Slovenii de la Pipistrel lucrează la un avion cu hidrogen, cu autonomie de 1.000 km

Publicat: 19 feb. 2021, 11:00, de Răzvan Zamfir, în LIFESTYLE
Slovenii de la Pipistrel lucrează la un avion cu hidrogen, cu autonomie de 1.000 km

Pipistrel, un producător de avioane sloven, lucrează la o aeronavă regională cu emisii zero, cu 20 de locuri, care ar trebui să fie disponibilă între 2028 și 2030. Conceptul Miniliner prezentat recent ar putea zbura pe hidrogen, deși Pipistrel spune că încă evaluează diferite soluții de propulsie.

Se așteaptă ca aeronava să poată atinge distanțe de până la 1.000 de kilometri și să decoleze și să aterizeze pe piste cu o lungime mai mică de un kilometru – inclusiv piste de iarbă la aerodromuri mici. Pipistrel promovează dezvoltarea aeronavei regionale ca parte a proiectului UNIFIER19 finanțat de UE, împreună cu Politecnico di Milano și Universitatea de Tehnologie Delft.

Scopul proiectului este de a proiecta o aeronavă cu emisii aproape zero, astfel încât să poată conecta aeroporturi mai mici între ele și cu hub-uri și să efectueze atât zboruri de alimentare programate, cât și la cerere. UNIFIER 19 este conceput pentru a profita de rețeaua de aeroporturi mici, subutilizate din Europa, și pentru a oferi navetistilor o nouă experiență radicală de mobilitate, care va fi la fel de ușor de utilizat ca un autobuz.

Certificat de intrare în serviciu între 2028 și 2030

De altfel, Pipistrel își propune să obțină o certificare EIS („Intrare în serviciu”) pentru noua aeronavă regională între 2028 și 2030. Potrivit producătorului de aeronave sloven, avantajul este că conceptele de pe masă sunt gândite pentru a reuși fără investiții majore în infrastructură. Pentru a aborda „provocările actuale de reglementare, operaționale și tehnologice”, Pipistrel spune că lucrează cu organizațiile europene Clean Aviation, SESAR și EASA. De asemenea, a spus că mai multe inițiative de parteneriat industrial sunt în desfășurare.

Slovenii lucrează în paralel la mai multe modele electrificate – inclusiv aeronave hibride fără pilot pentru zboruri de marfă. Compania slovenă a realizat deja aeronava Velis Electro cu două locuri cu baterie, care a devenit primul avion complet electric care a primit un certificat de tip de la Agenția Europeană de Siguranță a Aviației la mijlocul anului 2020. Apropo de asta, în urmă cu doar câteva zile producătorul a anunțat că Green Aerolease a comandat 50 de unități din Velis Electro.