Țiței contaminat cu cloruri, interceptat înainte să ajungă la Petrobrazi. Posibil sabotaj al Rusiei

Publicat: 09 aug. 2025, 13:22, de Corina Oprea, în ACTUALITATE , ? cititori
Țiței contaminat cu cloruri, interceptat înainte să ajungă la Petrobrazi. Posibil sabotaj al Rusiei

Ministerul Energiei a declarat oficial o situație de criză în aprovizionarea cu țiței, după ce un transport de petrol din Azerbaidjan, destinat rafinăriei Petrobrazi, a fost descoperit ca fiind contaminat cu cloruri organice. În paralel cu ancheta oficială, autoritățile române analizează și ipoteza unui sabotaj orchestrat de Rusia, într-un nou episod de război hibrid în Europa.

Un nou incident suspect: contaminare masivă cu cloruri în țiței destinat României

Situația a apărut în perioada 16–18 iulie 2025, când OMV Petrom a recepționat în România un transport de 92.000 de tone de țiței azer, încărcat în portul Ceyhan din Turcia.

La momentul descărcării și în urma analizelor re-efectuate, s-a constatat că petrolul era contaminat cu cloruri organice – substanțe extrem de periculoase pentru instalațiile rafinăriilor, care pot provoca coroziuni și distrugeri grave.

Specialiștii OMV au identificat contaminarea în timp util, astfel că țițeiul nu a ajuns în instalațiile de la Petrobrazi. O parte din el a fost deja pompată în conducta de import Conpet, dar a fost imediat retrasă și repusă în rezervă.

Ministerul Energiei: criză de țiței evitată prin scoaterea din rezervele naționale

Pentru a preveni blocarea producției, Ministerul Energiei a declarat oficial, prin Ordinul 765 din 28 iulie 2025, o situație de urgență – nivel criză – în aprovizionarea cu țiței. Ca urmare, au fost scoase din stocurile strategice ale OMV Petrom:

  • 80.000 de tone de țiței,

  • 30.000 de tone de motorină.

Aceste rezerve au asigurat continuitatea funcționării rafinăriei Petrobrazi, până la identificarea unor noi surse de aprovizionare. Potrivit unui comunicat transmis de Oil Terminal Bursei de Valori București, compania a acționat „cu celeritate” și în permanentă colaborare cu OMV.

„Țițeiul contaminat a fost repompat în terminal și urmează să fie exportat către o navă indicată de OMV”, se arată în document.

Ipoteza unui sabotaj orchestrat de Rusia prinde contur

Potrivit unor surse citate de G4Media, autoritățile române iau în calcul inclusiv scenariul unei acțiuni de sabotaj din partea Rusiei. Mai exact, se presupune că petrolul a fost contaminat intenționat cu cloruri, pentru a deteriora instalațiile de la Petrobrazi și, în consecință, pentru a provoca o criză de combustibil în România.

Aceasta nu ar fi prima operațiune de tip hibrid atribuită Rusiei în Europa: incidente similare au fost semnalate și în alte țări europene. De altfel, compania italiană Eni a raportat recent o contaminare identică în propriile instalații – un detaliu care întărește ipoteza unui sabotaj coordonat.

OMV Petrom: 184.000 de tone de țiței indisponibile

Într-un comunicat emis pe 4 august, Ministerul Energiei a transmis că, pe lângă lotul deja descărcat, OMV Petrom a refuzat un al doilea transport de țiței, provenind tot din portul Ceyhan, suspectat că ar conține același tip de contaminare.

Astfel, în total, 184.000 de tone de țiței au fost eliminate din lanțul de aprovizionare al rafinăriei Petrobrazi, generând o presiune majoră pe logistica energetică națională.

„Situația de criză a fost depășită, dar rulajele OMV Petrom cu țiței import vor rămâne în estimările transmise”, a precizat Oil Terminal în raportarea transmisă Bursei.

Autoritățile române au demarat o anchetă oficială pentru a stabili cauzele și eventualii responsabili ai contaminării. Din primele verificări, s-a stabilit că sursa problemei a fost în portul Ceyhan – punct de plecare și pentru alte transporturi petroliere în regiune.

Este a doua suspiciune majoră de sabotaj rusesc în România, după explozia de la fabrica de armament din Cugir, incident și el aflat în atenția serviciilor de informații.