Statul pune frână constructorilor de autostrăzi, din lipsa fondurilor! Lucrări la relanti pe unele loturi, pauză pe altele. Grupul UMB, cel mai afectat!

Publicat: 19 sept. 2025, 20:17, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
Statul pune frână constructorilor de autostrăzi, din lipsa fondurilor! Lucrări la relanti pe unele loturi, pauză pe altele. Grupul UMB, cel mai afectat!

Vrem autostrăzi, dar nu mai avem fonduri pentru ele! Unii constructori care au câștigat licitațiile pentru loturi importante de autostradă au rămas cu stiloul în mână, pentru că autoritățile nu s-au mai grăbit să semneze și contractele. Nici cei care au trecut de această etapă și au semnat contractul nu au fost mai norocoși, pentru că termenele de demarare a lucrărilor au tot fost amânate. Mai nou acum și cei care lucrează au fost temperați de stat. Mai exact, li s-a transmis să slăbească ritmul lucrărilor, pentru a se încadra în buget, unul redus considerabil. Grupul UMB este cel mai afectat.

Statul pune frână constructorilor de autostrăzi, din lipsa fondurilor

Tocmai când construcția de autostrăzi luase avânt, statul este nevoit să pună frână antreprenorilor, din lipsă de fonduri. Constrângerile bugetare încep să se răsfrângă din ce în ce mai mult asupra marilor proiecte de infrastructură rutieră, iar constructorii sunt nevoiți să ia pauză sau să lucreze la relanti.

Dacă până acum, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a amânat termene de începere pe contracte abia semnate, acum a început să notifice constructorii cu șantiere deja deschise să tempereze ritmul lucrărilor, în limita unui buget restrâns. Alții, cum este Grupul UMB, cel mai puternic constructor român din acest domeniu, așteaptă de luni bune să semneze contracte câștigate care însumează aproape 3,3 miliarde de euro.

Un prim șantier UMB afectat este cel de pe A8: limită de 100 de milioane de lei pentru lucrări

Și pentru că tot suntem la lucrările derulate de UMB, un prim șantier afectat de reducerea fondurilor este secțiunea 3 Leghin – Târgu Neamț (Moțca) din Autostrada Unirii (A8) Târgu Mureș – Târgu Neamț. „Pe acest lot am comunicat Grupului UMB limita de buget pe care o avem până la sfârșitul anului, adică 100 de milioane de lei. Deci, UMB ar trebui să se încadreze cu lucrările în această sumă“, a dezvăluit un reprezentant al CNAIR.

Statul pune frână constructorilor de autostrăzi, din lipsa fondurilor

Începute în februarie 2025 (foto), lucrările pe această secțiune de aproape 30 de kilometri din Autostrada Unirii au ajuns la un stadiu fizic de 6,3%, conform celor mai recente date de pe harta interactivă a CESTRIN. Date postate anterior indicau însă un progres de 12%. Secțiunea 3 Leghin – Târgu Neamț/Moțca reprezintă primul contract câștigat de UMB din cadrul Autostrăzii Unirii.

Capetele Autostrăzii A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț,  urmau să fie finanțate din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), însă ele au fost scoase din program, urmând să fie căutată altă sursă de finanțare. Autostrada A8 va lega estul de vestul României. Aceasta este împărțită în două mari secțiuni: Târgu Mureș – Târgu Neamț și Târgu Neamț – Iași – Ungheni. Cu o lungime totală de circa 300 de kilometri, autostrada începe de la graniţa cu Republica Moldova, din Ungheni (unde se lucrează deja la podul peste Prut la nivel de autostradă), şi face legătura cu Târgu Mureş.

Statul pune frână constructorilor de autostrăzi. Nu mai sunt fonduri!

În situația dată este clar că fondurile sunt insuficiente pentru toate lucrările deja contractate. Din acest motiv, statul nu se grăbește să semneze noi contracte sau amână termenele de începere a lucrărilor. Potrivit ultimelor estimări, construcția de drumuri de mare viteză se poate bloca dacă Transporturile nu primesc o infuzie de fonduri de circa 5 miliarde de lei la rectificarea bugetară.

Încă un exemplu de blocaj este pe Drumul Expres Arad – Oradea (120,47 km), care are constructori desemați pentru toate cele trei loturi. Aici, CNAIR a transmis ordin de începere a lucrărilor pe lotul 1 începând abia cu data de 1 martie 2027. Decizia este argumentată în principal de limitările bugetare. Și alte proiecte de autostrăzi și drumuri expres urmează să fie afectate de lipsa banilor.

Drumul Expres Arad – Oradea este compus din 3 loturi:

  • Lotul 1 (Oradea – Salonta): 33,7 km, la care se adaugă drumul de legătura la DN 79 (5,3 km). Contractul pentru execuția lucrărilor a fost semnat în data de 15 mai 2025 cu Asocierea Precon Transilvania SRL – Automagistral Pivden SRL.
  • Lotul 2 (Salonta – Chișineu Criș): 39,7 km, la care se adaugă drumul de legătura până la granița cu Ungaria (10 km). Contractul a fost semnat în această lună cu Asocierea Onur Taahhut Tasimacilik Insaat Ticaret VE Sanayi AS (Turcia) – Straco Holding SRL (România).
  • Lotul 3 (Chișineu Criș – Arad): 47,07 km, la care se adaugă drumul de legătură cu zona industrială Arad Vest (2,9 km), a fost atribuit companiei turce Nurol.

Problema care se pune este însă alta. Statul pune frână unor lucrări, dar ce se va întâmpla cu autostrăzile începute și abandonate din lipsa fondurilor? Potrivit unor surse, CNAIR și-a făcut deja un calcul și ar cheltui circa un miliard de lei cu conservarea și paza lucrărilor. Plus alți bani cu expertizele, atunci când lucrările ar fi reluate. Deci din toată această constrângere bugetară, statul mai mult pierde decât câștigă!

Cel mai afectat este grupul de firme controlat de Dorinel Umbrărescu

Statul pune frână constructorilor de autostrăzi, din lipsa fondurilor. Constructorul român UMB, cel mai puternic din domeniu, este cel mai afectat. UMB așteaptă să semneze cu statul român contracte de construire autostrăzi în valoare de peste 3,3 miliarde de euro.

În patru cazuri, procedurile de achiziție publică s-au încheiat, iar asocierea de companii a lui Dorinel Umbrărescu a fost selectată câștigătoare a licitațiilor, decizii rămase definitive întrucât nu au fost depuse contestațiii. Totuși, statul nu a alocat deocamdată creditele de angajament pentru aceste mari proiecte, așa că nu pot fi semnate contractele, potrivit arenaconstruct.ro.

În unele situații au trecut mai bine de șase luni de la momentul adjudecării, iar autoritățile încă nu pot comunica o dată la care vor fi semnate contractele. Este vorba chiar despre tronsoane din autostrăzile A7 (Autostrada Moldovei) și A8 (Autostrada Unirii), printre cele mai importante drumuri de mare viteză în curs de construire din România.

Autostrada A8 Sărățeni – Pipirig

Din cele patru loturi ale secțiunii montane Sărățeni – Pipirig a Autostrăzii Unirii lansate în licitație în toamna anului trecut, două așteaptă semnarea contractului: Lotul 1C Sărățeni – Joseni și Lot 2B Grințieș – Pipirig. Constructorul este UMB, iar contractele vor fi semnate când vor fi alocate creditele de angajament, după cum a transmis Alex Lancuzov, purtătorul de cuvânt al CNIR, pentru sursa citată.

Lotul 2A Ditrău – Grințieș are deja contract semnat, iar pentru atribuirea contractului aferent lotului 1D se așteaptă decizia Curții de Apel București.

Lotul 1C Sărățeni – Joseni

O jumătate de an a trecut de la adjudecarea licitației pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție a acestui lot de autostradă. În prezent, se așteaptă alocarea creditelor de angajament, apoi va fi semnat contractul. După semnare, beneficiarul este obligat să emită Ordinul pentru începere în termen de cel mult 30 de zile de la semnare, dar data începerii o stabilește CNIR.

Statul pune frână constructorilor de autostrăzi, din lipsa fondurilor

Dorinel Umbrărescu a fost singurul ofertant înscris la licitația pentru execuția lotului 1C Sărățeni – Joseni de pe Autostrada Unirii

La rândul său, constructorul pare că nu se grăbește să semneze. De două ori a fost chemat antreprenorul UMB sa semneze acest contract. Motivul divergențelor a fost garanția de bună execuție. UMB a cerut inițial ca suma să fie redusă de la 10% la 5%. În momentul în care se constituie garanția, banii rămân blocați până la final, până la executarea lucrării.

Pe traseul acestui lot de 32,4 km vor fi realizate circa 16 km de tuneluri și pasaje. Valoarea ofertei UMB este de 4,94 miliarde de lei fără TVA, față de valoarea maximă estimată de 7,25 miliarde lei fără TVA.

Lotul 2B Grințies – Pipirig

Grupul UMB a fost selectat drept câștigător al acestei licitații pe 21 iulie 2025 și nu au fost depuse contestații în termenul legal de 10 zile. Se așteaptă alocarea creditelor de angajament și în acest caz. Valoarea ofertei câștigătoare este de 6,2 miliarde lei fără TVA, față de 8,1 miliarde lei fără TVA, cât era valoarea maximă estimată.

Lotul 2B Grințieș – Pipirig (31,5 km) este cel mai dificil lot al Autostrăzii Unirii incluzând numeroase structuri, dar și volume semnificative de lucrări de consolidări și excavări: 16 tuneluri (cel mai lung având 940 m); 60 de poduri și viaducte, două dintre acestea cu peste 1.000 m lungime (cel mai lung pod este cel peste râul Bistrița cu 1.275 m). Include un nod rutier lângă Tulgheș, conexiune cu lotul 2A și o descărcare provizorie la Est, conexiune cu lotul 2C.

Autostrada A7 Pașcani – Suceava pusă pe pauză

Lotul 1 Pașcani – Roșcani (33 km) 

Pe 25 martie anul acesta a fost selectat grupul UMB drept câștigător. Nu au fost depuse contestații în termenul legal, dar contractul nu a fost semnat din lipsa fondurilor. Pe traseu vor fi construite inclusiv: un viaduct pe peste DJ208 și CF517 (1.049,80 m), un viaduct peste râul Ruja (604,60 m), un pasaj peste pârâul Pulpa, DJ208S și CF500 (868 m), patru parcări de scurta durată, un spațiu de servicii.

Contractul mai prevede construirea a trei noduri rutiere.

Lotul 1 al autostrăzii Pașcani – Suceava va începe de la Nodul Rutier Pașcani (care aparține tronsonului anterior al A7) și se va termina în nodul rutier Roșcani.

Lotul 2 Roșcani – Suceava (29 km)

Pentru cel de al doilea lot al Autostrăzii A7 Pașcani – Suceava a fost desemnat tot grupul UMB ca fiind câștigătorul contractului de proiectare și execuție a lucrărilor. Valoarea contractului este 2,86 miliarde lei, fără TVA. În acest caz, procedura s-a încheiat pe 11 martie anul acesta, însă încă nu au fost alocați banii necesari semnării contractului.

Pe traseul Lotului 2 vor fi construite 44 de structuri dintre care două cu o complexitate tehnică ridicată: un pod peste Râul Siret și DJ208C, în lungime de 845,10 m, un pasaj peste CF511, în lungime de 625,10 m. Acest nou lot de autostradă va fi construit între Nodul Rutier Roșcani și estul municipiului Suceava, unde se va conecta cu tronsonul Suceava – Siret.