Surpriză: Michelin mută producția pentru camioane grele din Polonia în România

Publicat: 22 apr. 2024, 06:15, de Andrei Ceausescu, în ECONOMIE , ? cititori
Surpriză: Michelin mută producția pentru camioane grele din Polonia în România

Gigantul francez Michelin își consolidează prezența în România, preluând producția și forța de muncă a fabricii din Polonia.

Michelin, gigantul francez de anvelope cu venituri anuale de aproape 30 de miliarde de euro, va închide fabrica pentru camioane grele din Olsztyn, Polonia, unde lucrează aproximativ 430 de persoane, și va muta producția în România. Motivul invocat este cel al costurilor mai mici de pe piața românească, scrie Profit.ro.

Mutarea vine în contextul în care Michelin, cu circa 123.000 de angajați la nivel global, are o prezență semnificativă în România din 2001. Compania are deja aproximativ 4.000 de angajați în țară, trei fabrici (două la Zalău și una la Florești) și o rețea comercială bine dezvoltată. De altfel, din 2005, România a devenit centrul regional pentru operațiunile comerciale ale Michelin în Europa de Sud-Est (Albania, Bulgaria, Croația, Bosnia, Macedonia, Muntenegru și Serbia).

Impactul asupra angajaților

Michelin a promis că cei 430 de angajați de la fabrica din Polonia nu vor fi concediați, ci vor fi relocați către alte unități ale grupului, fie că produc anvelope pentru autoturisme, fie pentru mașini agricole.

Contextul mai larg

Decizia Michelin de a muta producția din Polonia are loc pe fondul unor dificultăți economice generale cu care se confruntă țara. Recent, alte companii multinaționale, precum Backer OBR și Levi Strauss & Co., au anunțat concedieri semnificative în Polonia.

  • Backer OBR, producător suedez de încălzitoare electrice, a anunțat că va concedia până la 30% din personal la începutul lunii aprilie.
  • Levi Strauss & Co. a anunțat că va închide treptat fabrica din Płock până la jumătatea lunii iunie 2024, afectând sute de locuri de muncă.

La sfârșitul anului trecut, Michelin a anunțat deja închiderea a trei unități de producție din Germania și transferul centrului de servicii pentru clienți în Polonia, motivând lipsa competitivității operațiunilor germane pe piețele europene și de export. Atunci, au fost afectate 1.532 de locuri de muncă.

Mutarea producției Michelin din Polonia în România reflectă tendințele generale din industria auto globală, unde companiile caută locații cu costuri mai mici de producție. Deși mutarea va avea un impact semnificativ asupra angajaților din Polonia, Michelin s-a angajat să le ofere alternative viabile. Rămâne de văzut dacă această tendință va continua și va afecta și alte industrii din Polonia.