Un port important de la Dunăre a fost reconstruit și e gata de predare! Are o infrastructură ultramodernă
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/portul-din-giurgiu.jpg)
Este gata de predare primul port de la Dunăre modernizat la cele mai înalte standarde. Austriecii de la Porr Construct, care s-au remarcat în România prin construirea de autostrăzi, au finalizat și Portul Giurgiu. Porr a construit secțiunea Sibiu – Boița a A1 Sibiu – Pitești (deschisă în 2022) și va finaliza anul viitor, cu mult mai devreme decât termenul din contract, secțiunea Tigveni – Curtea de Argeș, cu primul tunel forat pentru o autostradă din România.
Un port important de la Dunăre a fost reconstruit și e gata de predare
Austriecii de la Porr Construct vor preda către beneficiar, după finalizarea lucrărilor, un port important de la Dunăre care a fost reconstruit din temelii: Portul Giurgiu. Antreprenorul a anunțat, pe LinkedIn, că la finele lunii va fi gata „primul PORRt românesc“ construit de la zero, pentru că „a fost mai mult de o simplă reabilitare sau extindere“.
Vorbim aici despre proiectarea și execuția unei infrastructuri portuare moderne, complet noi, cu provocări reale, potrivit Porr Construct.
„Ultima acostare în Giurgiu, unde primul PORRt românesc construit de la zero de PORR se apropie de predarea către Beneficiar, programată la final de iunie. Nu vorbim despre o simplă reabilitare sau extindere, ci despre proiectarea și execuția unei infrastructuri portuare moderne, complet noi, cu provocări reale: teren cu condiții geotehnice atipice, execuția lucrărilor realizată în proporție de 80% de pe apă, cerințe tehnice riguroase și o ambiție clară de sustenabilitate“, a precizat antreprenorul pe rețeaua de socializare menționată.
Ce au presupus lucrările de modernizare
Postarea este însoțită și de mai multe imagini. Potrivit constructorului, portul Giurgiu va beneficia, în urma acestei modernizări, de:
- 7 dane de acostare (860m);
- 2 dane în soluție de cheu pereat cu dale prefabricate din beton;
- rampă de lansare la apă a ambarcațiunilor de agreement;
- rețele de utilități moderne.
Execuția a presupus o logistică impresionantă, potrivit informațiilor prezentate de Porr: 3.300 t profile metalice și palplanșe, uzinate în Luxemburg și transportate fluvial la Giurgiu; 250.000 t material umplutură – piatră spartă și anrocamente – adus pe Dunăre din zona Măcin; 200.000 m³ dragaje de întreținere executate pentru adâncimi și condiții navigabile optime.
„Pe ultima sută de metri, activitatea colegilor noștri nu a bătut nicidecum pasul pe loc. Lucrările derulate de Porr România sunt în acest moment funcționale și finalizate, rămânând mici completări de realizat până la predare“, au mai transmis reprezentanții constructorului.
Porr a menționat și provocările întâlnite în cadrul proiectului de modernizare a portului Giurgiu. „Pe hârtie, lucrurile pot părea simple, dar pe șantier planificările ne-au fost puse la încercare de multe ori. Niveluri ale Dunării fluctuante, terenuri cu comportament neuniform, modificări și adaptări de soluții tehnice în timp real – toate au cerut decizii rapide, execuție de precizie și, mai ales, o echipă sudată și orientată spre rezultat“, au explicat cei de la Porr.
Un port important de la Dunăre – Portul Giurgiu, reconstruit cu 110 milioane lei
Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu, beneficiarul lucrării, a atribuit contractul de „Proiectare și executie lucrări aferente proiectului „D.A.N.U.B.E.- Rețea de acces la Dunăre – Deblocarea circulației în Europa prin dezvoltarea în România a unei infrastructuri de porturi TEN-T de înaltă calitate în conditii economice optime – Port Giurgiu“ în primăvara anului 2023. Valoarea contractului semnat cu Porr Construct a fost de 110,8 milioane de lei.
Comisia Europeană a aprobat anul trecut, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o schemă notificată de România în valoare de 126 de milioane de euro pentru a sprijini investiţiile în porturile care se confruntă cu o creştere a fluxurilor comerciale ca urmare a războiului declanşat de Rusia împotriva Ucrainei.
Porr Construct va moderniza și Portul Corabia
Porr a obținut în octombrie 2024 și contractul care prevede reabilitarea si modernizarea Portului Corabia, cu o valoare de 148,28 milioane lei (fără TVA). Din echipa de proiect mai fac parte grupul Porr, ca terț sustinător, dar și companiile Superquatro Grup, Eco Geodrum, Elektra Invest, BCPC Biroul de Consultanță Proiectare în Construcții și Muzeul Olteniei Craiova, ca subcontractanți. Strudiul de fezabilitate aferent proiectului de modernizare a Portului Corabia a fost elaborat de compania Consitrans.
Compania Naţională „Administraţia Porturilor Dunării Fluviale“ Giurgiu este deţinută de Ministerul Transporturilor, cu o participaţie de 80%, diferenţa fiind controlată de Fondul Proprietatea. Porturile aflate în administrarea companiei au capacitatea de a administra un trafic de 15 milioane de tone anual, cele mai importante fiind Cernavodă, Călăraşi, Olteniţa, Giurgiu, Corabia, Bechet, Calafat şi Drobeta-Turnu Severin.