„Pandemia globală ce a marcat anul 2020 nu a impactat în mod negativ piața industrială și logistică din România. Dimpotrivă, cum livrările de diferite tipuri de bunuri, și serviciile de curierat, au devenit esențiale pentru perioade de lockdown, operațiunile logistice au crescut ca importanță, și a fost necesar mai mult spațiu logistic. De asemenea, consumul trebuie susținut, deci producția trebuie să continue”, a explicat Iulia Bușcă, Head of Industrial Agency în cadrul Avison Young România.
Două treimi din livrările de spații industriale din 2020 au fost atrase de zonele din jurul orașului București, astfel, stocul de spații industriale moderne din jurul Capitalei ajungând la 2,4 milioane mp. Reabilitarea cadranului de nord al centurii București a făcut și această zonă atrăgătoare pentru dezvoltatori, în special zona Ștefănești.
Pentru 2021, dezvoltatorii au planificat să construiască peste 700.000 mp de spații logistice și industriale moderne. De asemenea, mai mult de 50% din dezvoltările noi vor avea loc în zona București, dar și în Timișoara (17%), Craiova (10%) și Bacău (4%). Bacău este un punct de interes pentru dezvoltatori de mult timp, dar 2021 e primul an pentru care se anunță planuri concrete de dezvoltare.
Volumul total de leasing industrial a atins în 2020 o cifră record – de 876.000 mp – aproape dublu față de anul 2019. Cea mai mare creștere a venit din domeniile Farma, eCommerce, și FMCG, iar Bucureștiul a atras o parte importantă din activitatea de leasing în 2020 (72%), urmat de Timișoara și Craiova.
Experții Avison Young estimează că activitatea industrială și logistică va continua să evolueze în următorii 5 ani, iar stocul de spații industriale moderne va depăși 8 milioane mp. Principalii factori pentru această evoluție sunt:
Experții Avison Young estimează că Bucureștiul va continua să atragă peste 40% din dezvoltările industriale în următorii ani, iar apoi orașele regionale vor recupera.
Reabilitarea completă (pe întreaga lungime) a Șoselei de Centură a Bucureștiului existente va face mai atrăgătoare zonele din Est și Sud, iar construcția centurii exterioare (A0) va extinde zona industrială din jurul Bucureștiului. Astfel, este de așteptat ca dezvoltatori internaționali importanți, care momentan nu sunt prezenți în România, să intre pe piață.