Val de concedieri în 2026: industria auto, construcțiile și IT, printre cele mai lovite domenii

Publicat: 22 nov. 2025, 06:49, de Corina Oprea, în ECONOMIE , ? cititori
Val de concedieri în 2026: industria auto, construcțiile și IT, printre cele mai lovite domenii

România se pregătește pentru unul dintre cei mai dificili ani din ultimul deceniu. Analizele economiștilor arată că 2026 va aduce concedieri masive în mai multe sectoare-cheie, pe fondul scăderii activității economice, al digitalizării accelerate și al restructurărilor anunțate de marile companii. Până în septembrie 2025, peste 19.000 de angajați au fost deja notificați că își vor pierde locul de muncă, iar estimările indică un val și mai mare în anul următor.

Concedieri ample în construcții și industriile conexe

Conform estimărilor, aproximativ 50.000 de angajați din construcții și din industriile adiacente ar urma să fie disponibilizați în perioada următoare. Sectorul a fost puternic afectat de tăierea facilităților fiscale, reducerea investițiilor și creșterea costurilor operaționale.

Două dintre cele mai importante companii din România pregătesc concedieri semnificative:

  • OMV Petrom – aproximativ 1.000 de angajați vizați;
  • Dacia – circa 900 de angajați care ar urma să plece, o parte prin program de plecări voluntare.

Aceste restructurări se adaugă celor deja operate în alte sectoare industriale în cursul anului.

Cele mai afectate domenii: auto, mobilă, IT

Economistul Iulian Lolea a explicat, pentru sursa citată, că industria auto este în prezent cel mai puternic lovit segment al economiei românești.

„Este una dintre cele mai mari zone care angajează, dar vorbim de la începutul anului de o scădere de aproximativ 10.000 de angajați pentru această componentă”, a declarat el.

Industria mobilei a pierdut aproximativ 2.000 de locuri de muncă, iar domeniul IT – considerat până recent unul dintre motoarele economiei – a înregistrat 2.500–3.000 de disponibilizări. Situația din IT este cu atât mai problematică cu cât sectorul nu mai înregistrează creștere nici ca număr de angajați, nici ca cifră de afaceri.

Și sectorul bancar a trecut printr-un proces intens de restructurare. Peste 5.000 de angajați au fost disponibilizați, pe fondul digitalizării accelerate și al fuziunilor dintre instituțiile financiare. Sindicaliștii atrag atenția că aceste schimbări au redus semnificativ numărul de posturi, în timp ce presiunea pusă pe angajații rămași a crescut.

Negocieri tensionate la Dacia

Salariații Automobile Dacia SA intră într-o nouă rundă de negocieri pentru contractul colectiv de muncă, vizând o majorare a veniturilor într-un context industrial complicat. Deși angajații sunt considerați cei mai eficienți din economia românească, compania pregătește un nou val de plecări voluntare, posibil chiar la începutul anului viitor.

Sindicatele din Automobile Dacia au anunțat că încep discuțiile cu patronatul pentru stabilirea noului contract colectiv de muncă. Obiectivul lor rămâne obținerea unei creșteri salariale consistente pentru cei aproximativ 11.000 de salariați.

În acest moment:

  • salariul minim net în uzină este de 4.200 lei,
  • salariul mediu net ajunge la aproximativ 8.000 lei.
  • Creșterile obținute în ultimii ani arată dinamica negocierilor:
  • în urmă cu un an, salariile au crescut cu aproximativ 700 de lei brut (circa 140 euro),
  • la nivel de management, creșterile au fost de 600 lei + 1,3%,
  • pentru sectorul administrativ, majorările au fost de 550 lei + 1,9%,
  • au fost adăugate prime și tichete valorice.

Cu un an înainte, creșterile depășiseră 180 de euro.

Noi concedieri voluntare: până la 900 de plecări la începutul lui 2026

Potrivit informațiilor publicate de Profit.ro, Dacia pregătește un nou program de plecări voluntare care ar putea reduce numărul angajaților cu până la 900 de persoane în 2026. În prezent, uzina din Mioveni numără aproximativ 11.000 de salariați.

Astfel de programe au mai fost derulate în ultimii ani, fiind justificate prin reorganizări interne, eficientizarea fluxurilor de producție și adaptarea la strategia globală a Renault Group.

În analiza publicată, se arată că România are costuri medii de sub 300 de euro per vehicul, un nivel inferior celui din Mexic, Turcia sau China, dar superior Marocului – țara unde Renault deține cealaltă uzină care produce modele Dacia.

Conform calculelor Termene.ro, Dacia are o productivitate de 2,5 milioane lei pe angajat anual, un record la nivelul economiei românești. Totodată, compania asigură unele dintre cele mai mari salarii pentru activități de producție.

Sindicatele subliniază că în acest context costurile salariale trebuie corelate cu realitățile de pe piața muncii și cu performanțele angajaților.