Conform expunerii de motive, inițiativa legislativă se impune în contextul în care situația financiară a TAROM s-a deteriorat constant, în perioada 2016-2020, atât la nivelul rezultatului din exploatare, cât și la nivelul fluxului de numerar. Peste acestea s-a suprapus criza provocată de pandemie: se estimează că pierderile produse de restricțiile de călătorie, în contextul Covid 19, au fost de aproximativ 65 de milioane de euro, doar la nivelul anului trecut.
Prin legea adoptată se prevede că, în situația în care Societatea Comercială «Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM» – S.A. beneficiază de un ajutor de stat individual de restructurare, sub formă de finanțare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, garanție de stat și/sau împrumut cu sau fără dobândă subvenționată, forma ajutorului de stat, valoarea acestuia și condițiile de acordare se aprobă prin hotărâre a Guvernului, emisă după obținerea deciziei Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat individual de restructurare.
În situația în care, prin ajutorul de stat individual de restructurare, sunt finanțate programe de achiziționare de aeronave, sumele achitate de la bugetul de stat și nerecuperate se transformă la finele fiecărui an în capital și vor majora capitalul social deținut de statul român la Societatea Comercială «Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM» – S.A.
În prezent, pachetul majoritar de acțiuni la Tarom este deținut de statul român, reprezentat prin Ministerul Transporturilor, cu 97,22%.