Dezmăț la ”Dunărea Fluvială”: salariile cresc, profitul se prăbușește

Publicat: 14 mai 2025, 08:12, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Dezmăț la ”Dunărea Fluvială”: salariile cresc, profitul se prăbușește

Guvernul interimar va adopta azi bugetul de venituri și cheltuieli pe 2025 al Companiei Naționale „Administrația Porturilor Dunării Fluviale” – S.A. Giurgiu, companie aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor.

Documentul prevede o creștere semnificativă a cheltuielilor de personal, în special pentru conducerea executivă și Consiliul de Administrație, în condițiile în care profitul estimat al companiei se prăbușește cu peste 80% față de anul anterior.

Indemnizație lunară de aproape 17.000 de lei pentru directorul general

Cheltuielile de natură salarială sunt estimate la 16,98 milioane lei, în creștere cu 20,4% față de anul 2024. La acestea se adaugă alte 1,044 milioane lei reprezentând cheltuieli aferente contractelor de mandat, incluzând remunerațiile directorului general, ale directorului financiar și ale membrilor Consiliului de Administrație.

Directorul general va încasa o indemnizație fixă de 29.000 lei brut/lună, ceea ce înseamnă 348.000 lei brut anual, adică 16.965  lei net/lună. Directorul financiar va primi 24.000 lei brut/lună, echivalentul a 288.000 lei pe an, adică 14.040 lei net/lună. Cei șapte membri ai Consiliului de Administrație sunt remunerați cu 5.100 lei brut/lună fiecare, iar cheltuielile totale cu indemnizațiile acestora se ridică la 408.000 lei.

Contribuțiile datorate de angajator, inclusiv pentru conducerea companiei, sunt estimate la 626.850 lei, în care este inclusă și contribuția la fondul pentru persoanele cu handicap (258.550 lei).

Profit în scădere cu 82,7%

Deși veniturile totale sunt estimate în creștere cu 12,19% (până la 31,15 milioane lei), iar cifra de afaceri va urca cu aproape 22%, profitul brut prognozat pentru 2025 este de doar 709.270 lei, în scădere abruptă față de 4,1 milioane lei estimați pentru 2024. Scăderea este de 82,71%.

Din profitul net, conducerea a prevăzut alocarea a 10% (70.930 lei) pentru participarea salariaților la profit, în timp ce 25% (177.320 lei) vor fi distribuiți ca dividende, către Ministerul Transporturilor (80%) și Fondul Proprietatea (20%).

Cheltuieli mai mari cu reparații și utilități

Cheltuielile totale estimate pentru anul viitor ajung la 30,51 milioane lei, în creștere cu 14,01% față de cele preliminate în 2024. Compania justifică majorarea prin creșterea cheltuielilor cu reparațiile infrastructurii portuare și scumpirea utilităților – electricitate, gaze, combustibili, asigurări și alte materiale consumabile.

Cheltuielile cu bunuri și servicii cresc cu 16,58%, ajungând la 7,59 milioane lei. O altă categorie care explodează este cea a taxelor și impozitelor: de la 261.690 lei în 2024, la 1,42 milioane lei în 2025 – de peste cinci ori mai mult. Acestea includ redevențe pentru bunurile publice concesionate, taxe de mediu, autorizații, impozite locale și altele.

Investiții mari pe hârtie, profit mic în realitate

Compania își propune investiții de 105,34 milioane lei în 2025, în principal finanțate din fonduri externe nerambursabile (aproape 101 milioane lei), la care se adaugă surse proprii, bugetul de stat și alte surse. Din aceste sume, doar 1,3 milioane lei provin din surse proprii ale companiei, de unde reiese o dependență ridicată de finanțările externe.

Conducerea mai promite nu va înregistra arierate și va reduce creanțele restante, estimate la 9,25 milioane lei la finalul anului 2025.

NF-16