Unde ajung bagajele pierdute din avioane?
În Scottsboro, un orășel din nord-vestul statului Alabama cu aproximativ 16.000 de locuitori, diminețile nu încep cu cafenele aglomerate, ci cu oameni care intră într-un magazin ca într-o loterie: rânduri de valize pierdute, desfăcute, sortate și transformate în rafturi pline de surprize. Aici, o rochie de mireasă poate sta la două umerașe distanță de o armură medievală, iar un ceas de lux poate apărea lângă o pereche de pantofi de trekking aproape noi. Pentru vizitatori, nu e doar cumpărături, e o „vânătoare” în care fiecare cutie și fiecare raft pot ascunde o poveste.
De ce ajung valizele aici: regula celor 90 de zile
Pentru majoritatea pasagerilor care zboară spre sau dinspre Statele Unite, bagajele nu dispar definitiv. Statistic, peste 99,5% dintre călători își recuperează bagajele de cală la destinație sau, dacă sunt rătăcite, în cel mult 90 de zile, prin intermediul companiilor aeriene.
Există însă și un procent foarte mic de situații în care valizele nu mai ajung niciodată la proprietari. În aceste cazuri, după expirarea termenului legal de 90 de zile și după plata despăgubirilor, bagajele devin proprietatea companiilor aeriene. De aici, multe ajung la Unclaimed Baggage, singurul magazin din Statele Unite specializat exclusiv în vânzarea bagajelor nerevendicate.
Unclaimed Baggage: magazinul „bagajelor fără stăpân”
Unclaimed Baggage funcționează în Scottsboro și are acorduri pe termen lung cu toate marile companii aeriene din SUA, dar și cu linii de autobuz, firme de transport, trenuri, companii de închirieri auto și hoteluri, pentru preluarea bagajelor pierdute. Practic, valizele care nu mai pot fi returnate proprietarilor intră într-un circuit comercial și logistic foarte bine pus la punct, care începe cu preluarea loturilor și continuă cu trierea obiectelor din interior.
Obiectele din valize sunt sortate cu atenție. Cele aflate într-o stare bună sunt curățate, evaluate și puse la vânzare cu reduceri care pot ajunge până la 80% față de prețul din magazin. În fiecare zi, peste 7.000 de articole „noi” ajung pe rafturile magazinului, un flux care face ca oferta să se schimbe constant, aproape de la o oră la alta.
Magazinul se întinde pe o suprafață de aproximativ 4.600 de metri pătrați, ceea ce îi permite să funcționeze mai degrabă ca un „univers” de categorii decât ca un simplu second-hand: zone pentru haine, încălțăminte, accesorii, bijuterii, parfumuri și electronice, fiecare cu propriile reguli de organizare.
Ce găsești pe rafturi
Oferta este extrem de variată: haine organizate pe categorii, mărimi și gen, încălțăminte, genți, bijuterii, ceasuri, parfumuri, dar și electronice: telefoane, laptopuri, tablete, camere foto sau console de jocuri. Spre deosebire de magazinele second-hand clasice, multe dintre produsele de aici provin din bagajele unor turiști care și-au pus în valize cele mai bune și mai noi lucruri pentru vacanță. Tocmai de aceea, printre rafturi apar frecvent branduri precum Patagonia, Burberry, Rolex, Apple, Cartier, Louis Vuitton, Gucci sau Bulgari.
Pentru cumpărători, logica e simplă: marfa e imprevizibilă, dar tocmai imprevizibilul creează senzația de „captură bună” atunci când găsești ceva valoros în stare excelentă.
Nu totul se vinde
Aproximativ o treime dintre obiectele primite nu ajung la vânzare. Ele sunt donate organizațiilor caritabile sau reciclate. Reprezentanții companiei spun că obiectivul este ca fiecare obiect să primească „o a doua viață”, într-o formă sau alta, fie că vorbim de reutilizare, donație sau valorificare prin reciclare.
Povestea Unclaimed Baggage începe în aprilie 1970, când Doyle Owens a cumpărat primul lot de 110 bagaje pierdute, transportate cu o camionetă. După ce a vândut rapid marfa, afacerea a crescut constant și a fost preluată ulterior de fiul său. În 1995, magazinul a devenit cunoscut la nivel național după ce a fost prezentat într-o emisiune realizată de Oprah Winfrey, moment care i-a amplificat notorietatea și l-a transformat într-un reper.
Un milion de vizitatori pe an și un muzeu al descoperirilor bizare
Astăzi, peste un milion de oameni vizitează anual Unclaimed Baggage, magazinul fiind considerat o atracție turistică a statului Alabama. În incintă funcționează și un muzeu, unde sunt expuse unele dintre cele mai neobișnuite descoperiri din bagaje pierdute: o minge de baschet semnată de Michael Jordan, un smarald de 40 de carate ascuns într-o șosetă, o mască funerară egipteană veche de 3.500 de ani sau chiar o armură medievală completă.
Pentru mulți vizitatori, acesta este punctul în care shoppingul se transformă în experiență: intri cu ideea că vei găsi o geacă bună sau un laptop la preț redus, dar pleci cu sentimentul că ai participat la o loterie a obiectelor rătăcite. Iar motto-ul magazinului spune exact acest lucru: „nu știi niciodată ce vei găsi”.