Manipulare electorală: Susținătorii lui Trump folosesc imagini AI false pentru a păcăli alegătorii de culoare

Publicat: 04 mart. 2024, 11:09, de Cristian Matache, în Internațional , ? cititori
Manipulare electorală: Susținătorii lui Trump folosesc imagini AI false pentru a păcăli alegătorii de culoare

Susținătorii lui Donald Trump au creat și distribuit imagini false generate de inteligența artificială (AI) ale alegătorilor de culoare pentru a încuraja afro-americanii să voteze cu Partidul Republican.

BBC Panorama a descoperit zeci de deepfakes care îi înfățișează pe oamenii de culoare ca susținând fostul președinte Donald Trump.

Donald Trump a căutat deschis voturile afro-americanilor, care au fost cheia victoriei lui Joe Biden în alegerile din 2020.

Dar nu există dovezi care să lege direct aceste imagini de campania lui Trump, scrie BBC.

Co-fondatorul Black Voters Matter, un grup care încurajează oamenii de culoare să voteze, a declarat că imaginile manipulate promovează o „narațiune strategică” menită să-l prezinte pe Trump ca popular în comunitatea afro americană.

Un creator al uneia dintre imaginile a declarat BBC: „Nu afirm că este precisă.”

Imaginile false ale susținătorilor afro americani ai lui Trump, generate de inteligența artificială (AI), reprezintă una dintre tendințele emergente de dezinformare înaintea alegerilor prezidențiale din SUA din noiembrie.

Spre deosebire de 2016, când au existat dovezi ale campaniilor de influență străină, imaginile generate de AI găsite de BBC par să fi fost create și distribuite de votanții americani înșiși.

Unul dintre aceștia a fost Mark Kaye și echipa sa de la un show de radio conservator din Florida.

Ei au creat o imagine cu Trump zâmbind cu brațele în jurul unui grup de femei de culoare la o petrecere și au distribuit-o pe Facebook, unde Kaye are mai mult de un milion de urmăritori.

La început pare reală, dar la o examinare mai atentă, pielea fiecăruia este un pic prea strălucitoare și lipsesc degetele de la mâini – semne evidente ale imaginilor create de AI.

„Nu sunt fotojurnalist,” declară pentru BBC Kaye din studio-ul său de radio.

„Nu sunt acolo să fac poze la ceea ce se întâmplă cu adevărat. Sunt un povestitor.”

Prezentatorul emisiunii radio Mark Kaye a declarat pentru BBC că este problema individului dacă votul lui a fost influențat de imaginile AI

El postase un articol despre alegătorii de culoare care îl susțin pe Trump și a atașat această imagine, dând impresia că toți acești oameni îl susțin pe fostul președinte în cursa pentru Casa Albă.

În comentariile de pe Facebook, mai mulți utilizatori păreau să creadă că imaginea AI este reală.

„Nu afirm că este precisă. Nu spun, ‘Uite, Donald Trump a fost la această petrecere cu toți acești alegători afro-americani. Uitați cât de mult îl iubesc!'” a spus el.

„Dacă cineva votează într-un fel sau altul din cauza unei singure fotografii pe care o văd pe o pagină de Facebook, aceasta este o problemă a acelei persoane, nu a postării în sine.”

O altă imagine AI, larg distribuită, descoperită în investigația BBC, îl arată pe Trump pozând cu alegători de culoare pe o verandă. Inițial, fusese postată de un cont satiric care generează imagini ale fostului președinte, dar a devenit cunoscută pe scară largă când a fost republicată cu o nouă descriere care pretindea fals că el și-ar fi oprit convoiul pentru a-i întâlni pe acești oameni.

Această imagine a fost vizualizată pe scară largă pe rețelele de socializare, cu o legendă care spunea că Trump și-a oprit coloana oficială de mașini pentru a poza cu acești bărbați

BBC a identificat persoana din spatele contului numit Shaggy, care este un susținător dedicat al lui Trump și locuiește în Michigan.

„[Postările mele] au atras mii de urmăritori creștini minunați și plini de bunătate,” a spus el în mesajele trimise către BBC pe rețelele de socializare.

Când BBC a încercat să-l întrebe despre imaginea generată de AI, respectivul a blocat contul instituției de presă. Potrivit site-ului de socializare X, postarea sa a avut peste 1,3 milioane de vizualizări. Unii utilizatori au scos în evidență faptul că imaginea este falsă, dar alții păreau să creadă că este reală.

Nu au fost găsite imagini manipulate în mod similar cu Joe Biden alături de alegători dintr-o anumită demografie. Imaginile AI cu președintele tind să-l prezinte pe el singur sau alături de alți lideri mondiali precum președintele rus Vladimir Putin sau fostul președinte american Barack Obama.

Unele sunt create de critici, altele de susținători.

În ianuarie, candidatul democrat însuși a fost victima unei impersonări generate de AI.

Un apel audio automatizat, pretins a fi vocea președintelui, îi îndemna pe votanți să ocolească alegerile primare din New Hampshire, unde el candida. Un susținător al Partidului Democrat a recunoscut responsabilitatea, afirmând că dorea să atragă atenția asupra potențialului de abuz al tehnologiei.

Cliff Albright, co-fondatorul grupului de campanie Black Voters Matter, a declarat că pare să existe o recrudescență a tacticilor de dezinformare care vizează comunitatea neagră, ca în alegerile din 2020.

„Există documentate încercări de a direcționa din nou dezinformarea către comunitățile negre, în special către tinerii alegători negri,” a spus el.

Cliff Albright, care conduce o organizație care încurajează oamenii de culoare să voteze, spune că alegătorii de culoare mai tineri sunt vizați pentru dezinformare

Un sondaj recent realizat de New York Times și Sienna College a constatat că în șase state-cheie 71% din alegătorii de culoare ar sprijini pe Biden în 2024, o scădere abruptă față de 92% la nivel național care l-a ajutat să câștige Casa Albă în ultimele alegeri.

Albright a spus că imaginile false sunt consistente cu o „narațiune foarte strategică” promovată de conservatori – de la campania lui Trump până la influencerii online – concepută pentru a câștiga voturile alegătorilor de culoare. Vizează în special tinerii bărbați de culoare, care se crede că sunt mai deschiși să voteze pentru Trump decât femeile de culoare.

Luni, MAGA Inc, principala comisie de acțiune politică care sprijină pe Trump, urmează să lanseze o campanie publicitară care vizează alegătorii de culoare din Georgia, Michigan și Pennsylvania.

Este destinată alegătorilor precum Douglas, un șofer de taxi din Atlanta.

Justin Webb și Marianna Spring călătoresc de la câmpiile înghețate din Iowa până în statul-cheie Georgia pentru a explora atractivitatea durabilă a lui Donald Trump și pentru a anticipa un an electoral american fără precedent.

Douglas a spus că era îngrijorat în principal de economie și imigrație – probleme pe care credea că Trump se concentra mai mult. A spus că mesajele democratice despre amenințarea lui Trump la adresa democrației nu l-ar motiva să voteze, deoarece era deja deziluzionat de procesul electoral.

Economia SUA se descurcă în general bine, dar unii alegători – precum Douglas – nu se simt mai bine pentru că au trecut și printr-o criză a costului vieții.

Ce părere avea el despre imaginea AI cu Trump așezat pe o verandă cu alegători de culoare? Când BBC i-a arătat-o pentru prima dată, a crezut că era reală. A spus că întărea perspectiva sa, împărtășită de unii alți oameni de culoare pe care îi cunoaște, că Trump susține comunitatea.

Apoi, i s-a dezvăluit că era falsă.

„Ei bine, asta e problema cu social media. Este atât de ușor să păcălești oamenii,” a spus el.

„Este atât de ușor să păcălești oamenii” pe rețelele sociale, spune șoferul de taxi Douglas, după ce a văzut unul dintre falsurile AI

Tactica de dezinformare în alegerile prezidențiale din SUA s-a dezvoltat începând cu anul 2016, când Donald Trump a câștigat. Pe atunci, au existat încercări documentate ale puterilor străine ostile, cum ar fi Rusia, de a folosi rețele de conturi inautentice pentru a încerca să semene discordie și să planteze idei particulare.

În 2020, accentul s-a pus pe dezinformarea de origine internă – în special pe narativele false conform cărora alegerile prezidențiale au fost furate, care au fost distribuite pe scară largă de utilizatorii de social media din SUA și au fost susținute de domnul Trump și alți politicieni republicani.

În 2024, experții avertizează cu privire la o combinație periculoasă a celor două.

La prima vedere, unii alegători nu remarcă semnele revelatoare ale unei imagini generate de inteligență artificială – care uneori poate include membre suplimentare.

Ben Nimmo, responsabil cu contracararea operațiunilor de influență străină la Facebook și Instagram, a declarat că confuzia creată de falsuri precum acestea deschide, de asemenea, noi oportunități pentru guvernele străine care ar putea să încerce să manipuleze alegerile.

„Oricine are o audiență semnificativă în 2024 trebuie să înceapă să se gândească cum să verifice tot ceea ce îi este trimis? Cum să mă asigur că nu devin, fără să vreau, parte a unei operațiuni de influență străine?” a spus el.

Nimmo a declarat că utilizatorii de social media și platformele sunt din ce în ce mai capabili să identifice conturile automate false, astfel încât, pe măsură ce devine mai dificil să construiești o audiență în acest fel, „operațiunile încearcă să coopteze oameni reali” pentru a extinde răspândirea informațiilor dezbinătoare sau înșelătoare.

„Cel mai bun pariu pe care îl au este să încerce să își lanseze [conținutul] printr-un influencer. Acesta poate fi oricine care are o audiență mare pe social media,” a spus el.

Nimmo a spus că este îngrijorat în 2024 că acești oameni, care ar putea fi dispuși să răspândească dezinformări către audiențele lor gata făcute, ar putea deveni „vectori neștiutori” pentru operațiunile de influență străină.

Aceste operațiuni ar putea să împărtășească conținut cu utilizatorii – fie sub acoperire, fie deschis – și să îi încurajeze să-l posteze singuri, astfel încât să pară că a provenit de la un alegător american real, a spus el.

Toate companiile mari de social media au politici în vigoare pentru a aborda potențialele operațiuni de influență, iar mai multe – cum ar fi Meta, care deține Facebook și Instagram – au introdus măsuri noi pentru a gestiona conținutul generat de AI în timpul alegerilor.

Politicieni de frunte din întreaga lume au subliniat, de asemenea, riscurile conținutului generat de AI în acest an.

Narativele despre alegerile din 2020 care au fost furate – care au fost distribuite fără nicio dovadă – s-au răspândit online cu postări simple, meme-uri și algoritmi, nu și cu imagini sau videoclipuri generate de AI, și totuși au dus la revolta Capitoliului SUA pe 6 ianuarie.

De data aceasta, există o gamă întreagă de noi instrumente disponibile pentru partizanii politici și provocatori care ar putea inflama din nou tensiunile.