Ucraina construiește un pod către viitor. O nouă poartă spre Uniunea Europeană, prin România

Publicat: 10 iun. 2025, 19:39, de Corina Oprea, în ECONOMIE , ? cititori
Ucraina construiește un pod către viitor. O nouă poartă spre Uniunea Europeană, prin România

Ucraina face un pas decisiv spre integrarea în rețelele europene de transport, printr-un proiect ambițios care va lega satul Orlivka, din regiunea Odesa, de orașul Isaccea, pe malul românesc al Dunării. Noul pod peste fluviu nu este doar o investiție în infrastructură, ci un simbol al apropierii concrete dintre Ucraina și Uniunea Europeană.

Un pod care scurtează distanțele și timpul

În prezent, șoferii ucraineni sunt obligați să ocolească prin Republica Moldova pentru a ajunge în România, ocol ce înseamnă circa 80 de kilometri în plus. Viitorul pod va reduce semnificativ timpul de tranzit, oferind o rută directă și mult mai eficientă, care va deveni parte a coridorului internațional E87 – artera ce leagă Ucraina de România, Bulgaria și Turcia.

Podul va fi o construcție solidă, adaptată standardelor internaționale: patru benzi pentru trafic rutier, trotuare pentru pietoni și o rezistență seismică de până la 9 grade Richter. Dinspre Ucraina va fi construită o cale de acces de 3 kilometri, iar dinspre România – un tronson de 950 de metri, ambele perfect integrate în rețelele rutiere existente.

O investiție de milioane

Construcția podului Orlivka–Isaccea vine cu o investiție majoră, estimată la peste 315 milioane de euro, fonduri asigurate prin contribuții internaționale. Alocările financiare vor fi distribuite gradual: aproximativ 31,5 milioane de euro vor fi direcționate în 2025, urmate de aproape 95 de milioane în 2026 și peste 187 de milioane în 2027.

Necesitatea unui pod durabil și sigur a devenit evidentă în toamna anului 2023, când punctul de trecere cu feribotul de la Orlivka a fost atacat de Federația Rusă. Noul pod va oferi o alternativă stabilă și protejată, consolidând capacitatea Ucrainei de a face față riscurilor și instabilității din regiune.

Acest pod nu este decât un drum peste apă – este o punte între două lumi. Leagă estul Europei de valorile, infrastructura și dinamica economică a Uniunii Europene. Face parte dintr-un plan mai amplu pentru dezvoltarea unui coridor sudic de transport, cu următorii pași fiind evaluările de mediu, proiectarea detaliată și modernizarea punctelor de frontieră.