Taxele rutiere se schimbă radical: Ce înseamnă noul sistem pentru șoferi, transportatori și întreaga țară

Publicat: 24 iul. 2025, 07:03, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Taxele rutiere se schimbă radical: Ce înseamnă noul sistem pentru șoferi, transportatori și întreaga țară

Astăzi, Guvernul României urmează să adopte o hotărâre esențială pentru modernizarea modului în care se colectează taxele rutiere. Proiectul vizează direct toți participanții la trafic, de la șoferi și transportatori, până la întreaga economie și mediu, printr-un sistem digitalizat și adaptat normelor europene.

Cine sunt principalii vizați?

  • Transportatorii de marfă cu vehicule peste 3,5 tone vor plăti în funcție de distanța parcursă, tipul drumului folosit și gradul de poluare al camionului. Pentru acest lucru, sistemul va folosi tehnologii moderne, precum echipamente de bord (OBE) sau aplicații mobile care monitorizează traseul în timp real. Plata se va calcula automat și va fi virată către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

  • Șoferii de autoturisme, autobuze și vehicule ușoare vor continua să folosească sistemul de rovinietă, dar acesta va fi integrat într-o platformă informatică centralizată. Mai mult, tarifele vor fi diferențiate în funcție de clasa de emisii poluante a vehiculului, ceea ce înseamnă că mașinile mai vechi și mai poluante vor plăti mai mult.

Un sistem hibrid, digital și interoperabil

Noul sistem combină două metode de tarifare: una bazată pe timp (pentru autoturisme și vehicule sub 3,5 tone) și una bazată pe distanță (pentru vehiculele grele). În plus, în spiritul principiului „poluatorul plătește”, tarifele vor reflecta impactul asupra mediului, conform directivelor europene.

Sistemul va asigura interoperabilitatea cu alte sisteme europene, facilitând schimbul de informații pentru a combate neplata taxelor rutiere, inclusiv pentru șoferii străini care circulă pe drumurile din România.

De ce contează pentru toți?

Deși schimbările afectează direct șoferii și transportatorii, impactul lor va fi resimțit pe scară largă:

  • Consumatorii ar putea vedea creșteri de prețuri, ca urmare a costurilor logistice mai mari pentru transportatori.

  • Infrastructura rutieră va beneficia de venituri suplimentare pentru întreținere și modernizare, contribuind la siguranța și calitatea drumurilor.

  • Mediul înconjurător va fi protejat prin descurajarea utilizării vehiculelor poluante și stimularea transportului „verde”.

  • Traficul rutier ar putea fi redus prin încurajarea transferului unei părți din transport către căile ferate, un obiectiv asumat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Cum și când se va implementa?

Implementarea va avea loc în trei etape. Guvernul aprobă astăzi prima etapă – dezvoltarea sistemului informatic centralizat, care va include achiziția echipamentelor hardware și software, migrarea datelor din sistemul vechi și asigurarea suportului tehnic pentru cinci ani.

Valoarea primei etape este de aproximativ 281 milioane lei, finanțată prin PNRR și bugetul de stat. Durata proiectului este estimată la 24 de luni.

Ce înseamnă acest sistem pentru șoferi?

În viitorul apropiat, plata taxelor de drum va fi mai corectă și transparentă, reflectând efectiv distanța parcursă și impactul asupra mediului. Astfel, șoferii cu vehicule mai puțin poluante vor avea beneficii, în timp ce utilizatorii mașinilor vechi vor suporta costuri mai mari.

ANEXA-8