Sulina vizează relizarea unui port „neconvențional”
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/11/PORTUL-SULINA.jpg)
Administrația Zonei Libere (AZL) Sulina intensifică demersurile pentru atragerea de fonduri necesare continuării unui amplu proiect de modernizare portuară, cu accent pe sustenabilitate și eficiență energetică.
Autoritățile locale din Sulina vor să transforme zona într-un port verde, dotat cu tehnologii neconvenționale, capabil să susțină activitățile navale de mare capacitate și să deschidă noi rute comerciale către piețele din Africa, Orientul Mijlociu și Asia.
Portul Sulina – pilon de transport între Europa de Est și Asia
Planurile AZL Sulina urmăresc valorificarea potențialului strategic al zonei în contextul reconfigurării traseelor logistice regionale. Portul ar putea deveni o alternativă viabilă pentru transportul de mărfuri din Moldova, România și Ucraina, direcționate către piețele emergente din sud și est, arată Agerpres.
Primele etape ale investițiilor, lansate în 2020, au beneficiat de un buget estimat la 17 milioane de euro, potrivit declarațiilor oficiale. Tudor Hubati, director general adjunct al AZL Sulina, a menționat că proiectele din două perimetre portuare sunt finalizate în proporție de 90%, respectiv 70%, iar lucrările ar urma să fie complet încheiate până la sfârșitul acestui an.
Obstacole inițiale și strategii pentru etapa a doua
Reprezentanții administrației recunosc că începuturile nu au fost ușoare. Neîncrederea inițială a potențialilor finanțatori, alături de dimensiunea considerabilă a proiectului, au impus o abordare etapizată.
Acum, AZL Sulina a finalizat studiile de fezabilitate și o parte din proiectare pentru următoarea fază, care include și reabilitarea unor clădiri istorice de patrimoniu. Printre acestea se numără biroul inginerului britanic Charles Hartley, un simbol al istoriei Comisiunii Europene a Dunării, ce a avut un rol esențial în amenajarea portuară a zonei în secolul al XIX-lea.
Reabilitarea acestora necesită, potrivit autorităților, implicarea unor specialiști autorizați și fonduri consistente, pe care AZL speră să le atragă din viitoare linii de finanțare.
Infrastructură verde: fotovoltaice și stații de hidrogen în plan
Un element central al proiectului este tranziția către o infrastructură ecologică. Pe teritoriul administrat de AZL Sulina ar putea fi instalat un parc fotovoltaic, completat de stații de hidrogen activ, potrivit proiectelor prezentate recent în cadrul unei întâlniri privind transportul durabil în Delta Dunării.
Totuși, există și provocări legate de impactul asupra mediului. Studiile internaționale au arătat că suprafețele fotovoltaice pot fi confundate cu luciul apei, generând confuzie în rândul păsărilor – un aspect relevant într-o zonă ecologică sensibilă precum Delta Dunării. În schimb, tehnologia hidrogenului este privită ca o soluție viabilă, fiind inclusă în Strategia Regională de Inovare a Regiunii Sud-Est.
Consiliul Județean Tulcea, instituția de care aparține AZL Sulina, a aprobat recent actualizarea indicatorilor economici pentru două dintre investițiile în curs. Valoarea totală a proiectelor derulate în cadrul Zonei Libere Sulina depășește 267 de milioane de lei.