forțați să recurgă la măsuri drastice.