Ucraina construiește un nou pod peste Dunăre, la Orlivka – Isaccea. Apare o nouă rută de transport, alternativă la DE85
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/WhatsApp-Image-2025-06-10-at-18.46.45.jpeg)
Apare o nouă rută de transport rutier de mărfuri în regiune, între Turcia – Grecia – Bulgaria și Ucraina – Republica Moldova, după ce Ucraina va realiza proiectul construirii unui nou pod peste Dunăre la Vama dintre Orlivka (Ucraina) și Isaccea (România). Noua rută de transport este cu 200 km mai scurtă față de cea utilizată în prezent pentru legătura cu Ucraina, pe DE 85.
Chiar și în condițiile războiului purtat de Rusia împotriva Ucrainei, în care atacurile dronelor rusești vizează și porturile ucrainiene de la Dunăre, Reni, Ismail și Chilia, dar și Odesa, Guvernul de la Kiev dezvoltă infrastructura rutieră de legătură cu Europa, prin nordul Dobrogei.
Potrivit cotidianului „Ukrainskaia Pravda”, Ucraina a anunțat construirea unui nou pod peste Dunăre, la Punctul de Trecere a Frontierei dintre Orlivka (Ucraina) și Isaccea (România). Prin construirea acestui pod este accelerată traversarea Dunării, care în prezent se realizează cu bacurile și astfel este dezvoltată o nouă rută de transport care facilitează conectarea cu Uniunea Europeană prin România.
Proiectul a fost inclus în „Strategia de reconstrucţie şi dezvoltare a regiunii pentru perioada 2025-2027”, publicată pe site-ul Consiliului Regional Odesa. Acest pod va face parte din ruta internaţională care leagă Ucraina de România, Bulgaria şi Turcia.
Construirea podului va fi finanţată printr-un ajutor internaţional în valoare de peste 12,6 miliarde de hrivne, adică 27 de milioane de euro. Alocarea de fonduri este eșalonată pe o perioadă de trei ani. În 2025 vor fi alocate 1,26 miliarde hrivne, în 2026 aproximativ 3,8 miliarde hrivne, iar în 2027 peste 7,5 miliarde de hrivne.
Etapele proiectului sunt proiectarea și studiile de mediu, construirea efectivă a podului și a drumurilor de acces şi conectarea la drumurile internaţionale.
Viitorul pod va avea patru benzi, trotuare pentru pietoni pe ambele sensuri şi va fi rezistent la cutremure cu magnitudine de până la gradul 9.
Pe partea ucraineană va fi construită o arteră de acces cu o lungime de 3 km, iar partea românească, la Isaccea, va fi construită o arteră de 950 de metri, de legătură cu DN22.
Ucraina, o nouă rută de legătură cu Bulgaria, Turcia și Grecia, prin Vama Veche – Constanța – Tulcea – Isaccea
Prin construirea podului se reconfigurează rutele de transport în regiune. Ruta de transport rutier prin nordul Dobrogei către și dinspre Ucraina a apărut în 2019, când a fost deschis Punctul de Trecere a Frontierei Isaccea – Orlivka, la care Dunărea este traversată cu bacurile companiei Navrom Galați.
Dar în condițiile în care traversarea cu bacurile nu poate fi asigurată la nivelul fluxului de TIR-uri și se formează cozi, şoferii preferă să facă un ocol de aproximativ 80 km către podul peste Dunăre de la Brăila, apoi către Vama „Galați Rutier” de la Giurgiulești, cu Republica Moldova și Ucraina.
Prin construirea podului de la Isaccea – Orlivka va fi asigurată traversarea Dunării fără timpi de așteptare și astfel crește eficiența acestei rute de transport rutier, care devine o alternativă la cea utilizată frecvent pentru transporturile de mărfuri către și dinspre Ucraina, pe DE 85.
În prezent, ruta cea mai utilizată de TIR-urile care asigură transporturile de mărfuri dinspre Turcia și Grecia către Republica Moldova, Ucraina, Polonia, este aceea de la Giurgiu – Russe spre centura Bucureștiului și către Bacău și Suceava, pe drumul european DE 85.
Practic, se deschide o nouă rută, prin Vama Veche – Constanța – Tulcea – Isaccea, care este cu aproximativ două sute de kilometri mai scurtă.
În același timp este degrevat de o parte din trafic DE85, una din cele mai aglomerate artere de transport din România.