Alegeri 2020
COVID 19
Puterea.ro
  • ACTUALITATE
  • POLITICĂ
  • ECONOMIE
    • Indicatori macro
    • Finanțe
    • Imobiliare
    • Business
    • Transporturi
    • Energie
    • Agricultura
  • SOCIAL
    • Sănătate
    • Educație
    • Cultură
    • Cariere
    • Orașul meu
  • TEHNOLOGIE
  • LIFESTYLE
    • Food
    • Travel
    • Shopping
    • Relații
    • Auto
  • OPINII
  • ZVONURI
  • DEZVALUIRI
  • INTERNAȚIONAL
Fără rezultat
Vezi toate rezultatele
  • ACTUALITATE
  • POLITICĂ
  • ECONOMIE
    • Indicatori macro
    • Finanțe
    • Imobiliare
    • Business
    • Transporturi
    • Energie
    • Agricultura
  • SOCIAL
    • Sănătate
    • Educație
    • Cultură
    • Cariere
    • Orașul meu
  • TEHNOLOGIE
  • LIFESTYLE
    • Food
    • Travel
    • Shopping
    • Relații
    • Auto
  • OPINII
  • ZVONURI
  • DEZVALUIRI
  • INTERNAȚIONAL
Fără rezultat
Vezi toate rezultatele
Puterea.ro
Fără rezultat
Vezi toate rezultatele

16 februarie: Marea Grevă a muncitorilor feroviari de la Atelierele Grivița. Cine a fost Vasile Roaită?

de Popa Eliza
16/02/2021 | 12:15
în ACTUALITATE
16 februarie: Marea Grevă a muncitorilor feroviari de la Atelierele Grivița. Cine a fost Vasile Roaită?

La 16 februarie 1933 a avut loc Marea Grevă de la Atelierele Griviţa din București. „Eveniment” legat de recesiune, care a presupus revolta muncitorilor împotriva industriașilor vremii.

Greva de la 16 februarie a fost reprimată violent, jandarmii au deschis focul asupra muncitorilor. Şapte oameni au fost ucişi. Prima consemnare a episodului dramatic din istoria României datează din anul 1948.

Deşi Partidul Comunist Român fusese scos în ilegalitate de ceva vreme şi nu funcţiona în parteneriat cu nicio mişcare sindicală, după 1947 acesta şi-a arogat iniţiativa grevei de la Griviţa.

Astfel au fost scoase la lumină personalităţi politice socialiste precum Gheorghe Gheorghiu Dej, Chivu Stoica, Panait Bogătoiu, Constantin Doncea, Alexandru Petea şi Ilie Pintilie, făptuitoare de acte de bravură şi dârzenie.

Cel ales de propaganda comunistă drept model eroic, martir al luptei de clasă, a fost Vasile Roaită (n. 1914), cel pe care propaganda l-a descris drept proletarul care a tras sirena, ca simbol al protestului, sirenă care a continuat să sune alegoric şi după moartea muncitorului, activată de greutatea trupului inert al acestuia.

Adevăratul context dramatic al Grevei

Greva de la Atelierele CFR Grivița a fost o grevă a muncitorilor feroviari și s-a datorat condițiilor din ce în ce mai precare de lucru ale ceferiștilor, în contextul Marii Depresiuni la nivel mondial, care a afectat România în mod semnificativ.

Ea s-a transformat repede într-o revoltă și a dus la ciocniri între lucrătorii de cale ferată și jandarmi, precum și la moartea a 7 persoane, între care și Vasile Roaită – tânărul muncitor a cărui imagine a fost folosită ulterior de către propaganda regimului comunist timpuriu.

În 1932, Guvernul român a impus o serie de măsuri nepopulare pentru a face față marii crize economice, începută în 1929. Cea mai importantă măsură a fost introducerea „Curbelor de sacrificiu“, prin care întreprinderile industriale au suspendat indemnizația de chirie și „alocația de scumpete“, ceea ce a provocat reducerea salariilor muncitorilor cu aproximativ 25%.

Scăderea salariilor și grevă demonstrativă

Scânteia finală care a declanșat revoltele a fost momentul 20 ianuarie 1933 când, la Atelierele CFR Grivița din București, administrația a anunțat că plata salariilor se va face numai daca lucrătorii vor prezenta dovada achitării impozitelor pe ultimii trei ani.

Când s-a declanșat greva muncitorilor curățitori de la fabrica „Saturn”, din cauza scăderii salariilor, grupul comunist din unitate a lansat un apel la solidaritate. Conflictul de muncă de la Atelierele Grivița a fost organizat de sindicat și a pornit ca o „grevă demonstrativă”, potrivit unitischimbam.ro.

Ziarul „Dimineața“ din 02.02.1933 relata: „Cu această ocazie s-au produs încăierări cu social-democrații pe tema metodelor de luptă – aceștia cerând să se procedeze cu prudență spre a nu se da ocazia autorităților să provoace”.

În jurul orei 16.00 greva s-a stins și „greviștii au ieșit în liniște pe poartă atelierelor”. Ziarul Scânteia relata că „La București armata și poliția nici n-a(u) îndrăznit să intervină împotriva greviștilor”. Totuși, grupul comunist a încercat, în zilele următoarele, să provoace incidente și deschiderea focului din partea forțelor de ordine.

Despre Vasile Roaită nu s-a știut mai nimic

Despre Vasile Roaită nu s-a ştiut mai nimic până în 1948, când adolescentul ucis la Griviţa a fost transformat peste noapte în erou naţional, fiind făcut şi utc-ist post-mortem. Cel care l-a scos în evidenţă pe Roaită a fost Gheorghe Gheorghiu Dej – liderul comunist al României din 1947 până la moartea sa – în 1965 și președinte al Consiliului de Stat al Republicii Populare Române în perioada 1961-1965.

Dej a declanşat „legenda” tânărului care a tras sirena la Atelierele ”Griviţa” în timpul masacrului. Roaită a devenit sursă de inspiraţie pentru poeţi, compozitori, iar numeroase edificii au ajuns să-i poarte numele. 

Mărturii ale vremii au scos la iveală faptul că Vasile Roaită era un muncitor care îşi sacrificase copilăria din cauza sărăciei. Muncea ca ucenic la căldărărie, pentru marile cazane ale locomotivelor. În dimineaţa zilei de 16 februarie 1933, în timpul marii greve, stăteau sprijinit de uşa atelierului, fiindcă munca era oprită.

Atunci au intrat poliţiştii în viteză pe poarta numărul 5 a atelierelor şi au tras în plin. Roaită a fost împuşcat. Murea două zile mai târziu, pe un pat de spital. Alături de el mai mureau încă şase muncitori de la ”Griviţa”, seceraţi de gloanţe. El a devenit cea mai tânără victimă și tocmai de aceea a şi fost ales de Gheorghe Gheorghiu Dej pentru a servi propagandei.

Potrivit altor mărturii ale vremii, nu a fost nici grevist, nici erou socialist şi nici trădător, ci omul sub acoperire al Siguranţei…

Cert rămâne faptul că la 16 februarie 1933 s-a produs un eveniment sângeros în istoria României, care a implicat meandre ale istoriei interne și mondiale ce merită a fi comentate pe termen lung.

Etichete: Atelierele GrivițaBucureștiMarea Grevămuncitori feroviariVasile Roaită
Distribuie
Articolul precedent

Mercedes-Benz a ajuns la 50 de milioane de mașini produse în 75 de ani

Articolul următor

Discuție revoltătoare dintre un dispecer 112 și părinții unei copile care urina cu sânge: „Asta nu e o urgență!”

Articolul următor
Accident grav pe A1: La fața locului acționează un elicopter și 15 echipaje medicale (FOTO)

Discuție revoltătoare dintre un dispecer 112 și părinții unei copile care urina cu sânge: „Asta nu e o urgență!”

Anulează răspunsul

Scandal în Parlament. Protagonistul este Diana Șoșoacă VIDEO
POLITICĂ

Diana Şoşoacă a depus plângere împotriva preşedintelui Comisiei juridice din Senat: „Îmi voi lua permis de port-armă”

de Raluca I. Heroiu
14/04/2021
Vlad Voiculescu (foto: Inquam Photos / Octav Ganea)
News

Ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu, demis împreună cu secretarul de stat Andreea Moldovan. S-a stabilit cine e interimar

de Cezar Amariei
14/04/2021
autostrada soarelui
ACTUALITATE

Restricții de circulație pe A1 Sibiu-Deva. Remorca unui TIR s-a desprins și a rămas agățată de un pod

de Mădălina Bălăceanu
14/04/2021
Vaccinul Johnson&Johnson a ajuns în România
COVID 19

Vaccinul Johnson&Johnson a ajuns în România

de Raluca I. Heroiu
14/04/2021



  oferit de: curs-valutar-bnr.ro

booked.net
+20
°
C

H: +23°
L: +15°

Bucureşti
, 12
Prognoză pe 7 zile

+24°+18°+22°+19°+15°+12°
+15°+10°+13°+15°+12°+8°



Dreptul la liberă exprimare este garantat de Constituție!

DESPRE NOI

CONTACT

ECHIPA

PUBLICITATE

GDPR

COOKIES

CONFIDENȚIALITATE

© 2020 Ziarul Puterea. Toate drepturile rezervate

Fără rezultat
Vezi toate rezultatele
  • ACTUALITATE
  • POLITICĂ
  • ECONOMIE
    • Indicatori macro
    • Finanțe
    • Imobiliare
    • Business
    • Transporturi
    • Energie
    • Agricultura
  • SOCIAL
    • Sănătate
    • Educație
    • Cultură
    • Cariere
    • Orașul meu
  • TEHNOLOGIE
  • LIFESTYLE
    • Food
    • Travel
    • Shopping
    • Relații
    • Auto
  • OPINII
  • ZVONURI
  • DEZVALUIRI
  • INTERNAȚIONAL

© 2020 Ziarul Puterea. Toate drepturile rezervate

Politica cookie
Acest website folosește cookie-uri necesare pentru functionarea site-ului dar si cookie-uri non-necesare pentru a colecta date despre persoanele care ne viziteaza site-ul. Cookie-urile necesare pentru functionarea site-ului nu se pot dezactiva. Gasiti lista cookie-urilor non-necesare apasand butonul setări cookie, de unde le puteti dezactiva. Prin apăsarea butonului „Accept” fără a dezactiva cookie-urile non-necesare, ne oferiți acceptul dumneavoastră pentru a le folosi. ACCEPT
Cookie
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența de mavigare pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate în browser-ul dvs. deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, putem folosi cookie-uri terțe care să ne ajute să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Necesare
Întotdeauna activate

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necesare

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.