Transportatorii cer Guvernului să reactiveze schema de restituire a accizei la carburant 

Publicat: 25 ian. 2024, 13:18, de Viorela Pitulice, în ESENȚIAL , ? cititori
Transportatorii cer Guvernului să reactiveze schema de restituire a accizei la carburant 

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a solicitat premierului Marcel Ciolacu și Ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu să reactiveze schema de restituire parțială a accizei pentru a menține competitivitatea industriei de transport rutier într-o piață europeană cu volume în scădere.

Solicitarea transportatorilor rutieri vine în contextul majorărilor succesive ale nivelului accizelor la motorină, stabilite pentru anul 2024 conform Legii 296/2023.

Începând cu 1 ianuarie 2024, acciza la motorină s-a majorat la 1.850,95 lei/1000 litri, urmând a doua majorare la 2.183,85 lei/1000 litri începând cu 1 iulie 2024, arată UNTRR.

“După aceste majorări importante, acciza la motorină va trece de pragul de 400 Euro la 1000 l și istoric vorbind, atunci când acciza a ajuns la acest prag, în ultimii zece ani s-a activat sistemul de rambursare parțială a accizei către operatorii de transport rutier”, a declarat secretarul general UNTRR Radu Dinescu.

Transportatorii rutieri atrag atenția dacă se măresc costurile fără TVA pentru motorină în România, poate să apară imediat migrarea volumelor de alimentare din România în Ungaria/Bulgaria cu până la 20%, așa cum s-a mai întâmplat, mai ales ținând cont că Ungaria este una din țările care restituie parțial acciza, iar restituirea TVA din Ungaria către transportatorii din România funcționează extrem de predictibil. Dacă prețul cu TVA al carburantului va fi mai mic în Ungaria/Bulgaria, și alți consumatori privați, nu doar utilizatorii profesioniști vor migra, susțin transportatorii.

UNTRR solicită autorităților, în conformitate cu articolul 342, alineatele 9 și 10 din Codul Fiscal, introducerea unei scheme de reducere a nivelului accizelor pentru firmele de transport rutier, prin restituirea sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor și nivelul redus al accizelor către operatorii economici licențiați în Uniunea Europeană, care nu poate fi mai mic decât nivelul minim de 330 Euro/1000 litri prevăzut în Directiva 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice.

De exemplu, dacă acciza este 400 Euro/1000 litri, se pot restitui maximum 70 Euro/1000 litri conform legislației naționale și europene în vigoare, susține UNTRR. Legislația europeană prevede posibilitatea restituirii parțiale a accizei suplimentare către utilizatori profesioniști, iar 6 state membre UE aplică aceste prevederi în mod constant, în timp ce România a aplicat ocazional, doar când valoarea accizei la carburant a înregistrat valori peste minimul prevăzut în legislația europeană. În ultimii zece ani, schema de restituire a accizei la carburant a mai fost activată de trei ori în România.

„Industria transporturilor rutiere contribuie cu 46% din exportul de servicii al României și de aceea este cu atât mai importantă menținerea competitivității transportatorilor rutieri români. Sectorul transporturilor rutiere de mărfuri este coloana vertebrală în logistica mărfurilor din România. Conform Analizei UNTRR – Piața Transporturilor rutiere 2018-2030, în anul 2022 și preliminar în 2023, transportul rutier de mărfuri a constituit 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim) din parcursul total al mărfurilor măsurat în milioane tone – km”, se mai arată în comunicat.

Probleme la început de 2024

Începutul de an a adus pentru firmele de transport rutier numeroase provocări precum majorarea accizelor, costurile cu asigurarea RCA și timpii mari de așteptare la frontiere, povara administrativă suplimentară generată de noile prevederi RO e-Transport și costurile legate de respectarea Pachetului Mobilitate 1, precum retro-echiparea obligatorie cu tahograf inteligent 2 și amenzile abuzive.

UNTRR estimează o creștere generală a costurilor de operare ale transportatorilor rutieri de până la 15% în 2024, în timp ce marja de profit va scădea, în lipsa implementării costului de referință în transporturile rutier, pentru că tarifele de transport nu vor absorbi integral creșterea costurilor, ceea ce va afecta serios competitivitatea tuturor companiilor de transport și funcționarea și, chiar, supraviețuirea unora dintre acestea care deja se confruntă cu dificultăți serioase.

„Transportatorii rutieri au nevoie de instituirea urgentă a schemei de restituire a accizei la carburant. UNTRR se declară deschisă la dialog cu autoritățile implicate, pentru adoptarea unor soluții eficiente și sustenabile pentru industria transporturilor rutiere din România”, se mai precizează în comunicat.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional. De la înființare și până în prezent UNTRR a avut peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.