Zeci de noi reguli pe care companiile aeriene trebuie să le respecte, în ţările UE. Constrângerile îi protejează pe pasageri
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/aeroport-interior-shutterstock_1850770780.jpg)
Uniunea Europeană a adoptat peste 30 de noi reguli care obligă companiile aeriene să ofere despăgubiri clare, redirecționări rapide și o mai bună informare pasagerilor, pentru a le proteja drepturile în caz de întârzieri sau anulări.
Noi reguli pentru operatorii aerieni
Uniunea Europeană a adoptat, joi, un set extins de reglementări care vor impune companiilor aeriene peste 30 de noi obligații, menite să protejeze mai bine drepturile pasagerilor, relatează Agerpres. Acordul, încheiat de cele 27 de state membre și anunțat printr-un comunicat al Consiliului UE, vizează simplificarea și clarificarea regulilor existente privind compensațiile, redirecționările, asistența și informarea călătorilor afectați de întârzieri sau anulări. Textul urmează să fie prezentat Parlamentului European.
Una dintre cele mai importante noutăți este dreptul extins la redirecționare. Dacă un zbor este anulat sau perturbat, compania aeriană trebuie să asigure redirecționarea pasagerului cât mai curând posibil, inclusiv prin alți operatori sau mijloace alternative. În lipsa unei soluții în decurs de trei ore, pasagerii au libertatea de a-și organiza singuri călătoria și pot solicita rambursări de până la 400% din costul biletului inițial.
De asemenea, dreptul la asistență este mai bine reglementat. Pasagerii trebuie să primească hrană, băuturi sau cazare, după caz. Dacă operatorul nu furnizează aceste servicii, călătorii au dreptul de a le obține pe cont propriu și de a cere despăgubiri. În cazurile de întârziere pe pistă, pasagerii trebuie debarcați după maximum trei ore.
Despăgubirile financiare pentru întârzieri și anulări sunt clar stabilite: 300 de euro pentru întârzieri de peste 4 ore la zboruri de sub 3.500 km (inclusiv cele în interiorul UE), respectiv 500 de euro pentru întârzieri de peste 6 ore la distanțe mai mari. Totodată, companiile nu mai pot invoca „circumstanțe extraordinare” decât dacă dovedesc că au luat măsuri rezonabile de prevenție.
Noile reguli introduc și obligații privind informarea pasagerilor , atât în momentul rezervării, cât și în procesul de reclamație. Companiile vor trebui să răspundă în termen de 14 zile și să accepte cereri depuse în termen de până la 6 luni de la incident. De asemenea, pasagerii vor primi formulare precompletate pentru solicitarea de compensații, în caz de anulare a zborului cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare.
Un alt punct important este combaterea politicii de tip „no-show”: companiile nu vor mai putea refuza îmbarcarea la întoarcere pasagerilor care nu au călătorit pe zborul dus.
Ministrul francez al transporturilor a salutat acordul, considerându-l un pas înainte, în timp ce unele companii aeriene, reunite sub umbrela Airlines for Europe, și-au exprimat nemulțumirea, acuzând o creștere a complexității. În pofida acestor divergențe, noul set de reguli promite să îmbunătățească semnificativ experiența călătorilor din UE, punând presiune pe companiile aeriene să respecte standarde mai ridicate.