Banii europeni pe care România îi are la dispoziţie, în acest moment, pentru infrastructura de transport reprezintă un buget record de aproape 18 miliarde de euro, se arată într-un comunicat al MIPE. Astfel, Programul Transport are cea mai mare alocare dintre toate programele aferente perioadei 2021 – 2027: 9,62 miliarde de euro care vor fi alocați pentru investii în autostrăzi, căi ferate, transport urban sau extinderea căilor navigabile. Apelurile pentru proiecte se vor deschide în cel de-al doilea trimestru din 2023.
Pentru acest an, sunt programate 13 apeluri de proiecte în sumă de 9,4 miliarde de euro, alte două apeluri urmând a fi lansate anul viitor.
„Fondurile europene reprezintă unica noastră sursă pentru finanţarea marilor proiecte, am beneficiat de ele de 2 exerciţii finanţare şi mergem împreună pe autostrada Arad-Timisoara-Lugoj, Autostrada Sebes-Turda şi Autostrada Sibiu-Orăştie. Mai departe, oportunităţile pentru acest sector sunt mai multe ca niciodată, iar capacitatea de absorbţie şi creşterea ritmului de implementare a proiectelor rămâne marea noastră provocare”, a declarat ministrul Marcel Boloş.
Aproape jumătate din bugetul Programului Transport (4,46 miliarde euro) este destinat construcţiei de autostrăzi şi drumuri expres. Programul include Autostrada Sibiu-Piteşti, drumul de mare viteză Piteşti Craiova, extensia magistralelor de metrou Bucureşti, complexul feroviar metropolitan Bucureşti, trenuri metropolitane în Cluj-Napoca, Iaşi, Braşov şi Timişoara, dezvoltarea şi modernizarea porturilor dunărene strategice, precum şi a portului Constanţa.
„În prima jumătate a acestui an va fi deschis accesul la finanţare europeană pentru proiecte de infrastructură de transport în valoare de 9,4 miliarde de euro, prin Programul Transport 2021 – 2027. Astfel, în perioada martie – iunie 2023 urmează lansarea a 13 apeluri de proiecte destinate investiţiilor în infrastructura rutieră şi feroviară a României, dar şi dezvoltării mobilităţii sustenabile în nodurile urbane şi infrastructurii navale”, se mai arată în comunicat.
Iată care sunt și așteptările oficialilor de la MIPE în urma implementării Programului Transport: 632 km drumuri noi sau reabilitate; 488 km căi ferate noi sau reabilitate; 223 infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de realimentare/reîncărcare); 3.390 km – lungimea totală a drumurilor dotate cu elemente de siguranţă rutieră; 16 gări şi halte feroviare noi sau modernizate; 40 trenuri achiziţionate; 12 km linii noi de tramvai şi metrou; 66 km linii de tramvai şi metrou reconstruite sau modernizate (FC); 150 km linii de tramvai şi metrou reconstruite sau modernizate (FEDR); 70 km căi navigabile interioare noi, reabilitate sau modernizate; opt conexiuni intermodale noi sau modernizate.
Cererile de finanţare pot fi depuse de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere(CNAIR); Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR(; Direcţiile Regionale de Drumuri şi Poduri ale CNAIR (DRDP); Unităţi Administrativ-Teritoriale (UAT); Poliţia rutieră; Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI); Compania Naţională de Căi Ferate (CN CFR SA); Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF); Metrorex SA; Autorităţile Publice Locale (APL); Administratorii porturilor maritime şi fluviale; Administratorii de căi navigabile; Operatori Portuari Privaţi/Operatori de transport naval /Operatori de terminale logistice.
În același timp, pot fi finanţate proiecte în parteneriat: între CNAIR şi Unităţi Administrativ-Teritoriale; între Unităţi Administrativ-Teritoriale şi Direcţiile Regionale de Drumuri şi Poduri; între operatori feroviari de transport de călători şi Autoritatea pentru Reformă Feroviară/Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii; între Unităţi Administrativ-Teritoriale; între Unităţi Administrativ-Teritoriale şi Compania Naţională de Căi Ferate/Autoritatea pentru Reformă Feroviară/Ministerul Transporturilor si Infrastructurii/Metrorex; între Autorităţile Publice Locale; între Autorităţile Publice Locale (inclusiv asocieri ale acestora) şi CNCFR SA şi/sau Autorităţile Publice Locale/Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii; între beneficiari (transport naval şi multimodal).
„Principalul obiectiv al Programului Transport este recuperarea decalajului de dezvoltare a infrastructurii de transport a României, asigurând, în acelaşi timp, atingerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor de carbon şi transferul spre o mobilitate durabilă şi sigură”, precizează MIPE.
Pe lângă Programul Transport 2021-2027, România beneficiază de investiţii strategice importante şi prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Sumele puse la dispoziție se ridică la aproximativ 7,6 miliarde de euro, care vor acoperi o parte din necesarul total de investiţii la nivel naţional.