Tensiunea mocnește încă între transportatori, fermieri și guvernanți, după 7 zile de proteste

Publicat: 16 ian. 2024, 11:42, de Viorela Pitulice, în News , ? cititori
Tensiunea mocnește încă între transportatori, fermieri și guvernanți, după 7 zile de proteste

A trecut aproape o săptămână de când transportatorii și fermierii au ieșit în stradă și, deși teoretic s-au făcut pași importanți în rezolvarea problemelor, tensiunea încă mocnește în rândul protestatarilor, iar situația este departe să fie dezamorsată.

În primul rând, protestatarii se tem să nu fie duși cu vorba de autorități, așa cum s-a mai întâmplat în trecut cu profesorii, de exemplu. Guvernanții, în schimb, dau asigurări că se vor rezolva problemele și încă pe repede înainte.

Adevărul este că dacă la agricultură și transporturi s-a ajuns la un oarecare consens în mare parte, la Finanțe negocierile s-au cam împotmolit. Acum, toată lumea așteaptă să vadă transpuse în practică actele normative promise de autorități. Ministrul Florin Barbu, de exemplu, a dat asigurări că nu sunt probleme cu asigurarea sumelor necesare, prinse oricum în bugetul pe acest an. Și Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a dat curs solicitărilor, cu precizarea că toată lumea a cerut răgaz de câteva zile și chiar luni pentru elaborarea și obținerea semnăturilor pentru actele normative respective. Chiar și ASF a arătat deschidere la doleanțele fermierilor, spre surprinderea multora.

„Eu rog pe toți fermierii să meargă acasă, pentru că (pentru – n.r.) toate revendicările solicitate Guvernului și Ministerului Agriculturii banii au fost și sunt prinși în bugetul Ministerului Agriculturii. Pentru că e pentru prima oară în ultimii 30 de ani când Ministerul Agriculturii are 2% din PIB-ul României. Din punctul de vedere al protestatarilor, dânșii au spus pe procesul verbal nu mai au treabă cu Ministerul Agriculturii”, a declarat ministrul Florin Barbu.

Stare de alertă

Între timp, fermierii își văd de proteste, care se amplifică în toată țara, deși unii dintre lideri le-au cerut să plece acasă, pentru că s-au rezolvat problemele. Oamenii refuză, însă, să o facă, vor să vadă rezultate concrete. Poliția este pe poziții, adică în alertă maximă, ba chiar au apărut și primele dosare de instigare la violență.

Realitatea este că protestele au intrat acum într-o nouă fază, când s-a trecut la blocarea vămilor, inclusiv cu Ucraina, și a Portului Constanța, ceea ce constituie cu adevărat o lovitură pentru autorități, dat fiind angajamentele externe.

Vama Siret și portul Constanța, blocate

În timp ce autoritățile americane insistă pe faptul că portul Constanța va rămâne principala cale de export pentru Ucraina, fermierii române au început să blocheze punctele de intrare în port, dar și vămile de la granița cu Ucraina. Agricultorii susțin că dezastrul din sector se datorează în mare concurenței neloiale a cerealelor ucrainene care în loc să tranziteze România ajung în piață, prăbușind prețurile la nivel local.   

În Constanța, luni, protestatarii blocaseră una din intrările în port în semn de protest. În zonă și-a făcut apariția și George Simion, liderul AUR, alungat de fermieri în huiduieli. Și nu este singura încercare de deturnare a protestelor.

Principalele revendicări ale protestatarilor

– Plafonarea RCA la 5.000 lei și suspendarea valabilității poliței când mașina nu este folosită

– Măsuri de fluidizare a traficului în vămi, scutiri de controale

– Toleranță la depășirea greutății

– Modificări la controlul rovignetei, greutății la vamă

– Alocații de hrană și cazare neimpozabile

– Reglementări de concurență loială la transportatori

– Recuperarea unui procent din acciza la combustibil

– Control vamal pentru camioanele ucrainene.

-plata urgentă de către APIA a subvențiilor restante.

Promisiunile de la Agricultură

– Echivalarea categoriei permisului de conducere categoria B cu cel pentru TIR, tractor

– OUG pentru amânarea ratelor și apariția actelor normative cu privire la cele două credite pentru capital de lucru și investiții cu dobândă redusă

– compensare 100 euro/ha pentru culturile din 2022

– plata despăgubiri pentru fermierii afectați de secetă, constituirea unui fond de risc de 100 milioane de euro, cu banii luați din subvenții, am spune noi.

Ce a promis Sorin Grindeanu

– Culoare speciale în vămi și port pentru camioanele din statele UE

– Toleranță 5% pentru depășirea greutății maxime admise

– Asigurare de risc financiar obligatorie pentru expeditori

– Sancțiuni pentru expeditor și destinatar în cazul depășirii tonajelor.

Mai trebuie precizat că ministrul mai vorbise de aplicarea lor și în trecut, dar punerea în practică a lăsat de dorit, după câte se pare.

Promisiuni ASF

– Revizuirea sistemului bonus-malus

– Posibilitatea suspendării RCA (Legea este la Senat) –

– Revizuirea modalității de stabilire a tarifului RCA

– Monitorizarea în trafic a existenței poliței RCA

– Plata francizei doar în caz de daune.

Promisiunile Finanțelor

– Simplificarea procedurilor din Codul Fiscal pentru reducerea birocrației

– Cadru legal pentru investiții în parteneriat cu ministerele

– Scutire la impozitul pentru profitul reinvestit

– Recunoașterea fiscală a subvențiilor pentru scutirea de la plata impozitului pe profit.

În ciuda tuturor acestor promisiuni, la prezent, circa 4.500 de camioane și tractoare sunt scoase în stradă în toate marile orașe din România și la vămi, iar protestul este departe de a fi încheiat.