Legea care diferențiază universitățile după misiune a fost publicată

Publicat: 06 iun. 2025, 18:15, de Alice Călin, în Educație , ? cititori
Legea care diferențiază universitățile după misiune a fost publicată
Sursă foto: unibuc.ro / Universitatea București

O nouă lege publicată joi stabilește o diferențiere clară între universitățile din România, în funcție de misiunea pe care acestea și-au asumat-o oficial. Conform listei publicate de Ministerul Educației, vom avea 32 de universități de educație și cercetare avansată, 45 de educație și cercetare și doar 7 de educație.

Cum se diferențiază universitatile în 2025

Această diferențiere vine în contextul reformei anunțate de ministrul Daniel David, care a reluat un demers inițiat acum 14 ani, dar abandonat ulterior. Fiecare universitate a fost obligată să-și declare misiunea academică în funcție de profilul activității sale.

Conform Edupedu, nicio universitate de stat civilă nu s-a declarat doar de educație. În această categorie intră exclusiv universități private.

De asemenea, toate universitățile militare au optat pentru statutul de universitate de educație și cercetare.

Potrivit ministerului, aceste misiuni nu reflectă o ierarhie, ci un profil funcțional. Evaluarea performanței urmează să fie făcută separat, în funcție de specificul fiecărei categorii.

„În procesele de evaluare academică și de asigurare a calității se va ține cont de misiunea autoasumată de fiecare instituție de învățământ superior. Misiunea autoasumată acum nu reprezintă o confirmare a realizării acesteia, confirmarea realizându-se ulterior prin procese de evaluare academică și de asigurare a calității”, se arată în comunicatul MEC.

Ce presupune diferențierea misiunilor academice

Ministrul Daniel David a explicat că această nouă arhitectură a mediului universitar permite o finanțare adaptată nevoilor fiecărei instituții. Universitățile de educație ar trebui să răspundă prioritar nevoilor locale. Cele de educație și cercetare trebuie să aducă o contribuții aplicate la nevoile societății. În cele din urmă, universitățile de cercetare avansată sunt cele care contribuie la inovare și la dezvoltarea de soluții pentru probleme complexe.

De menționat este că, în ciuda acestor declarații, noua misiune nu echivalează cu performanța confirmată anterior. Aceasta trebuie demonstrată prin evaluări care vor urma pe parcursul anului universitar. De asemenea, finanțarea va fi condiționată de modul încare universitatea implementează misiunea pe care și-a asumat-o.