Trenurile electrice PESA intră în România: Clujul, un nod esențial pe harta mobilității interregionale
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/tren-rep.webp)
România se pregătește să introducă în circulație trenuri electrice moderne produse în Polonia, ca parte a unui amplu program de modernizare a transportului feroviar finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Primele garnituri de lung parcurs, construite de compania PESA, vor circula pe rute strategice care leagă marile orașe ale țării, iar Cluj-Napoca joacă un rol central în această rețea, potrivit media9.ro, fiind punct de plecare pentru două trasee importante: Cluj-Brașov și Cluj-Craiova. Ritmul de livrare al acestor trenuri a fost accelerat pentru a respecta termenele asumate în fața Comisiei Europene.
Cum arată noile trenuri electrice PESA care vor circula prin Cluj și alte orașe mari
Garniturile RE-IR sunt proiectate pentru a oferi un standard ridicat de confort și performanță. Fiecare tren este format din trei vagoane, având capacitate de aproape 192 de locuri împărțite între clasa I și clasa a II-a. Acestea ating o viteză maximă de 160 km/h, ceea ce le face potrivite pentru distanțe lungi, contribuind la scurtarea timpilor de deplasare între centrele urbane.
În interior, pasagerii vor beneficia de climatizare, internet wireless, zone de bar sau bistro, spații pentru persoane cu dizabilități și sisteme moderne de informare. Garniturile vor fi echipate cu automate pentru bilete și compostare, iar sistemele de siguranță sunt compatibile cu cerințele infrastructurii românești, inclusiv cu echipamente de semnalizare precum PZB 90.
Clujul devine punct de legătură între vest, centru și sud
Rutele Cluj-Brașov și Cluj.Craiova sunt considerate esențiale în rețeaua interregională. Prima traversează Carpații și face parte dintr-un coridor transcarpatic de interes național, în timp ce a doua creează o legătură eficientă între vestul și sudul României. Pe lângă aceste două trasee, noile trenuri vor mai opera și pe rutele Brașov-Iași/Suceava, Galați-Iași/Suceava, Galați-Constanța, Constanța-Iași/Suceava și București-Călărași.
De asemenea, o extensie a contractului inițial a adăugat încă nouă trenuri RE-IR, din care patru vor fi alocate tot rutelor care includ Clujul, confirmând poziția orașului ca hub feroviar în noile planuri de mobilitate ale României.
Accelerarea livrărilor și prioritizarea garniturilor interregionale
Pentru a se încadra în termenele impuse de PNRR, ARF a decis să acorde prioritate livrărilor trenurilor RE-IR. Prima garnitură este așteptată în România până cel târziu în septembrie 2025 pentru testare și omologare, iar întreaga livrare ar trebui finalizată până la sfârșitul lui octombrie 2026. Această decizie a dus la o amânare în livrarea trenurilor RE-R, destinate traseelor regionale, care vor ajunge în totalitate abia până în iulie 2027.
Conform datelor oficiale, contractul pentru cele 20 de garnituri RE-IR are o valoare de 1,106 miliarde lei fără TVA. Ulterior, achiziția a fost extinsă, ajungând la 29 de unități și o valoare de peste 1,6 miliarde lei, finanțarea suplimentară fiind asigurată din Fondul pentru Modernizare.
Primele garnituri au ajuns deja în țară și intră în faza de testare
În luna mai 2025, prima unitate RE-R a ajuns în România, fiind prezentată publicului la Oradea, după ce a fost adusă prin Curtici. Aceasta este folosită în etapa de testare și omologare, un pas esențial pentru toate trenurile care urmează să fie puse în circulație pe rețeaua feroviară națională.
Garnitura face parte dintr-un lot de 62 de unități achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), în cadrul unui program național dedicat revitalizării rețelei feroviare regionale și suburbane.
Evenimentul s-a desfășurat la Terminalul Intermodal Episcopia Bihor, în prezența unor reprezentanți ai autorităților locale și centrale, precum și a partenerilor din industrie. Lansarea a fost integrată într-o conferință națională despre viitorul transportului feroviar, în care au fost discutate direcțiile strategice pentru infrastructura de mobilitate a României.