Turcii, singura ofertă pentru lotul autostradă Nădășelu-Mihăiești!

Publicat: 09 ian. 2024, 17:39, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Turcii, singura ofertă pentru lotul autostradă Nădășelu-Mihăiești!

Turcii continuă să invadeze autostrăzile patriei, chiar dacă firmele din țara lui Erdogan nu strălucesc prin eficiență, vezi cazul Alsim Alarko, și posibil Mapa.

Marți, 09.01.2024, a avut loc depunerea ofertelor pentru procedura de atribuire a contractului Proiectarea și execuția lucrărilor de deviere a traseului situate între km 10+009 – km 12+000 si km 21+406 – km 24+890, aferente autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500).

Până la termenul limită a depus ofertă următorul operator economic:

Asocierea OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. – ILGAZ INSAAT TICARET A.S. – VISIO CONSTRUCTION WORKS S.R.L (Turcia – România).

Lucrările aferente zonei cuprinse între km 10+009 și km 12+000 presupun devierea traseului spre aval, prin construirea unui viaduct cu lungimea de 1,2 km fundat pe piloți forați de diametru mare, neafectând în niciun fel versantul din zona lucrărilor.

În ceea ce privește zona cuprinsă între km 21+406 și km 24+890, traseul autostrăzii se va devia în zona km 21+406,49 prin construirea unui viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km, conducând la depășirea în aval a traseului drumului național DN 1F precum și a cursului Pârâului Topa Mică, ajungând pe malul stâng al acestuia, într-o zonă relativ plană. Racordarea la traseul existent se va realiza în zona km 24+890 al traseului inițial.

Durata Contractului este de 27 de luni, din care 9 luni perioada de proiectare și 18 luni execuția lucrărilor.

Valoarea estimată a contractului este de 1.114.273.701,00 lei fără TVA, sursa de finanțare fiind asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

În perioada următoare, Comisia de Evaluare va analiza oferta în conformitate cu prevederile documentației de atribuire și cu legislația în vigoare în domeniul achizițiilor publice.

Dacă se acceptă oferta unică a turcilor, ar fi interesant să urmărim dacă aceștia se țin de programul de lucru.

Turcii, o istorie mai puțin plăcută pe autostrăzile patriei

Ar fi o nouă lovitură de pumnal dată turcii care vin în România. Să ne amintim de Alsim Alarko. Aceasta are în construcție două loturi de autostradă din A0 sud, 1 și 2. Ambele trebuiau să fie gata în urmă cu 10 luni, dar s-au dat în funcțiune doar câțiva kilometri din lotul 2. Care e cauza întârzierii? ”Este o extensie de termen acordată de CNAIR pe baza unor motivații care au fost considerate. Favorabil extensiei în termeni generali și de partea cu inflația și criza materialelor de construcții. Începutul contractului a fost în zona de vid. Vă aduceți foarte bine aminte când a început acest lot, în 2020. În 2021 era încă zona de pandemie și a fost o problemă cu mobilizarea muncitorilor din Turcia, pentru că o parte din muncitori au venit din Turcia în România să lucreze“, a spus Irinel Ionel Scrioșteanu, la podcastul Dialogurile Puterii.

E posibil ca și turcii de la Mapa-Cengiz, asocierea care lucrează cel mai complex lot de pe Sibiu-Pitești să fi început cu stângul.

Asociația Pro Infrastructură, ONG care monitorizează lucrările de pe autostrăzile din România, susține că asocierea turcă Mapa-Cengiz, care lucrează cel mai greu tronson de autostradă din țară, secținea 2 a A1 Sibiu-Pitești, a început cu stângul.

”Contractul semnat cu asocierea turcă Mapa-Cengiz în 07.02.2022 are ordin de începere dat în 01.07.2022 și specifică negru pe alb ca depunerea PAC, Proiectul pentru obținerea Autorizației de Construire (AC), să se facă în 15 luni astfel încât la sfârșitul perioadei de 18 luni “toate activitățile de proiectare să fie finalizate” și “să poată fi demarate lucrările de execuție”.

Dar la 31.12.2023 nu avem nici urmă de AC, deci nu putem băga excavatoarele. Unde este blocajul? Probleme birocratice de tot felul, cum ar fi accesul în păduri pentru forajele geotehnice.

În țara în care pădurile se fură… ca-n codru, este teribil de greu să le tai legal. Forajele geotehnice au fost efectuate peste tot pe unde nu erau copaci. Nu a fost rezolvat accesul pe zonele forestiere, adică pe aproximativ o treime din traseul autostrăzii, la 18 luni de la ordinul de începere”, susțin cei de la Pro Infrastructură.