Bombardierul de ultimă generație al SUA care a intrat în luptă cu Iranul: pentru ce este renumit

Publicat: 22 iun. 2025, 13:52, de Nitulescu Gabriel, în Internațional , ? cititori
Bombardierul de ultimă generație al SUA care a intrat în luptă cu Iranul: pentru ce este renumit

Avionul cu care SUA a atacat siturile nucleare ale Iranului, B-2 Spirit, cunoscut și sub denumirea de „Stealth Bomber”, este un bombardier greu multirol proiectat pentru a transporta atât armament convențional, cât și nuclear, în misiuni de lungă durată. Cu un design revoluționar și capacități avansate de camuflare radar, B-2 reprezintă unul dintre cele mai sofisticate și scumpe aparate de zbor construite vreodată.

Putere disuasivă la nivel global

Conceput pentru a pătrunde în cele mai bine apărate spații aeriene, B-2 Spirit oferă Statelor Unite o capabilitate unică de proiecție a forței militare. Datorită designului său de „aripă zburătoare” și tehnologiilor de reducere a semnăturii radar, avionul poate efectua lovituri precise împotriva țintelor strategice aflate în spatele liniilor inamice, fără a fi detectat.

Cu o rază de acțiune de aproximativ 9.600 kilometri fără realimentare și capacitatea de a transporta o sarcină utilă de până la 18.144 kilograme, B-2 poate acționa rapid și eficient oriunde în lume. Viteza sa este subsonică, dar eficiența operațională și avantajul tehnologic îl transformă într-un atu esențial pentru forțele aeriene americane.

Tehnologie invizibilă pentru un război modern

Caracteristica definitorie a B-2 Spirit este capacitatea sa de „furtivitate”, adică de a evita detectarea de către radare și alte sisteme de supraveghere. Aceasta este obținută printr-o combinație de factori: forma aerodinamică plată, materiale compozite speciale, acoperiri absorbante ale undelor radar, precum și prin reducerea semnăturilor infraroșii, acustice și electromagnetice.

Această invizibilitate face ca B-2 să poată zbura la altitudini mari și să aibă un câmp vizual extins pentru senzorii de la bord. De asemenea, permite desfășurarea misiunilor fără a fi interceptat, inclusiv în regiunile cu apărare antiaeriană densă, precum cele ale unor state adversare.

Performanța B-2 Spirit în operațiuni militare reale

B-2 a fost utilizat în mai multe teatre de operațiuni importante. În timpul Operațiunii Forțele Aliate din Kosovo, B-2 a fost responsabil pentru distrugerea a 33% din țintele sârbe în primele opt săptămâni. Zborurile au fost efectuate non-stop, de la Baza Whiteman din Missouri până în Europa și înapoi.

De asemenea, B-2 a participat la Operațiunea Enduring Freedom în Afganistan și la Operațiunea Iraqi Freedom, unde a executat 49 de misiuni și a lansat peste 680.000 kilograme de bombe. Aceste acțiuni au demonstrat eficiența și capacitatea strategică a aeronavei în misiuni de durată lungă și în condiții reale de luptă.

Date tehnice și detalii de construcție ale B-2 Spirit

B-2 Spirit are o anvergură de 52,12 metri, o lungime de 20,9 metri și o înălțime de 5,1 metri. Greutatea sa la gol este de aproximativ 72.575 kilograme, iar masa maximă la decolare atinge 152.634 kilograme. Este echipat cu patru motoare General Electric F118-GE-100, fiecare cu o tracțiune de 7.850 kilograme-forță.

Avionul poate transporta atât bombe ghidate de precizie, cât și armament nuclear, în funcție de misiune. Echipajul este format din doi membri – pilotul principal și comandantul misiunii.

Proiectul B-2 a fost dezvoltat de Northrop Grumman, în parteneriat cu Boeing Military Airplanes Co., Hughes Radar Systems Group, General Electric Aircraft Engine Group și Vought Aircraft Industries, Inc.

Costul unitar estimat al unui B-2 este de aproximativ 1,157 miliarde de dolari (în prețuri constante din anul fiscal 1998), ceea ce îl plasează printre cele mai scumpe avioane militare din lume, conform AF.mil.

Primul aparat a fost prezentat publicului pe 22 noiembrie 1988, iar primul zbor a avut loc pe 17 iulie 1989. Capacitatea operațională inițială a fost declarată în aprilie 1997, iar la sfârșitul anului 2003, B-2 a atins statutul de capacitate operațională deplină.

Din cele 21 de aparate construite inițial, în prezent sunt în serviciu activ 20 de unități, una fiind alocată pentru testare. Toate avioanele sunt operate exclusiv de la Baza Aeriană Whiteman, Missouri. Întreținerea acestora este realizată printr-un program contractual gestionat la Centrul Logistic Aerian din Oklahoma City.

Realimentarea bombardierelor americane B-2 Spirit a fost realizată cu avioanele KC-135 Stratotanker

Bombardierelor americane B-2 Spirit care au lovit instalațiile nucleare iraniene duminică dimineața devreme au zburat non-stop timp de aproximativ 37 de ore de la baza lor din Missouri, realimentându-se de mai multe ori în aer.

Realimentarea a fost realizată cu avioane KC-135 Stratotanker. Acesta este un avion de realimentare aeriană și transport aerian strategic al Forțelor Aeriene ale SUA, cunoscut pentru capacitatea sa de a extinde raza de acțiune altor aeronave prin transferul de combustibil în zbor. Este o componentă vitală a capacităților globale de acoperire ale Forțelor Aeriene ale SUA. KC-135 oferă, de asemenea, capabilități de evacuare aeromedicală.

Rolul principal al KC-135 este însă acela de a transfera combustibil către alte aeronave în timpul zborului, folosind fie un sistem de braț volant, fie un sistem de tip droge. KC-135 dispune de patru motoare turbofan, montate sub aripile sale înclinate la 35 de grade, furnizează puterea necesară. 

KC-135 are o anvergură a aripilor de 39,88 metri, o lungime de 41,53 metri și o înălțime de 12,7 metri, potrivit AF.mil. 

Avionul a intrat în serviciu în 1957 și a fost un pilon al Forțelor Aeriene timp de peste 60 de ani. A jucat un rol crucial în conflicte precum Războiul din Vietnam și Operațiunea Furtună în Deșert, extinzând raza de acțiune a avioanelor de vânătoare și bombardiere. Se așteaptă ca KC-135 să rămână în serviciu până în anii 2030, deși este parțial înlocuit de Boeing KC-46 Pegasus.  Un echipaj tipic al unui KC-135 este format dintr-un pilot, un copilot și un operator de braț care controlează procesul de realimentare. Alți membri suplimentari ai echipajului, cum ar fi navigatori și personal medical, pot fi adăugați pentru misiuni specifice, cum ar fi evacuările aeromedical