TAROM cere o nouă tranșă de ajutor de la Guvern pentru a evita blocajul financiar

Publicat: 07 nov. 2025, 14:21, de Ionut Jifcu, în ACTUALITATE , ? cititori
TAROM cere o nouă tranșă de ajutor de la Guvern pentru a evita blocajul financiar
TAROM este compania aviatică de stat a României

Compania națională TAROM a solicitat Guvernului o nouă tranșă din ajutorul de restructurare aprobat de Comisia Europeană, avertizând că lipsa finanțării poate duce la blocarea procesului de redresare.

TAROM are nevoie urgentă de fonduri pentru continuarea restructurării

Solicitarea are la bază dificultățile de lichiditate care împiedică plata datoriilor scadente și riscul acumulării penalităților ce ar putea destabiliza echilibrul financiar al companiei, scrie profit.ro.

Prin Decizia Comisiei Europene din 29 aprilie 2024, România a primit aprobarea pentru un ajutor de stat în valoare de 226,8 milioane de lei, echivalentul a 45,59 milioane de euro, acordat sub formă de alocație bugetară prin Ministerul Transporturilor. Din această sumă, TAROM a primit până acum 112,7 milioane de lei, urmând ca restul de 114 milioane să fie alocat în 2025. Guvernul intenționează să suplimenteze bugetul Ministerului Transporturilor din Fondul de rezervă bugetară, pentru a asigura continuitatea procesului de restructurare.

Profit în 2024, dar risc de dezechilibru în 2025

În urma măsurilor aplicate în ultimii ani, TAROM a încheiat anul 2024 cu un profit brut de 292,2 milioane de lei, rezultat care acoperă parțial pierderile acumulate anterior. Pentru 2025 însă, compania estimează un profit brut mult mai modest, de 2,38 milioane de lei. Potrivit proiectului de buget, veniturile totale sunt prognozate la 1,9 miliarde de lei, în scădere cu aproape 16% față de anul precedent.

Scăderea se explică prin reducerea veniturilor din exploatare și a celor financiare, dar compania mizează pe o creștere a veniturilor din transportul pasagerilor și al curselor charter. TAROM estimează că serviciile de transport aerian, mentenanță și chirii vor reprezenta peste 73% din totalul veniturilor pentru 2025.

Cheltuielile totale au fost calculate la 1,9 miliarde de lei, în scădere cu aproape 4% față de 2024, iar cea mai mare parte o reprezintă costurile de exploatare și cele legate de cursul valutar. Raportul dintre cheltuieli și venituri arată că marja EBITDA, potrivit standardelor internaționale IFRS, va rămâne pozitivă, la 244,7 milioane de lei, ceea ce indică menținerea unei activități operaționale sustenabile.

Digitalizare și soluții pentru pasageri

În paralel cu restructurarea financiară, compania derulează un amplu proces de modernizare a sistemelor interne. TAROM va implementa o soluție IT pentru gestionarea reclamațiilor și solicitărilor pasagerilor, integrată cu sistemele existente Amadeus, AIMS și Microsoft 365.

„Scopul achiziționării acestei soluții este acela de a îmbunătăți experiența pasagerilor TAROM prin oferirea unui suport rapid, eficient și personalizat, în paralel cu eficientizarea operațională prin automatizarea proceselor și reducerea costurilor”, a transmis compania.

Licitația pentru acest proiect a fost lansată, iar sistemul ar urma să fie funcțional până în primăvara anului 2026. TAROM gestionează în prezent aproximativ 500 de reclamații lunar și vizează reducerea timpului de răspuns prin digitalizare.

Compania aeriană este controlată de Ministerul Transporturilor și a raportat în 2023 pierderi de 87,1 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 1,25 miliarde. Guvernul speră că, prin alocarea noilor fonduri și implementarea planului de restructurare 2020–2029, TAROM va reuși să revină la stabilitate financiară și operațională.