Tunelurile autostrăzii A1 Lugoj – Deva prind contur: 800 de muncitori lucrează la singurul tronson lipsă dintre Sibiu și Nădlac
Lucrările la tronsonul lipsă Margina – Holdea al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva înaintează în ritm susținut. Potrivit CNAIR, 800 de muncitori și 200 de utilaje sunt mobilizate pe șantier, iar primul tunel important va fi străpuns până la sfârșitul lunii. Finalizarea este estimată pentru anul 2027.
A1 Lugoj – Deva. Autostrada de la Sibiu la Nădlac, tot mai aproape de a fi completă
Directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, a prezentat luni stadiul lucrărilor la tronsonul Margina – Holdea, parte a Autostrăzii A1 Lugoj – Deva. Conform informațiilor oficiale, pe șantierul lotului 2 se lucrează intens pentru realizarea celor două tuneluri, esențiale pentru finalizarea legăturii continue dintre Sibiu și Nădlac.
Până în prezent, la tunelul 1 au fost forați 400 de metri, iar la tunelul 2 s-au realizat 57 de metri. Pe teren sunt mobilizați 800 de muncitori și 200 de utilaje, care lucrează zilnic pentru a respecta termenele asumate.
„Imagini de pe șantierul lotului 2 (Margina – Holdea) al autostrăzii Lugoj – Deva! Asocierea de constructori români și bosniaci (UMB Spedition – Euro-Asfalt DOO) este mobilizată în șantier cu 800 de muncitori și 200 de utilaje. Se lucrează la tunelurile formate din două galerii unidirecționale, iar constructorii au forat până acum 400 m la tunelul 1, iar la tunelul 2 au forat 57 m”, a scris Cristian Pistol, pe pagina sa de Facebook.
Directorul CNAIR a precizat că până la finalul lunii iulie va avea loc prima străpungere la segmentul inițial al tunelului 1. Pentru realizarea lucrărilor se utilizează metoda austriacă (NATM), aceeași tehnologie folosită la forarea tunelurilor din secțiunea 4 a autostrăzii Sibiu – Pitești (Curtea de Argeș – Tigveni).
Stadiul general al lucrărilor a ajuns la 25%. Valoarea contractului este de 1,82 miliarde lei, fără TVA, iar finanțarea este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Lungimea totală a secțiunilor E și D ale tronsonului Lugoj – Deva este de aproximativ 10 kilometri, iar termenul oficial de deschidere este anul 2026.
Tuneluri unice în România și obstacole ecologice
În noiembrie 2024, Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara a prezentat imagini și informații tehnice despre tunelurile de pe acest segment. Acestea vor fi unice în România, având o deschidere mare la intrare: șoferii vor circula prin tunel pe două benzi de mers, plus o bandă de urgență pe fiecare sens, însumând 11,35 metri lățime/sens.
După finalizarea acestui tronson, șoferii vor putea circula neîntrerupt pe autostradă între Sibiu și Nădlac. Cu toate acestea, lucrările au fost amânate din cauza unor întârzieri generate de restricțiile de mediu. Podișul Lipovei, zonă protejată, a stârnit îngrijorări în rândul organizațiilor de mediu, ceea ce a dus la demararea lucrărilor abia în 2023.
Deși construcția efectivă a intrat într-un ritm susținut abia din 2024, autoritățile estimează că tronsonul va fi finalizat până în 2027.