Un gigant jonglează cu taxele UE: Ungaria pentru vânzări, Turcia pentru producție
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/bani-taxe-scumpiri-pexels-jakubzerdzicki-30515366.jpg)
Grupul auto chinez BYD își consolidează prezența în Europa, dar planurile sale de producție scot în evidență provocările industriei auto chineze în fața costurilor ridicate și a tarifelor impuse de UE. Compania va începe producția la noua sa uzină de vehicule electrice (EV) din Szeged, Ungaria, până la finalul anului 2025, a anunțat Stella Li, vicepreședintele executiv al BYD, în cadrul Salonului Auto de la Munchen.
Motivul strategic: evitarea tarifelor UE
Primul model produs în Ungaria va fi Dolphin Surf, un automobil electric compact destinat pieței europene. Oficialii BYD au menționat că fabrica va funcționa, cel puțin inițial, sub capacitate, urmând ca producția să fie majorată treptat începând cu 2027.
Decizia de a construi o uzină în Ungaria are un obiectiv clar: BYD vrea să evite taxele de import de 27% aplicate automobilelor electrice „Made in China” pe piața europeană. Toate vehiculele pe care compania le vinde acum în Europa sunt produse în China și sunt afectate de aceste tarife.
Cu toate acestea, BYD a decis să accelereze producția la uzina sa din Manisa, Turcia, unde costurile cu energia și forța de muncă sunt mai reduse decât în Europa Centrală. În Turcia, producția va depăși obiectivul de 150.000 de unități planificat pentru 2027 și va continua să crească în 2028.
Această reorientare către Turcia arată dilema cu care se confruntă companiile chineze: dorința de a produce local pentru a evita tarifele UE versus costurile ridicate din Europa, care includ salarii mai mari și energie scumpă.
Turcia, un hub auto pentru producția ieftină
Turcia este de mult timp o opțiune atractivă pentru constructorii auto internaționali, printre care Toyota, Stellantis, Ford, Hyundai și Renault. În martie 2025, guvernul de la Ankara și constructorul chinez Chery au anunțat un proiect de un miliard de dolari pentru construirea unei uzine cu o capacitate de 200.000 de vehicule anual, confirmând potențialul Turciei ca hub de producție cu costuri reduse.
BYD rămâne angajată pe termen lung pe piața europeană, dar strategia sa combină deschiderea de facilități locale pentru a evita taxe și producția în regiuni cu costuri mai mici, adaptându-se la provocările economice și regulatorii ale sectorului auto.