Ajutorul de 3 miliarde de euro pentru energie ar putea distruge piața! Concurența dispare, prețurile vor crește

Publicat: 11 mart. 2024, 19:24, de Cristian Matache, în ESENȚIAL , ? cititori
Ajutorul de 3 miliarde de euro pentru energie ar putea distruge piața! Concurența dispare, prețurile vor crește

Ministerul Energiei a primit aprobarea Comisiei Europene pentru schema de finanţare a contractelor pentru diferenţă (CfD) – 3 miliarde de euro pentru proiecte de 5.000 MW energie solară şi eoliană.

Planul de lansare a schemei Contractului pentru Diferență (CfD) în România poate aduce o perturbare semnificativă în sectorul energetic românesc. Această schemă, care se întinde pe o perioadă de 15 ani, urmărește să dubleze capacitatea instalată în domeniul regenerabilelor în țară.

CfD este o schemă prin care investitorii în noi capacități de producție de energie electrică primesc garanția vânzării energiei la un preț fix timp de 15 ani. Acest ajutor de stat va fi acordat printr-o procedură de licitație competitivă, iar contractul va reprezenta diferența dintre prețul pieței și prețul convenit în contract. Practic, beneficiarii vor primi plăți echivalente cu diferența dintre aceste două prețuri.

România, conform Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a asumat implementarea acestei scheme, iar primele etape au fost deja inițiate. Principalele aspecte ale schemei sunt:

  • Durata de 15 ani a contractului, în care investitorii vor avea garantat un preț fix pentru energia produsă.
  • Finanțarea provine din Fondul de Modernizare al Comisiei Europene, într-o proporție semnificativă, evitându-se astfel impactul asupra facturilor consumatorilor.
  • Potențialul beneficiar al schemei este de 5.000 MW, împărțit între energie eoliană și solară, ceea ce ar reprezenta o dublare a capacității actuale.

Există temerea că prețul energiei ar putea crește iar concurența va dispărea

Cu toate acestea, există îngrijorări cu privire la impactul acestei scheme asupra pieței energetice. Există temeri că prețurile maximale stabilite pentru contracte, mai exact 91 euro/MWh pentru fotovoltaice și 93 euro/MWh pentru eoliene, ar putea fi prea ridicate, iar prețul final al energiei ar putea crește pentru consumatori.

De asemenea, există riscul ca această schemă să distorsioneze piața energetică și să creeze dezechilibre, din cauză că prețul energiei este garantat pe o perioadă lungă de timp. Acest lucru ar putea duce la o perturbare a pieței, fără a mai funcționa conform principiilor cererii și ofertei, iar manipularea acesteia ar putea deveni mai ușoară, așa cum s-a întâmplat în perioada crizei energetice.

Prin urmare, implementarea schemei CfD în România ridică preocupări legate de stabilitatea și echilibrul pieței energetice, iar evaluarea și monitorizarea atentă a acestui proces sunt esențiale pentru evitarea unor perturbări majore în sectorul energetic.

Ce spune expertul în energie Răzvan Nicolescu

Într-o declarație făcută de contul său de Facebook, Răzvan Nicolescu, fost ministru al energiei, a pus sub semnul întrebării beneficiile imediate ale implementării unei scheme de contract pentru diferență în domeniul energetic din România. Nicolescu a subliniat că, în prezent, există deja un influx considerabil de investiții în producția de energie, fără ca aceste contracte să fie necesare. El a evidențiat că rolul principal al acestor contracte este de a sprijini investițiile care nu sunt încă competitive pe piață, dar, în momentul de față, acest sprijin nu pare a fi necesar.

Fostul ministru a remarcat că prețurile energetice sunt încă ridicate, iar existența unei volatilități semnificative, inflației crescute și costurilor mari de finanțare nu recomandă implementarea unei scheme de contract pe termen lung. Nicolescu a argumentat că o astfel de schemă ar stabili un preț de referință pentru următorii 15 ani, ceea ce ar putea fi nepotrivit în contextul actual al pieței, care este afectată de criza energetică și de tensiunile geopolitice.

El a susținut că, pentru unii investitori cu un nivel scăzut al apetitului pentru risc, contractul pentru diferență reprezintă o opțiune inteligentă, transformând investiția în energie într-o investiție în titluri de stat. Totuși, Nicolescu a subliniat că cele trei miliarde de euro pregătite pentru aceste contracte ar putea atrage în plus alte trei miliarde de capital privat, ceea ce ar permite instalarea a peste 10.000 MW în eolian și fotovoltaic în România.

Burduja: Cea mai amplă investiție în tranziția energetică a României.

Conform declarațiilor ministrului Energiei, Sebastian Burduja, Ministerul Energiei a primit aprobarea din partea Comisiei Europene pentru schema de finanțare a contractelor pentru diferență (CfD), în valoare de 3 miliarde de euro, destinate proiectelor de energie solară și eoliană, totalizând 5.000 MW.

Sebastian Burduja a subliniat că aceste fonduri provin din Fondul pentru Modernizare și sunt aliniate pentru aprobare. Proiectele de energie verde, în proporție de 5.000 MW (3.000 MW pentru parcuri solare și 2.000 MW pentru parcuri eoliene), reprezintă cea mai amplă investiție în tranziția energetică a României. Prin intermediul contractelor pentru diferență, stabilite printr-un proces competitiv și transparent, prețul de vânzare a energiei electrice generate de aceste investiții va fi fixat pentru următorii 15 ani.

Aceste proiecte sunt menite să contribuie la scăderea prețului intern al energiei. Contractele pentru diferență (CfD) garantează producătorului de energie un preț minim de vânzare, transformând investiția într-o oportunitate atractivă și lipsită de riscuri pentru instituțiile financiare, mai ales în contextul reducerii dramatice a prețului la energie.

Urgența în lansarea primei licitații pentru CfD-uri derivă din angajamentul asumat de România prin PNRR de a semna primele astfel de contracte pentru producția de energie din surse regenerabile până la sfârșitul anului trecut. Mecanismul, dezvoltat în colaborare cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Ministerul Energiei, ridică totuși întrebări legate de procesul de selecție și necesitatea implementării la scară largă a unui astfel de mecanism, având în vedere că dezvoltatorii de proiecte eoliene și solare afirmă că se descurcă cu prețurile pieței.