China a refăcut 158 km de autostradă doar cu utilaje operate de AI
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/utilaje-autonome.webp)
China a finalizat un proiect spectaculos de reconstrucție a unei autostrăzi, folosind exclusiv tehnologie autonomă. Pe o porțiune de aproape 158 de kilometri din autostrada Beijing-Hong Kong-Macao, toate lucrările au fost realizate cu utilaje operate de AI, fără intervenție umană directă. Proiectul este considerat un punct de cotitură în construcțiile rutiere la nivel global.
Un șantier fără oameni, dar cu precizie milimetrică
Conform highwaysindustry.com, echipamentele autonome folosite au inclus finisoare fără operator, cilindri vibrocompactori și role cu roți de cauciuc. Toate aceste utilaje au fost coordonate printr-un sistem de comunicație prin satelit. Acestea au lucrat în formație sincronizată, urmând trasee calculate în timp real, cu o acuratețe de ordinul centimetrilor.
Piesa de rezistență a fost finisorul SAP200C-10, capabil să aștearnă asfalt pe o lățime de 19,25 metri dintr-o singură trecere. Această performanță a redus numărul de îmbinări și a crescut durabilitatea drumului.
Tot procesul a fost supravegheat prin algoritmi avansați și sisteme automate de siguranță, care au permis detectarea rapidă a obstacolelor și oprirea în caz de urgență.
Utilaje operate de AI, tot mai des întâlnite în infrastructură
În plus față de eficiența crescută, proiectul a redus semnificativ prezența umană în zone periculoase. Astfel, au fost diminuate riscurile de accidentare și costurile de personal. Utilajele au reușit să realizeze compactarea marginii drumului fără erori, eliminând necesitatea unor intervenții suplimentare.
În același timp, în Marea Britanie tehnologia autonomă este încă la nivel de testare, fiind folosită doar în proiecte de mici dimensiuni. Inițiative precum Connected and Autonomous Plant încearcă să introducă treptat utilaje inteligente în șantierele britanice, dar la o scară mult mai redusă.
Proiectul din China este un exemplu de cum pot fi aplicate eficient soluțiile bazate pe inteligență artificială în infrastructură. Tehnologia poate reduce costurile, accelera lucrările și îmbunătăți calitatea construcțiilor.
Pe măsură ce astfel de proiecte se răspândesc, muncitorii ar putea avea roluri mai degrabă de supraveghere și coordonare, decât de execuție directă. Specialiștii consideră că acesta ar putea fi începutul unei transformări globale a modului în care se construiesc drumurile.