Va deveni mai ușor să cumperi bilete pentru trenurile internaționale din Europa

Publicat: 27 mai 2025, 17:13, de Nitulescu Gabriel, în Transporturi , ? cititori
Va deveni mai ușor să cumperi bilete pentru trenurile internaționale din Europa
Lista de investiții prin Fondul pentru Modernizare: 71 de rame electrice și 12 trenuri de metrou

Un sistem unificat de rezervări pentru trenurile europene va fi disponibil din toamna acestui an. Inițial, noul sistem de vânzare a biletelor va uni căile ferate din Germania, Austria și Elveția.

Călătorii din Europa vor putea, începând cu toamna acestui an, să achiziționeze bilete pentru trenurile internaționale printr-o platformă unificată, eliminând necesitatea cumpărării separate a biletelor pentru fiecare secțiune națională. Inițiativa este promovată de compania germană Deutsche Bahn (DB), care a anunțat lansarea sistemului în colaborare cu operatorii feroviari din Austria (ÖBB) și Elveția (SBB).

Potrivit declarațiilor lui Michael Peterson, membru al consiliului de administrație al DB responsabil pentru transportul interurban, pasagerii vor putea rezerva o călătorie transfrontalieră la fel de simplu ca pe una internă. Sistemul promite să fie operațional din această toamnă și va fi extins gradual către alte companii feroviare europene.

Călătorii fără întreruperi: de la Oslo la Atena, cu un singur bilet

Noua platformă va permite rezervarea de bilete din aproape orice punct al continentului european – de exemplu, de la Oslo la Atena și Istanbul sau de la Varșovia la Barcelona – printr-o singură tranzacție, conform dpa. Acest lucru elimină neplăcerile asociate în prezent achiziției de bilete multiple pentru segmente naționale diferite.

„Ne așteptăm ca până la sfârșitul anului viitor Europa să fie conectată aproape peste tot. Acest lucru ne apropie de un obiectiv important”, a declarat Peterson.

El a subliniat că emiterea de bilete multiple va deveni o excepție, nu o regulă, ceea ce va proteja drepturile pasagerilor în caz de întârzieri sau anulări.

OSDM – standardul de interfață care permite interoperabilitatea

La baza acestui proiect stă standardul OSDM (Open Sales and Distribution Model), dezvoltat de un consorțiu european de companii feroviare. Acesta permite schimbul de date între operatori și platformele de vânzare, astfel încât biletele să poată fi integrate și gestionate eficient între diferite sisteme IT.

Peterson a explicat că Deutsche Bahn are deja acces la portofoliile de bilete ale partenerilor din Austria și Elveția, iar reciprocitatea este valabilă. Acest lucru simplifică distribuția și permite crearea de conexiuni fluide între rețelele naționale.

Inițiativa UE: un cadru legislativ pentru transportul integrat

În paralel, Comisia Europeană pregătește o propunere legislativă care prevede crearea unui serviciu digital unic de rezervări și emitere de bilete pentru transportul feroviar transfrontalier. Ursula von der Leyen, președinta Comisiei, a declarat anterior că această măsură va garanta nu doar ușurința în achiziție, ci și exercitarea uniformă a drepturilor pasagerilor pe tot parcursul călătoriei.

Deși susține obiectivele Comisiei, Peterson și-a exprimat îngrijorarea că UE ar putea propune un alt standard tehnologic decât OSDM, ceea ce ar risca dublarea eforturilor și a investițiilor. „Singurul lucru care mă îngrijorează este că am investit ani de zile în OSDM, că l-am implementat în IT – costă bani, costă timp – și că UE nu va introduce reglementarea corespunzătoare până în 2026”, a declarat el.

Trenurile de mare viteză, parte a viitorului conectat

Inițiativa sistemului unificat de rezervări vine într-un context mai larg al extinderii rețelelor de trenuri de mare viteză în Europa. De exemplu, Trenitalia a anunțat că din decembrie 2026 va lansa trenuri Frecciarossa spre Germania, consolidând conectivitatea între sudul și centrul continentului.

Proiectul susținut de Deutsche Bahn ar putea deveni o piatră de temelie în realizarea acestui obiectiv.