UBER, acuzată că încarcă la preţ clienții care au bateria telefonului descărcată

Publicat: 15 apr. 2023, 13:18, de Ovidiu Zară, în News , ? cititori
<strong>UBER, acuzată că încarcă la preţ clienții care au bateria telefonului descărcată</strong>

În trecut, compania americană a mai fost acuzată de traffic de influenţă, fapt neccercetat niciodată, dar şi de faptul că inclusiv în România a  blocat accesul la servere în cazul controalelor inopinate ale poliției, astfel încât anchetatorii să nu aibă acces la documentele și mesajele interne.

Un raport al ziarului belgian “Derniere Heure” (Ultima oră) arată că UBER ar fi crescut prețurile clienţilor careu descărcată bateria telefonului în momentul în care făceau comanda. Raportul a arată că prețurile practicate de UBER pentru clienţii belgieni au variat pentru aceleași călătorii în funcţie de canitatea de energie conţinută în bacteria telefonului mobil. Gigantul de transport-hailing a respins aceste afirmații, în ciuda evidenţelor. 

Ancheta a constat în compararea a două telefoane mobile, unul cu baterie încărcată la 84% și celălalt la 12%, utilizate pentru a comanda două călătorii identic în Bruxelles. Evidenţele au arătat o discrepanță notabilă a prețurilor, în sensul că telefonul care a avut bacteria încărcată la 12% a fost taxat cu 17,56 euro (19,32 USD), spre deosebire de telefonul cu o baterie de 84% care a fost facturat cu 16,6 euro (18,26 USD) pentru aceeași distanță. 

  • Cum răspunde UBER la acuzații?

UBER a răspuns ziarului “Derniere Heure” că nu ia în considerare nivelul bateriei telefonului pentru a calcula prețul unei călătorii. “Prețul dinamic aplicat călătoriilor rezervate prin UBER este determinat de cererea existentă de curse și de oferta de șoferi care pot răspunde la aceasta”. Compania a susţinut că „în timpul orelor de vârf, când există multe cereri de călătorie și puțini șoferi disponibili într-o anumită zonă geografică, acest lucru poate afecta prețul călătoriei” şi a adăugat că aplicația de pe telefon nu este capabilă să măsoare bateria telefonului unui utilizator.

Nu este prima dată când UBER este acuzată că profită de durata de viață a bateriei utilizatorilor săi. Într-un interviu din 2016 oferit National Public Radio (NPR) – organizație de presă nonprofit cu sediul în Washington – fostul șef al cercetării economice al companiei americane, Keith Chen, a spus că a descoperit că utilizatorii cu niveluri mai scăzute ale bateriei sunt mai dispuși să plătească mai mult pentru o cursă, dar a negat că firma ar fi crescut în mod explicit prețurile pentru acești clienți.

  • UBER a fost acuzată şi de trafic de influenţă, inclusiv în România lucru necercetat niciodată

De subliniat că UBER a mai fost acuzată anii trecuţi, pe baza unor documente oficiale din interiorul companiei care apar în proiectul global „The Uber Files” (nr. – o scurgere masivă de informații ce conţine peste 124.000 de fișiere care includ 83.000 de emailuri,  mesaje text și alte documente din interiorul companiei din perioada 2013-2017), de practicarea unor metode ilicite pentru cucerirea unor noi piețe. Datele respective arătau că gigantul american a cheltuit sume importante pentru angajarea de consultanți externi care să influențeze decidenți politici din diverse state. De exemplu, scurgerile de informaţii au arătat că doar în intervalul 2014 și 2016, reprezentanții UBER s-au întâlnit cu peste 100 de politicieni și decidenți din 17 țări, printre care Emmanuel Macron sau Joe Biden, precum și cu membri ai Parlamentului European și reprezentanți ai Comisiei Europene. 

Ba chiar au existat probe care arată că UBER, prin intermediul companiei de consultanță Fipra Consulting, ar comunicat şi în România, în 2014, cu un număr de 25 de miniștri, șefi de autorități din domeniul transporturilor sau de diverse asociații pentru modificarea legii taximetriei, astfel încât aceasta să permită transportul alternative ride-sharing.

Printre politicienii nominalizaţi în documentele sccurse pe piaţă că ar fost contactaţi de UBER în România pentru a fi realizată o legislaţie care să legalizeze transportul ride-sharing s-au numărat Sorin Oprescu (fost primar al Capitalei), Bogdan Chirițoiu (președinte al Consiliului Concurenței), Alexandru Nazare (fost membru în comisia de transport din Camera Deputaților), Sorin Grindeanu, Ioan Rus, Iulian Matache (fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor), Călin Popescu Tăriceanu sau Mircea Toader (fost vicepreședinte al comisiei de Transporturi din Parlament). Chestionaşi

De subliniat că unul dintre primii oameni influenţi cu care UBER a colaborat în România a fost fostul ginere al lui Teodor Meleşcanu, omul de afaceri Peter Imre, decedat în iulie 2022.

Interesant este că filiala din România a companiei UBER este condusă de Nicoleta Diaconu Schroeder, fiica lui Gelu Diaconu, fost şef al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) şi al Direcţiei Generale a Vămilor (DGV). Mai trebuie precizat că Gelu Diaconu este finul fostului lider liberal Dan Radu Ruşanu a deţinut funcţia de secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice (1996-1998), de preşedinte al Eximbank (1999-2001) şi de preşedinte al Autorităţii de Supraveghere Financiară. Ca o notă de culoare, trebuie spus că Dan Radu Ruşanu, cunoscut în politica autohtonă ca fiind un “combinator” politic la fel de influent ca şi fostul pesedist Viorel Hrebenciuc, a deţinut şi două mandate de deputat (2000 – 2008) şi două de senator (2008 – 2013).

  • Dosar penal pierdut “în ceaţă”

În decursul anilor, UBER a fost acuzată în mai multe state europene că a blocat accesul la servere în cazul controalelor inopinate ale poliției, astfel încât anchetatorii să nu aibă acces la documentele și mesajele interne. 

Acest lucru s-a întâmplat şi în România, la finele anului 2015, atunci când polițiștii au descins la sediul UBER vreme de două ore pentru a face cercetări în urma unei plângeri care oferea detalii semnificative despre modul în compania furniza la acea vreme servicii de transport ilegal, dar şi despre faptul că UBER agrease ca mulți polițiști să lucreze în timpul liber ca şi colaboratori ai companiei, încălcând astfel legea.

Trebuie subliniat că deşi la momentul respectiv a fost înregistrat un dosar penal ca urmare a plângerii depusă cel mai probabil de un colaborator al UBER, nimeni nu a mai auzit nimic despre modul în care acesta a fost soluţionat.