Șoferii care vor să conducă din nou trebuie să facă dovada achitării amenzii. Nu ai chitanță, nu ai permis
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/04/portrait-woman-seen-through-car-window_1048944-22134964.jpg)
Parlamentul României a adoptat miercuri, 7 mai, o modificare importantă a legislației rutiere care îi vizează direct pe șoferii sancționați pentru abateri grave. Proiectul, inițiat încă din 2022 de mai mulți parlamentari USR, introduce o condiție suplimentară pentru cei care vor să beneficieze de reducerea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce: prezentarea chitanței care dovedește plata amenzii contravenționale.
Ce trebuie să știe șoferii
Potrivit noii legi, șoferii care speră să conducă din nou mai repede după ce au fost sancționați, vor trebui să bifeze toate cele trei condiții următoare:
-
Să fie declarați admiși la testul de verificare a cunoștințelor privind regulile de circulație.
-
Să dețină permisul de conducere de cel puțin un an la momentul comiterii faptei.
-
Să prezinte dovada achitării amenzii aplicate în urma contravenției pentru care a fost suspendat permisul.
Până acum, cele mai multe discuții se purtau în jurul testului și al vechimii permisului. Acum, însă, accentul cade și pe responsabilitatea financiară – fără plata amenzii, reducerea suspendării devine imposibilă.
Un pas spre mai multă responsabilitate în trafic
Reprezentanții USR, inițiatorii proiectului, au subliniat că această măsură are potențialul de a aduce un dublu beneficiu: pe de o parte, poate îmbunătăți siguranța rutieră, iar pe de altă parte, poate crește gradul de colectare a amenzilor contravenționale.
Partidul reamintește că România se află de ani buni pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește mortalitatea cauzată de accidentele rutiere. În 2024, potrivit datelor Comisiei Europene, țara noastră a înregistrat 77 de decese la un milion de locuitori, în timp ce media europeană a fost de 44 de decese. Aceste cifre reflectă, spun parlamentarii USR, o nevoie urgentă de măsuri concrete pentru responsabilizarea participanților la trafic.
O altă problemă semnalată de inițiatori este gradul scăzut de achitare a amenzilor rutiere. Potrivit datelor oficiale citate de USR, mai puțin de 25% dintre amenzile contravenționale sunt efectiv plătite, ceea ce afectează nu doar bugetul statului, ci și eficiența sistemului de sancționare. Noua lege vine să corecteze această situație printr-un mecanism simplu: vrei permisul înapoi mai devreme? Atunci plătește amenda!