În urma invadării Ucrainei de către Rusia și a blocadei porturilor ucrainene, cerealele și alte produse agricole ucrainene nu mai pot ajunge la destinație. Situația amenință securitatea alimentară mondială și se prefigurează o nevoie urgentă de a stabili rute logistice alternative care să utilizeze toate modurile de transport relevante, se arată într-un comunicat al CE.
Comisia prezintă un plan de acțiune pentru a stabili „culoare de solidaritate” cu scopul de a se asigura că Ucraina poate exporta cereale, dar și că poate importa bunurile de care are nevoie, de la ajutor umanitar la hrana pentru animale și îngrășăminte.
„20 de milioane de tone de cereale trebuie să părăsească Ucraina în mai puțin de trei luni utilizând infrastructura UE. Aceasta este o provocare de proporții gigantice; prin urmare, este esențial să se coordoneze și să se optimizeze lanțurile logistice, să se creeze noi rute și să se evite, pe cât posibil, blocajele. Comunicarea noastră abordează soluțiile de urgență, dar și măsurile pe termen mediu și lung pentru o mai bună conectare și integrare a infrastructurii Ucrainei cu cea a UE. Atât pentru soluțiile pe termen scurt, cât și pentru cele pe termen lung, vom acționa împreună cu autoritățile ucrainene și în strânsă colaborare în special cu statele membre învecinate, care au depus eforturi enorme pentru a ajuta în timpul acestei crize”, a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.
În ciuda eforturilor imediate depuse de UE și de statele membre pentru a facilita trecerea frontierei dintre Ucraina și UE, mii de vagoane și camioane așteaptă efectuarea procedurilor vamale pe partea Ucrainei.
Durata medie actuală de așteptare pentru vagoane este de 16 zile, în timp ce la unele frontiere este de până la 30 de zile. Multe alte loturi de cereale sunt în continuare depozitate în silozurile ucrainene, gata pentru export.
Printre provocări se numără dimensiunile diferite ale ecartamentului feroviar: vagoanele ucrainene nu sunt compatibile cu cea mai mare parte a rețelei feroviare a UE, astfel încât majoritatea mărfurilor trebuie transbordate în camioane sau vagoane care corespund ecartamentului standard al UE. Acest proces necesită mult timp, iar instalațiile de transbordare de-a lungul frontierelor sunt limitate.
În condiții normale, 75% din producția de cereale a Ucrainei este exportată, generând aproximativ 20% din veniturile naționale anuale din export. Înainte de război, prin porturile ucrainene de la Marea Neagră treceau 90% din exporturile de cereale și semințe oleaginoase. Aproximativ o treime din exporturi sunt destinate Europei, Chinei și Africii, arată CE.
Comisia informează că, împreună cu statele membre și cu părțile interesate, va lucra pe termen scurt pentru a institui culoarele de solidaritate, la următoarele acțiuni prioritare:
Pe termen mediu și lung, Comisia va lucra, de asemenea, la creșterea capacității de infrastructură a unor noi coridoare de export și la stabilirea de noi conexiuni de infrastructură în cadrul reconstrucției Ucrainei, se arată în comunicat.
Următoarea rundă a cererilor de propuneri din cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE) va permite sprijinirea proiectelor de îmbunătățire a legăturilor de transport cu Ucraina, inclusiv pentru conexiunile feroviare și terminalele feroviar-rutiere. În acest context, Comisia a adoptat joi o decizie în vederea semnării unui acord la nivel înalt cu Ucraina, prin care se actualizează hărțile pentru rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T), ca parte a politicii Comisiei de extindere a TEN-T la țările învecinate.
Citește și Premierul canadian a găsit soluția pentru exporturile ucrainene de cereale