Universitatea București avertizează că masteratul didactic nu respectă sistemul Bologna
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/libertate-unibuc-ub-stire.jpg)
Universitatea din București critică dur forma în care este organizat masteratul didactic în acest moment, avertizând că nu respectă principiile sistemului Bologna. Potrivit Edupedu, Senatul UB a adoptat un memoriu oficial împreună cu toate facultățile, exprimându-și opoziția față de standardele propuse de ARACIS privind organizarea studiilor didactice.
Trei ani de licență, insuficienți pentru pregătirea profesorilor
Universitatea reclamă că, în forma sa actuală, masteratul didactic pune accent excesiv pe practica pedagogică, în detrimentul unei pregătiri de specialitate solide. Din cele 60 de credite ale programului, 48 sunt alocate practicii, ceea ce afectează rigoarea formării universitare. Facultățile semnatare consideră că viitorii profesori nu pot preda eficient dacă nu au o stăpânire profundă a domeniului lor.
De asemenea, se atrage atenția că rezultatele scăzute ale absolvenților se datorează tocmai acestei slabe formări de specialitate. Instituția consideră că viitorii profesori ar trebui să urmeze un masterat profesional sau de cercetare în domeniul studiilor de licență.
Masteratul didactic, nerecunoscut internațional
Un alt punct criticat este incompatibilitatea masteratului didactic cu sistemul Bologna. Conform normelor europene, parcursul licență plus master ar trebui să cumuleze minimum 300 de credite. În forma sa actuală, masteratul didactic nu atinge acest prag. În consecință, țările cu sistem Bologna ar putea să nu recunoască diplomele masteratului didactic. Absolvenții ar putea preda exclusiv în țara noastră, la nivel preuniversitar.
Universitatea București mai critică și separarea strictă între masteratul didactic și celelalte tipuri de master. Autorii consideră această separare ineficientă și lipsită de logică economică. De asemenea, consideră injust faptul că este permisă urmarea gratuită a unui master didactic după unul profesional, dar nu și invers.
UB cere modificarea Legii învățământului superior pentru a impune obligativitatea unui masterat de specialitate pentru viitorii profesori. De asemenea, solicită regândirea structurii masteratului didactic, pentru a garanta calitatea formării cadrelor didactice.
Memoriul se încheie cu un apel la revizuirea urgentă a cadrului legislativ, avertizând că actualul model este ineficient și riscant pentru viitorul învățământului românesc. Protestul actual vine după doi ani de solicitări ignorate de către Ministerul Educației.