Zborul rămâne mai ieftin decât trenul în Europa, arată un studiu Greenpeace
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/10/trenuri-electrice-Alstom-Sursa-foto-Ionel-Scriosteanu-e1636053485997.jpg)
Un raport Greenpeace arată că, deși transportul feroviar este mult mai prietenos cu mediul, călătoria cu trenul în Europa rămâne considerabil mai scumpă decât zborul. Analiza, realizată pe 112 rute europene, arată că biletele de tren sunt în medie cu 71% mai scumpe decât cele de avion. Doar în 23 de cazuri călătoria cu trenul a fost mai ieftină decât varianta aeriană.
Diferența de cost face ca mulți călători să aleagă avionul, în ciuda faptului că acesta generează emisii de gaze cu efect de seră semnificativ mai mari.
Diferențe mari între țări
Potrivit studiului Greenpeace, în Polonia situația este atipică: aici trenul este de două ori mai ieftin decât avionul. În schimb, Regatul Unit este țara unde transportul feroviar este cel mai scump, pasagerii plătind chiar și de patru ori mai mult pentru o călătorie cu trenul decât pentru un zbor.
Un exemplu prezentat în raport este ruta Barcelona–Londra, a treia cea mai populară călătorie pe distanțe scurte din Europa. Un bilet de tren costă aproximativ 384 de euro, în timp ce un bilet de avion poate ajunge la doar 12,99 euro.
Impactul asupra mediului
Greenpeace subliniază că „trecerea de la transportul aerian la cel feroviar ar putea reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 461.000 de tone, echivalentul emisiilor anuale produse de 303.000 de mașini”.
Organizația acuză companiile aeriene că își permit să practice tarife extrem de mici datorită subvențiilor primite, ceea ce distorsionează piața și îi dezavantajează pe operatorii feroviari.
Bariere și propuneri pentru schimbare
Pe lângă diferențele de preț, pasagerii europeni se confruntă și cu dificultăți logistice atunci când aleg trenul: biletele trebuie rezervate din timp la operatori diferiți, din mai multe țări, ceea ce face procesul mai complicat.
Pentru a facilita trecerea la un transport mai ecologic, Greenpeace propune lansarea unui abonament paneuropean, valabil pentru toate tipurile de transport public, care să încurajeze călătoriile sustenabile.
Criza căilor ferate germane
Problemele feroviare nu se limitează la costuri. Potrivit Washington Post, rețeaua feroviară germană se află într-o criză profundă după trei decenii de subfinanțare. Trenurile au întârzieri frecvente, infrastructura este uzată, iar 80% dintre problemele din transportul interurban sunt provocate de echipamentele vechi și suprasolicitate.
Nemulțumirile au dus recent la o schimbare majoră la vârful companiei de stat Deutsche Bahn: ministrul german al Transporturilor, Patrick Schneider, l-a demis pe directorul general Richard Lutz, anunțând o „resetare” în management și în modul de organizare al operatorului.