Soluţiile propuse de fermieri pentru rezolvarea crizei cerealelor: Subvenţii şi monitorizarea fluxurilor

Subvenţiile pentru transport şi depozitare, precum şi îmbunătăţirea infrastructurii de stocare ar putea să fie soluţiile pentru rezolvarea crizei cerealelor din porturile româneşti, arată Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare, care propune un pachet de soluţii pentru depășirea crizei actuale. 

Nu în ultimul rând, Alianța arată că ar trebui să existe un proces constant de verificare şi  monitorizare a fluxurilor de mărfuri şi a disponibilităţilor de transport.

„Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare propune un pachet de soluţii la criza cerealelor din porturile româneşti, după dialogul purtat cu delegaţia europarlamentarilor din COMAGRI, în cadrul vizitei de săptămâna trecută din porturile Constanţa, Agigea şi Galaţi. Membrii Alianţei apreciază intervenţiile ulterioare de la Bruxelles ale eurodeputaţilor, care au punctat aspecte de îngrijorare comună atât pentru Uniunea Europeană, cât şi pentru structurile asociative româneşti, îndeosebi în ceea ce priveşte logistica cerealelor, transportul şi trasabilitatea acestora, capacitatea fermierilor de a produce şi de a depozita, seceta severă în principalele regiuni producătoare de cereale din ţară, dar şi creşterile semnificative ale costurilor de producţie, de distribuţie şi ale celor de tranzacţionare în general”, se arată în comunicat.

Efectele negative se resimt mai ales în rândul întreprinderilor locale de pe piaţa de producţie şi comercializare a cerealelor, seminţelor şi oleaginoaselor. Acest segment de piaţă, cu afaceri cumulate de 6,5 miliarde de euro în 2021, este cel mai important şi acoperă aproximativ 25% din sectorul agricol al ţării.

Membrii asociației arată că volumele suplimentare de cereale provenite din Ucraina, pentru tranzit sau export final, au pus presiune pe întreaga reţea logistică şi de depozitare din România, mai ales în perioadele de vârf de sezon, atunci când intensitatea comerţului în acest sector se află la cei mai înalţi parametri.

Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare a transmis, joi, într-o scrisoare transmisă către cei patru europarlamentari din Comisia de Agricultură care au efectuat vizita de lucru în România – Norbert Lins (preşedinte), Daniel Buda (vicepreşedinte), Herbert Dorfmann şi Martin Hlavatek (membri) –  serie de soluţii care s-ar preta managementului cerealelor autohtone şi ucrainene din porturile româneşti.

Soluțiile fermierilor

Fermierii propun formule de subvenţii pentru depozitare în regim privat de către fermieri, în silozuri autorizate şi pe bază de chitanţe de depozit, dar şi subvenţii pentru compensarea costurilor ridicate de transport, pe baza unei distanţe de referinţă de la regiunile producătoare până la portul Constanţa.

În egală măsură, Alianţa pledează pentru îmbunătăţirea managementului în porturi prin coordonare interinstituţională, resurse suplimentare la punctele de frontieră terestră, o inventariere a facilităţilor aflate pe teritoriul României, incluzând aici capacităţile de operare, de tranzit şi de depozitare disponibile, precum şi un proces constant de verificare şi de monitorizare a fluxurilor de mărfuri şi a disponibilităţilor de transport.

Măsura este necesară pentru o împărţire a fluxurilor de mărfuri în funcţie de origine (Ucraina şi România), în vederea stabilirii unui calendar de accesare a logisticii de export din Constanţa şi pentru eliberarea unei părţi din presiunea asupra terminalelor portuare, se arată în comunicat. La fel de importantă este şi trasabilitatea, pe care Alianţa o vede absolut necesară pentru eliminarea riscurilor pentru piaţa internă a României, în eventualitatea în care cereale din Ucraina ar fi deturnate către piaţa românească.

Fonduri pentru infrastructură

Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare atrage atenția cu privire la importanţa deosebită a alocării de fonduri europene corespunzătoare programelor destinate reabilitării infrastructurii mari (rutiere-feroviare-maritime), a construcţiei de autostrăzi şi a investiţiilor de dragare a Dunării şi căilor navigabile din Romania.

De asemenea, este primordială finanţare unei infrastructuri cu o reţea de spaţii de depozitare regionale în zonele cu acces la navigare.

Portul Constanţa are nevoie de investiţii majore de logistică portuară pentru a nu înregistra blocaje semnificative ale lanţului de aprovizionare, arată Alianța.

Fond de investiţii

Nu în ultimul rând, Alianţa îi invită pe europarlamentari să analizeze oportunitatea înfiinţării unui fond de investiţii cu o masă critică, bazat pe principii economice (similar Fondului de investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări) care să fie finanţat de UE, de guvernul român şi/sau de alţi actori interesaţi. Soluţia propusă de reprezentanţii fermierilor români are în vedere un management privat, selectat de acţionari, iar scopul final va fi acela de a dezvolta proiecte legate de facilităţi logistice şi de procesare a produselor agricole de bază româneşti şi ucrainene.

De asemenea, Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare a reiterat, în scrisoarea transmisă europarlamentarilor din COMAGRI, ideea lansată săptămâna trecută privind relocarea a 13 miliarde de euro din Fondul de Coeziune, sumă rămasă neutilizată în exerciţiul financiar actual, ca o posibilă resursă pentru ameliorarea situaţiei de criză din agricultura ţării.

Mai multe articole...

Cele mai noi articole

Temperaturi de vară în acest weekend

Temperaturi de vară în acest weekend. Elena Mateescu, director ANM: ”Valori...

De la vreme rece, direct la temperaturi de vară! Weekend-ul acesta vom avea parte de o vreme frumoasă în zonele de sud, sud-est și...
Scandal la Poștă, pentru uniformele gri-șobolan de inspirație chinezească

Scandal la Poștă, pentru uniformele gri-șobolan de inspirație chinezească

Sindicatul din Poșta Română îl acuză pe directorul general Valentin Ștefan că-și bate joc de angajați, impunând niște uniforme gri-șobolan care seamănă perfect cu...