VW și BMW, amendă de 875 mil. euro de la CE pentru organizarea unui cartel. Scopul: păstrarea nivelului emisiilor

Publicat: 09 iul. 2021, 06:15, de Răzvan Zamfir, în Auto , ? cititori
VW și BMW, amendă de 875 mil. euro de la CE pentru organizarea unui cartel. Scopul: păstrarea nivelului emisiilor

Comisia Europeană (CE) a amendat producătorii auto Volkswagen și BMW cu 875 de milioane de euro pentru că au încălcat legislația europeană antitrust în privința reducerii emisiilor poluante, anunță un comunicat de presă. Un alt producător, Daimler, care făcea parte din acest cartel, nu a fost amendat deoarece a dezvăluit totul.

Cazul, separat de scandalul „Dieselgate” în legătură cu software-ul conceput pentru a înșela testele privind emisiile vehiculelor, creează un precedent prin extinderea aplicării legislației europene din domeniul concurenței la discuțiile la nivel tehnic între jucătorii din industrie, potrivit Reuters.

În acest caz, discuțiile purtate în urmă cu un deceniu s-au axat pe standardele de proiectare pentru AdBlue, un aditiv folosit pentru curățarea oxidului de azot din gazele de eșapament produse de mașinile cu motor diesel.

Cartel auto

„Nu am avut niciodată un cartel al cărui scop era să restricționeze utilizarea noilor tehnologii. Cinci producători auto – Daimler, BMW, Volkswagen, Audi și Porsche – dețineau tehnologia de reducere a emisiilor dăunătoare mai mult decât cereau standardele UE. Dar au evitat să-şi facă concurenţă şi nu au folosit întregul potenţial al acestei tehnologii pentru a merge mai departe de nivelul cerut legal”, a explicat comisarul european pentru concurență, Margrethe Vestager.

Potrivit Comisiei Europene, șefii Volkswagen, BMW şi Daimler „s-au întâlnit în mod frecvent în cadrul unor ședințe tehnice, pentru a discuta despre dezvoltarea tehnologiei reducerii catalitice selective , care elimină emisiile nocive de oxid de azot din gazele de eşapament ale maşinilor cu motor diesel, prin injectarea aditivului cunoscut sub numele de AdBlue”, precizează comunicatul CE.

În cursul acestor reuniuni, timp de peste cinci ani, producătorii de automobile au colaborat” cu scopul de a nu reduce emisiile mai mult decât prevăd reglementările, arată comisia.

Daimler, care a dezvăluit această înțelegere, a beneficiat de imunitate totală, evitând astfel o amendă de 727 de milioane de euro.