Transport mai curat, taxe mai puține. Comisia Europeană propune scutiri pentru vehiculele grele cu emisii zero

Publicat: 27 iun. 2025, 17:06, de Corina Oprea, în ACTUALITATE , ? cititori
Transport mai curat, taxe mai puține. Comisia Europeană propune scutiri pentru vehiculele grele cu emisii zero

Comisia Europeană a anunțat un nou set de măsuri prin care dorește să accelereze tranziția către un transport rutier mai prietenos cu mediul. Executivul Uniunii propune ca vehiculele grele cu emisii zero – precum camioanele, autobuzele sau autocarele electrice ori pe hidrogen – să fie scutite de la plata taxelor rutiere și a celor de utilizare până la jumătatea anului 2031. 

Comisia Europeană vine cu vești bune

Măsura vine în completarea Planului de acțiune industrială pentru sectorul autovehiculelor din UE și urmărește să facă tehnologiile verzi mai accesibile pentru operatorii de transport.

Potrivit propunerii oficiale publicate de Comisia Europeană, actuala perioadă de derogare, care permite scutirea de taxe pentru vehiculele grele nepoluante și care ar urma să expire la 31 decembrie 2025, va fi extinsă până la 30 iunie 2031.

Autoritățile europene consideră că această prelungire va oferi un stimulent economic important pentru întreprinderile care aleg să investească în vehicule cu emisii zero.

Reprezentanții Comisiei au explicat că una dintre principalele piedici în adoptarea pe scară largă a camioanelor sau autobuzelor nepoluante este prețul lor ridicat. Din acest motiv, renunțarea la taxele de drum sau la cele de utilizare poate face din aceste mijloace de transport o opțiune mai viabilă pentru companiile de logistică și transport public.

„Trebuie să creăm condiţiile adecvate pentru a sprijini întreprinderile europene şi pentru a-i recompensa pe cei care adoptă mai rapid soluţii pentru tranziţia către o economie cu emisii scăzute de carbon”, a declarat comisarul european pentru transport sustenabil și turism, Apostolos Tzitzikostas.

Acesta a subliniat că prin extinderea facilităților fiscale, Uniunea oferă industriei un sprijin concret pentru a reduce emisiile poluante și pentru a se adapta mai rapid la standardele climatice ale deceniului.

Comisarul a mai afirmat că „prin prelungirea perioadei de scutire, oferim industriei un stimulent economic puternic pentru a investi în vehicule cu emisii zero şi pentru a reduce emisiile generate de transportul rutier. Este important pentru întreprinderile noastre, dar şi pentru obiectivele noastre climatice.”

Obiective ambițioase până în 2030

Scutirea de taxe anunțată de Comisie se aliniază cu standardele de performanță stabilite de UE pentru vehiculele grele noi. Potrivit acestor obiective, până în anul 2030, emisiile de CO₂ ale acestui tip de vehicule ar trebui reduse cu 43%. În acest context, facilitățile fiscale devin un instrument esențial pentru accelerarea adoptării tehnologiilor nepoluante în transportul rutier de marfă și persoane.

Propunerea Comisiei urmează să fie dezbătută și aprobată de Parlamentul European și de Consiliul Uniunii Europene, înainte de a intra în vigoare. Dacă va fi adoptată, măsura ar putea impulsiona semnificativ ritmul de înlocuire al flotelor actuale cu vehicule electrice sau pe hidrogen, într-un moment în care sustenabilitatea devine un criteriu cheie în toate politicile europene.