În martie, Ucraina a exportat 1,1 milioane tone de porumb, 309.000 tone de grâu, şi 118.000 tone de ulei de floarea soarelui, a precizat Ministerul Economiei.
În sezonul 2020/2021, Ucraina a fost al patrulea exportator global de grâu, majoritatea cerealelor fiind transportate prin porturile de la Marea Neagră. Din cauza războiului, însă, traderii au început să transporte din ce în ce mai multe cereale pe calea ferată.
În condițiile în care porturile la Marea Meagră și Marea Azov au fost bombardate de ruși, singura soluție pentru ucraineni pentru a-și exporta cerealele constituie transportul pe calea ferată, care se dovedește și el destul de greu de realizat.
În primul rând, există un deficit de vagoane pentru transportul cerealelor la graniţa de vest a ţării, în condiţiile în care traderii caută rute alternative de export, după cum se arată într-un raport al firma de consultanţă APK-Inform, transmite Reuters.
APK-Inform susține că au fost deschise 12 terminale pentru traderi de către compania de căi ferate din Ucraina, dar sunt necesare două-trei săptămâni până când sunt trimise vagoanele.
„Traderii continuă să caute soluţii pentru redirecţionarea exporturilor spre UE pe calea ferată sau prin porturile româneşti, dar obstacolele cheie rămân diferenţa de ecartament a şinelor din Ucraina şi costurile ridicate”, se arată în comunicatul APK-Inform.
Costul livrării cerealelor ucrainene către portul românesc Constanţa este de 120-150 euro (133-166 dolari) pe tonă. Spre comparație, înainte de război, traderii plăteau aproximativ 40 dolari pentru a transporta grânele la porturile ucrainene de la Marea Neagră.
Din cauza dificultăţilor logistice, Ucraina ar putea să exporte doar aproximativ un milion de tone în următoarele trei luni. De la începutul sezonului, Ucraina a exportat 43 milioane tone de cereale până la invazia din 24 februarie. Înainte de război, Guvernul estima că exporturile de cereale ar putea ajunge în acest sezon la 65 milioane tone.