22 decembrie 1989: prin ceața groasă a istoriei

Publicat: 22 dec. 2025, 22:27, de Radu Caranfil, în POLITICĂ , ? cititori
22 decembrie 1989: prin ceața groasă a istoriei

22 decembrie 1989 este ziua în care România a ieșit din dictatură fără să știe exact cine o așteaptă la capătul drumului. Ziua în care puterea s-a rupt brutal în două: puterea „de pe hârtie” – partid, lozinci, ordine – a rămas suspendată în aer, iar puterea reală a coborât în stradă, a intrat în cazărmi și, foarte repede, s-a mutat în televiziune.

E o zi în care istoria nu se scrie liniar, ci în rafale: cu oameni, cu frică, cu improvizație, cu eroism autentic și cu oportunism rece. O zi în care România a câștigat libertatea, dar a pierdut pentru mult timp claritatea morală a începutului.

Dimineața: un regim care încă mimează controlul

După noaptea de 21 spre 22 decembrie – noapte de represiune, morți și răniți în București – dimineața începe cu o tensiune uriașă. Coloane de muncitori ies din uzine, se îndreaptă spre centru, iar aparatul de partid intră vizibil în defensivă.

Regimul condus de Nicolae Ceaușescu încă funcționează pe reflex: ordine se dau, ședințe se țin, se caută soluții administrative pentru o problemă care nu mai e administrabilă. În realitate, capacul oalei a sărit deja.

Ipoteză neconvențională, dar plauzibilă: în acele ore, nimeni din vârful sistemului nu mai crede cu adevărat că situația poate fi salvată, dar foarte mulți speră că poate fi controlată suficient pentru a negocia o ieșire avantajoasă.

Punctul de inflexiune: Armata se rupe din lanț

Moartea ministrului Apărării, Vasile Milea, în dimineața zilei de 22 decembrie, este momentul-cheie. Oficial, sinucidere. Neoficial, o traumă colectivă pentru corpul militar.

Pentru foarte mulți ofițeri și soldați, acest moment transmite un mesaj clar: lanțul de comandă este fracturat, iar regimul e capabil să-și sacrifice propriii oameni. De aici înainte, Armata nu mai e un instrument sigur al dictaturii.

Fără Armata dispusă să tragă organizat în populație, regimul Ceaușescu rămâne fără mușchi. Are doar ordine care nu mai sunt ascultate și frică în stare pură.

Ipoteză discutată de decenii: moartea lui Milea funcționează și ca semnal psihologic, nu doar ca eveniment tragic. Un „punct de rupere” care grăbește decizii deja coapte în interiorul structurilor militare.

Mulțimea cucerește centrul: CC devine scenă, nu fortăreață

În jurul prânzului, manifestanții ajung masiv în zona Comitetului Central. Se strigă „Jos Ceaușescu!”, se cântă, se plânge, se urcă pe clădiri. Pentru prima dată în decenii, centrul puterii nu mai e un spațiu inaccesibil, ci un teritoriu ocupat de oameni obișnuiți.

Aici apare un fenomen esențial: sentimentul de ireversibilitate. Chiar dacă nimeni nu știe ce urmează, foarte mulți simt că nu mai există drum înapoi. Dictatura nu mai inspiră frică, ci ridicol și panică.

Fuga de pe acoperiș: dispariția capului

Momentul simbolic: Nicolae și Elena Ceaușescu fug cu elicopterul de pe clădirea CC. Imaginea devine instantaneu mit fondator.

Dar fuga nu înseamnă sfârșitul luptei. Înseamnă începutul unei alte bătălii: cine umple golul de putere.

Ipoteză realistă: în acele minute, nu există un plan clar pentru „ziua de după”. Există doar o certitudine – Ceaușescu nu mai e – și o competiție mută între grupuri care înțeleg rapid că legitimitatea se câștigă prin vizibilitate.

După-amiaza: Televiziunea devine guvern

Televiziunea Română devine centrul nervos al țării. Cine apare la TV și vorbește ca autoritate capătă, instant, avantaj politic. Aici se conturează Frontul Salvării Naționale, care se prezintă ca structură provizorie de conducere „în numele revoluției”.

Este o mutație istorică majoră: România intră, într-o singură zi, în logica puterii mediatice. Pentru o societate ținută decenii în beznă informațională, televiziunea devine guvern, tribunal, tribună și biserică la un loc.

Ipoteză incomodă: această mutare rapidă nu e doar spontaneitate revoluționară. Este și rezultatul faptului că unii oameni erau pregătiți să ocupe acest spațiu în momentul prăbușirii regimului.

Seara și noaptea: „teroriștii” și haosul controlat

După-amiaza târziu și noaptea de 22 decembrie aduc focuri de armă, zvonuri, alarme, confuzie. Se vorbește despre „teroriști”, despre unități loiale lui Ceaușescu, despre atacuri nevăzute.

Cert este că urmează zile cu sute de victime, pe fondul unei combinații toxice de:
– panică generalizată
– lipsă de comandă unică
– informații contradictorii
– oameni înarmați fără coordonare
– ordine date și retrase

Ipoteză dureroasă: o parte din haos este autoindus, prin psihoză colectivă și decizii iresponsabile. O altă parte poate fi exploatată pentru consolidarea rapidă a noii puteri, sub pretextul unui pericol permanent.

Însemnătatea istorică: de ce 22 decembrie e o zi „tăiată în piatră”

1. Sfârșitul dictaturii personalizate
Pe 22 decembrie, Ceaușescu încetează să mai fie putere reală. Frica se evaporă. Este o raritate istorică: o dictatură aparent eternă dispare într-o zi.

2. Nașterea golului de putere
Revoluția nu e doar distrugere, ci și competiție. 22 decembrie este ziua în care speranța și suspiciunea se nasc simultan.

3. Puterea imaginii
Este ziua în care România învață că politica modernă se face și la cameră. Legitimitatea se construiește prin discurs public.

4. Triumf contaminat de sânge
Ziua libertății este urmată de zilele morții. Această suprapunere produce trauma care încă ne bântuie.

5. Startul strâmb al tranziției
Din 22 decembrie pornește tot: pluralism, economie de piață, integrare euro-atlantică. Dar pornește și neîncrederea structurală în instituții.

O zi care încă nu se lasă închisă

22 decembrie 1989 a fost ziua în care România a respirat fără să se mai uite peste umăr. O zi cu cer plumburiu, cu oameni pe tancuri, cu strigăte care nu mai cereau, ci afirmau.

Dar a fost și începutul unei ambiguități care nu s-a stins. Dictatura a căzut, dar adevărul complet despre ce a urmat nu a fost niciodată livrat integral.

De aceea, 22 decembrie nu e o sărbătoare confortabilă. E o rană cicatrizată strâmb. Momentul zero al României moderne – cu tot ce are ea mai luminos și mai murdar. Ziua în care am câștigat libertatea, dar am pierdut, poate pentru mult timp, iluzia că libertatea vine cu instrucțiuni clare de folosire.

Teroriștii” – cea mai eficientă fantomă din istoria României

După fuga lui Ceaușescu, România ar fi trebuit, logic, să intre într-o fază de calm relativ: dictatorul dispăruse, Armata trecuse „de partea poporului”, televiziunea anunța victoria Revoluției. Și totuși, exact atunci începe adevărata baie de sânge.

Explicația oficială, repetată obsesiv în acele zile, a fost una singură: „teroriștii”.

Cine erau aceștia? De unde veneau? Cui se subordonau? Ce voiau?
Răspunsul cinstit este brutal:
nimeni nu a știut nici atunci, nimeni nu știe nici astăzi.

Teroristul – dușmanul perfect: invizibil, omniprezent, neverificabil

Conceptul de „terorist” a fost ideal într-un context de haos. Era:

  • invizibil (nu-l vedeai clar),
  • omniprezent (putea fi oriunde),
  • imposibil de verificat în timp real,
  • și suficient de vag încât să explice orice foc de armă.

S-a tras din clădiri? Teroriști.
S-a tras între unități militare? Teroriști.
S-a tras din greșeală, în panică? Tot teroriști.

În realitate, foarte rapid, „teroristul” devine o categorie-umbrelă care acoperă:

  • foc prietenesc,
  • lipsă de coordonare,
  • paranoia colectivă,
  • ordine contradictorii,
  • civili înarmați,
  • militari tineri, neinstruiți pentru luptă urbană reală.

Ipoteza incomodă: teroriștii ca mecanism de legitimare

Ipoteză neconvențională, dar discutată serios de istorici și juriști:
amenințarea teroristă a fost supraaccentuată – dacă nu chiar instrumentalizată – pentru a justifica preluarea rapidă a puterii și suspendarea oricărei dezbateri reale.

Într-un stat „atacat”, nu pui întrebări.
Într-un stat „sub foc”, nu ceri explicații.
Într-un stat „amenințat”, accepți autoritatea celui care promite ordine.

Teroriștii” au creat cadrul perfect pentru:

  • militarizarea spațiului public,
  • acceptarea conducerii de urgență,
  • amânarea oricărei clarificări.

De ce nu au fost identificați niciodată?

Pentru că, foarte probabil:

  • nu a existat o structură unică de „teroriști”,
  • nu a existat o comandă centralizată verificabilă,
  • nu a existat un „dușman” clasic.

A existat, în schimb, un amestec letal de frică, arme și lipsă de comandă.

Și aici e nodul moral: cei mai mulți oameni uciși după 22 decembrie au murit după căderea dictaturii, nu înainte. Au murit în numele unei lupte care, teoretic, fusese deja câștigată.

Teroriștii” au devenit, astfel, cea mai mare perdea de fum din istoria recentă a României. O explicație suficient de elastică încât să nu fie niciodată epuizată juridic.

De ce adevărul juridic al lui decembrie ’89 este, probabil, imposibil

După mai bine de trei decenii, România încă nu are o sentință definitivă, coerentă și complet acceptată despre ce s-a întâmplat în decembrie 1989. Nu din lipsă de timp. Nu din lipsă de documente. Ci din motive mult mai grave.

1. Prea mulți vinovați difuzați, prea puțini responsabili clari

Decembrie ’89 nu a fost o crimă simplă, cu autori și victime clar delimitate. A fost:

  • un eveniment colectiv,
  • cu decizii fragmentate,
  • cu ordine orale,
  • cu documente lipsă sau distruse,
  • cu instituții care și-au schimbat poziția din mers.

În astfel de cazuri, dreptul penal clasic funcționează prost. Pentru că el cere:

  • vinovăție individuală,
  • legături cauzale clare,
  • intenție demonstrabilă.

Or, Revoluția a fost, juridic vorbind, un dezastru probatoriu.

2. Justiția chemată prea târziu, într-un stat deja construit pe compromisuri

Anchetele serioase au început târziu, într-un moment în care:

  • noile instituții erau deja consolidate,
  • multe cariere politice și militare erau „stabilizate”,
  • adevărul complet devenise periculos pentru prea mulți.

Un adevăr juridic complet ar fi însemnat:

  • desfacerea unor mituri fondatoare,
  • delegitimarea unor figuri-cheie,
  • recunoașterea oficială a unor crime produse în haosul post-revoluționar.

Statul român post-1989 nu a avut niciodată curajul să-și pună propria naștere sub lupă penală reală.

3. Confuzia între adevăr istoric și adevăr juridic

Adevărul istoric poate accepta:

  • ambiguități,
  • ipoteze,
  • probabilități,
  • zone gri.

Adevărul juridic nu poate. El cere certitudine.

Or, decembrie ’89 este exact opusul certitudinii. Este un eveniment în care:

  • adevărul e fragmentar,
  • mărturiile se contrazic,
  • documentele lipsesc,
  • memoria e contaminată de ani de propagandă și reinterpretare.

De aceea, orice dosar penal ajunge inevitabil la limită: nu pentru că nu s-a întâmplat nimic grav, ci pentru că s-au întâmplat prea multe, prea haotic.

4. Concluzia amară: dreptatea simbolică a înlocuit dreptatea penală

România a ales, tacit, un compromis dureros:

  • recunoaștere morală parțială,
  • condamnare simbolică a dictaturii,
  • compasiune pentru victime,
  • dar fără o sentință juridică definitivă care să închidă rana.

Este motivul pentru care decembrie ’89 rămâne deschis.
Este motivul pentru care teoriile alternative supraviețuiesc.
Este motivul pentru care ne întoarcem obsesiv la aceleași întrebări.

Concluzie fără concluzie

Teroriștii” au fost fantoma care a justificat haosul.
Justiția a fost instituția care nu a mai reușit să-l dezlege.

Între ele stă adevărul incomod: Revoluția română a fost reală, dar tranziția a fost murdară, iar murdăria nu a fost niciodată spălată complet.

De aceea, decembrie ’89 nu e doar istorie.
E un proces neterminat.