Volkswagen își mută producția în SUA: Tarifele forțează o reconfigurare globală

Publicat: 17 mai 2025, 07:16, de Nitulescu Gabriel, în ECONOMIE , ? cititori
Volkswagen își mută producția în SUA: Tarifele forțează o reconfigurare globală
O fabrică tradiţională Volkswagen din Germania se pregăteşte să asambleze maşini chinezeşti. Ce modele vor intra în producţie

Presiunea tarifelor americane determină schimbări majore în industria auto. Volkswagen Group, al doilea cel mai mare producător auto din lume în 2024, pregătește mutarea unei părți semnificative din producția sa de vehicule electrice în Statele Unite.

Decizia Volkswagen vine ca răspuns direct la noile tarife comerciale de până la 25% impuse de administrația președintelui Donald Trump, în pofida declarațiilor sale publice sceptice privind vehiculele electrice.

Mutarea ar putea părea paradoxală, însă politicile tarifare agresive au creat un context economic în care producția locală devine mai rentabilă pentru companiile auto globale. Astfel, SUA – în special state precum Tennessee și Carolina de Sud – atrag tot mai multe investiții industriale, în special în sectorul mașinilor electrice.

Audi vizează SUA pentru producția de SUV-uri electrice

Marca premium Audi, parte a grupului Volkswagen, are în vedere mutarea producției unor modele de SUV-uri și crossovere electrice în SUA. În prezent, aceste modele sunt fabricate în uzine din Germania, Ungaria, Slovacia, Spania, Mexic și China. Planul face parte dintr-o strategie de „localizare mai profundă” pe piața americană, potrivit unui purtător de cuvânt Audi.

Printre locațiile analizate pentru noile uzine se numără Chattanooga, Tennessee – unde Volkswagen produce deja modelul electric ID.4, care împarte platforma cu Audi Q4 e-tron. Acest lucru ar permite o tranziție rapidă și eficientă a liniei de producție, cu investiții minime. Alte două locații sunt în discuție, dintre care una confirmată parțial: South Carolina, unde Volkswagen dezvoltă prin divizia Scout Motors un hub pentru vehicule electrice de teren.

Beneficii strategice pentru piața americană

Decizia de a produce local oferă avantaje atât strategice, cât și economice. În Chattanooga, pe lângă ID.4, se fabrică și modelele Atlas și Atlas Sport – o parte destinate exportului. Relocarea producției Audi în această uzină ar putea reduce exporturile, dar ar întări lanțul de aprovizionare intern și ar contribui la creșterea economică a SUA.

Pe termen lung, investițiile directe în producție permit accesul la subvenții federale și la credite fiscale, în conformitate cu legislația recent adoptată privind tranziția energetică. Producția locală ajută și la atenuarea efectelor tarifelor, dar mai ales poziționează companiile în centrul unei piețe aflate în plină transformare.

Industria auto globală se aliniază la noile realități economice

Volkswagen nu este singurul gigant auto care reacționează la noile condiții. Hyundai produce deja modelele din seria Ioniq în Georgia, iar Honda continuă producția modelului Civic Hybrid în Indiana, semn relocările devin o tendință generalizată în industria vehiculelor electrice.

Audi planifică lansarea a zece noi modele electrice dedicate pieței americane, începând cu anul 2026. Aceste vehicule sunt esențiale pentru strategia grupului de a-și consolida prezența în SUA și de a respecta cerințele privind emisiile și eficiența energetică.

Start-up-urile urmează exemplul marilor producători

Companiile emergente din domeniul auto, precum Slate – specializată în pickup-uri electrice – adoptă aceeași direcție. Jeremy Snyder, directorul comercial al Slate, afirmă pentru noii jucători nu există alternativă: „Trebuie produci vehicule electrice în SUA”. Snyder subliniază obstacolele principale pentru adoptarea EV-urilor nu mai sunt tehnice, ci țin de infrastructură și de nivelul de informare al consumatorilor, arată Mashable.

În opinia sa, experiența utilizatorilor devine tot mai simplificată și atractivă: „Conectezi mașina la priză, iar dimineața ai ‘rezervorul’ plin”.

SUA devin noul centru de greutate pentru producția de mașini electrice

Reconfigurarea industriei auto sub influența tarifelor și a politicilor comerciale marchează o schimbare de paradigmă. În ciuda poziției ambigue a administrației Trump față de vehiculele electrice, efectele indirecte ale măsurilor sale tarifare determină marii producători investească masiv în economia americană.

Pentru Volkswagen și Audi, relocarea în SUA este mai mult decât o mișcare defensivă. Este o investiție strategică pe o piață vitală, într-o perioadă în care vehiculele electrice devin tot mai importante în tranziția globală către mobilitatea sustenabilă.